Ontslag tijdens ziekte met volledige uitbetaling

Marva
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Mechelen

Ontslag tijdens ziekte met volledige uitbetaling

#1 , 19 sep 2011 21:19

Hallo,
ik kreeg vorige week mijn ontslag terwijl ik voor de vijfde maand thuis zit wegens aanhoudende problemen met mijn rug.
Ik heb ongeveer 5 jaar bij hen gewerkt. De officiele reden van ontslag is reorganisatie.
Tussen de lijnen door lieten ze me verstaan dat mijn ziekte de werkelijke reden was voor het ontslag.

Ze zijn echter bereid om de formule Claeys toe te passen en mij 6 maanden volledig uit te betalen.

Mijn vraag is nu: stopt mijn ziekte-uitkering per direct, of pas als ik officieel genezen verklaard word?
Volgens de vakbond wordt mijn ziekte 'on hold' gezet, dwz ik sta in het systeem als ziek, en eens mijn 6 maanden voorbij zijn (betaald door mijn ex-werkgever) zou ik terug een ziekte (of werkloosheids) uitkering kunnen krijgen.
Andere bronnen zeggen dat ik ziekte uitkering blijf ontvangen tot de dag dat ik genezen verklaard ben en dat mijn ontslagperiode dan pas ingaat.

Ik werkte als bediende in de metaalindustrie en verdiende ong 1650 eur netto in de maand (+/- 2650 bruto).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 20 sep 2011 00:22

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 sep 2011 11:03

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen...31(=ziekte)...§ 2. Onverminderd...kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘stopt mijn ziekte-uitkering per direct, of pas als ik officieel genezen verklaard word’

De opzeggingstermijn houdt dus op te lopen tijdens die ziekte zodat de ziekteuitkering verder loopt tot u officieel genezen bent verklaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

xena

#4 , 21 sep 2011 14:21

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Marva
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Mechelen

#5 , 06 okt 2011 14:18

Beiden bedankt voor de moeite en de uitleg.
Ondertussen een brief gekregen van de mutualiteit dat ik en del van het gekregen geld moet terug betalen!! :-(
(paar dagen die gestort waren na mijn ontslag)

Vakbond en Xena hebben dus blijkbaar gelijk :-(

Dit is echt wel heel zuur!!!!!
Normaal als je ontslagen wordt en correct onmiddellijk uitbetaald zoals in mijn geval, dan kan je een andere job zoeken en de uitbetaling is dan een mooie compensatie die je meekrijgt voor de geleden schade en compenseert ook voor als je een nieuw werk mogelijks aan iets mindere condities zult moeten beginnen.

Nu wordt die uitbetaling volledig opgesoupeerd terwijl ik niet in staat ben om nieuw werk te zoeken.
Ik word trouwens volgende week geopereerd aan mijn rug.

Echt een kl***situatie voor ne mens die zijn gans leven als schoneks afdraagt en dan in deze miserie terecht komt. Het ontslag doet pijn, mijn rug doet pijn, maar het feit dat ik nu van ziekenkas gegooid word, zonder dat ik in staat ben om nieuw werk te zoeken doet nog het meeste zeer van alles. Dit wordt echt een financiele kater ook nog eens, terwijl mijn werk zeer correct de formule Claeys heeft toegepast.
:'(

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”