ontslag na miskraam en door kinderwens

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

ontslag na miskraam en door kinderwens

#1 , 18 sep 2011 21:57

Graag even jullie mening omtrent het volgende:

Nadat ik net terug aan het werk was na een zwangerschap met complicaties, die jammer genoeg eindigde met een miskraam, werd ik ontslagen.
Mijn werkgever was op de hoogte van mijn kinderwens, waarvan hij wist dat deze alleen kon waargemaakt worden met een vruchtbaarheidsbehandeling.
Hij gaf mondeling te kennen dat hij met mij niets meer kon doen, nu hij duidelijk merkte dat ik mijn kinderwens niet zomaar zou opgeven. Ik was ook te lang afwezig geweest volgens hem en een ontslag kon niet uitblijven.
Tijdens een zwangerschap ben je beschermd tegen ontslag, maar na een miskraam ben je dit niet.
Voor mij is dit ontslag een rechtstreekse discriminatie op basis van geslacht! Dit kan niet! Wat ik hem ook meedeelde.
Nadat dit de werkgever duidelijk werd,beweerde hij dat het ontslag ging om reorganisatie,en wordt de bewijslast moeilijker. Ik vermoed dan ook dat er op mijn ontslagbrief 'owv reorganisatie' zal staan.
Het wordt hoog tijd dat er in onze wetgeving de nodige beschermingsmaatregelen voorzien worden, voor vrouwen met een kinderwens die zich moeten richten tot medisch begeleide voortplanting. :?
Wat zijn de mogelijkheden om hierop te reageren? Kan ik een schadevergoeding eisen?
Ik kan dit niet aanvaarden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 sep 2011 10:20

je hebt idd geen recht op de zwangerschapsbescherming, maar er bestaat wel een mogelijkheid om een rechtzaak te starten op basis van discriminatie op basis van geslacht. Dat is al met succes gebeurd: Arbh. Brussel (4e k.) nr. 49.687, 16 juni 2009 (zie ook pm)

Mensen beschermen gedurende de volledige periode van fertiliteitspogingen volgens hetzelfde systeem als zwangerschapsbescherming, lijkt me niet alleen moeilijk te verdedigen, maar ook onhaalbaar. Zolang de wetgeving rond discriminatie bestaat, lijkt me dat laatste een gepaste manier van werken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 sep 2011 14:23

En wie de krant leest, kan zien dat dit verhaal voorlopig een happy-end heeft gekregen (toch op het vlak van ontslag) :).

Reclame

Sofiie
Berichten: 1

#4 , 25 sep 2011 17:23

Graag zou ik hierop even een correctie doorgeven. Sien heeft haar eisen gesteld om terug in dienst te genomen te worden. Haar vertrouwen is zeer zwaar geschonden, door iemand die ze vertrouwde; haar werkgever. Als ze terug in dienst genomen zal worden, zal dit niet zijn onder 'dezelfde voorwaarden dan voordien.' Er is trouwens helemaal geen bewijs dat ze haar terug in dienst gaan nemen. Wij hebben enkel de indruk dat er tijd gerokken moet worden, en dat ze ons, alsook de media proberen te 'sussen'.. We hebben ook de dreiging ontvangen, om niets meer in de media te doen verschijnen ( want dat alle schade die de werkgever ondervindt zal verhaald worden op Sien), en het zou niet ongestraft gelaten worden.(in de zin van, niet meer in de sector aan het werk te geraken) Maar hier gaan wij niet op in, we blijven voor onze rechten vechten. Verder heb ik mijn petitie tegen dit onrecht, van het internet gehaald. Omdat we van de vakbond 'een goed teken moesten geven aan de werkgever'. Maandag is de laatste dag van de onderhandelingen, daarna meer nieuws en/of acties. Ik zou dit graag ook even bekijken in de zin van dat we monddood gemaakt worden??? En of ons effectief iets kan gedaan worden, indien we dit openlijk blijven aanvechten?? Sien heeft nooit iets letterlijk geciteerd in de krant en de petitie heb ik opgericht, samen met een zeer grote achterban. We hebben veel aan de reactie van meneer Blanpain (professor arbeidsrecht) in het Nieuwsblad. Kan er iemand ons wat meer informatie doorgeven? Of gegevens van iemand dat ons al wat raad kan geven? In ieder geval, we staan meer dan recht in onze schoenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 sep 2011 20:16

zie pm

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 28 sep 2011 20:55

en voor wie de krant volgt.... Nu is mijn ontslag opeens een 'economische keuze' en meer nog... 'hij was niet op de hoogte van mijn zwangerschap en miskraam'. Wat levert deze 'tactiek' hem op? Kan iemand hier iets meer van zeggen? Hij heeft een advocaat onder de arm genomen,waardoor ik dus denk dat dit hem ingefluisterd is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 sep 2011 21:05

zal idd ingefluisterd zijn. Nu gaat hij duidelijk voor de optie dat er geen sprake is van discriminatie, omdat hij er gewoon niet van wist.

toevallig ooit ziek geweest en een doktersbriefje wegens ziekte afgegeven aan de werkgever?

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 28 sep 2011 21:34

er zijn bewijzen van dat hij het echt wist en getuigen. De verschijnselen van een mogelijk miskraam kreeg ik dezelfde dag als toen ik wist dat ik zwanger was. dit kreeg ik voor tijdens het rijden. Toen heb ik de werkgever (met een klant op de bus) hiervan verwittigd. Dit was een zwangerschap met complicaties. Later bleek dat het vruchtzakje zich heel goed ontwikkelde.... ik kreeg platte rust... op 6 weken,dan geen vruchtje te zien.. men dacht dat er een groeiachterstand kon zijn. Het vruchtzakje groeide door en op 9 weken deed men de vaststelling dat er geen vruchtje in zat en hebben we het miskraam laten opwekken (de gynaecologe wou dit omdat ze mijn baarmoeder niet wou beschadigen) Officieel was ik wel heel de tijd zwanger, mijn hcg-waarden bleven ook stijgen... Op 6 weken had ik een zeer mooie baarmoeder en zag het eruit alsof het wel eens een geredde zwangerschap kon zijn. Zolang je geen vruchtje ziet, kan men geen bevallingsdatum uitrekeningen, dus heb ik geen formulier gekregen om af te geven aan mijn werkgever.Maar hij werd wel van alles op de hoogte gesteld door ofwel mij,ofwel mijn vrouw.Mijn huisdokter maakte wel een briefje op voor de mutualiteit,met een datum op en met 'complicaties tijdens een zwangerschap door IUI'. en een bevallingsdatum met benadering. en ja ik ben wel eens ziek geweest. bv een blaasontsteking (door de lange en drukke werkdagen, typisch chauffeursprobleem).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 sep 2011 07:39

Hmm... in je tekst zie ik jammer genoeg geen bewijs dat aan hem afgeleverd is, tenzij een mondeling gesprek. Dan is het al wat moeilijker om te bewijzen dat hij wist dat je zwanger was (alhoewel dit in de praktijk wel effectief is zoals ik zei). Die klant is wel neutraal (tenzij het een kennis is), als je die mss kan opsporen?

Of toch, dat briefje voor de mutualiteit, heeft hij daar op een of andere manier een kopie van gekregen?

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 29 sep 2011 12:46

Ik heb mij laten wijsmaken dat indien ik een klacht indien tegen discriminatie, dit niet zal moeten bewijzen. Het vermoeden zou al genoeg zijn. De werkgever zal dan moeten bewijzen dat het niet zo is. Klopt dit dan niet? Mijn huisdokter wil wel getuigen. Zij is op de hoogte van heel het verhaal, en van elk detail mbt mijn werkgever en de communicatie.Ik zag haar wekelijks en zij was mijn getuige nr 1 in heel deze zaak.En nee, jammer genoeg heeft hij geen kopie gekregen van dat briefje. Hij sprak wel met andere collega's over dit alles en nam toen de woorden 'zwangerschap en miskraam' in de mond.Maar de meesten keren nu natuurlijk hun rug en doen mee met de werkgever, de anderen getuigen liever niet.Die klant kan ik wel opspeuren.Ik heb ook verscheidene smsjes gestuurd naar een collega hierover en heb haar reacties hier op.Volgens dan weer een andere collega,heeft zij stelselmatig deze berichtjes naar mijn werkgever doorgestuurd.Dat is dan iemand die ik vertrouwde en zich voordeed als mijn beste collega/vriendin.Niet dat er iets instond wat tegen mij kan gebruikt worden hoor. Tenzij:hier heel duidelijk mijn kinderwens in aan bod kwam.Deze keert haar rug ook en volgens haar is er niets waar van die smsjes.Al heb ik daar dan weer wel het bewijs van.Er heerste wel een pestproblematiek in het bedrijf, maar ik heb hier nooit klacht voor ingediend,omdat het heel subtiel gebeurde.Mijn huisdokter was hier wel nauw bij betrokken.Dus ik hoop dat haar getuigenis kan gelden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 sep 2011 12:56

De werkgever zal idd moeten bewijzen dat hij niet discrimineert en dus de economische redenen bewijzen. Maar eerst moet jij het vermoeden bewijzen dat er wél discriminatie was. Jij moet maw bewijzen dat hij mogelijks wist dat je zwanger was (ok, niet onmogelijk, maar ook niet zomaar vanzelfsprekend), daarna zal hij moeten bewijzen dat de economische redenen de basis waren en niet iets anders :). Uit wat je nu zegt, lijkt me dat vermoeden wel bewezen. Verwijder de SMSjes niet en laat ze eventueel bij de politie vastleggen (daarna kan je zonder problemen je GSM verliezen ;)).


Art. 28 van de antidiscriminatiewet: "Wanneer een persoon die zich slachtoffer acht van een discriminatie, het Centrum of een van de belangenverenigingen voor het bevoegde rechtscollege feiten aanvoert die het bestaan van een discriminatie op grond van een van de beschermde criteria kunnen doen vermoeden, dient de verweerder te bewijzen dat er geen discriminatie is geweest."

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 29 sep 2011 13:07

even aanvullen. Er is misschien toch een bewijs? maar de vraag of hij het heeft laten verdwijnen is hier ook de grote vraag? De avond van mijn miskraam zijn we naar de gynaecoloog geweest en die heeft het bewijs opgemaakt dat we daar zijn geweest.Dit zou toch het verband moeten aantonen met het mondeling gesprek daarvoor? Daarna zijn we doorgereden naar de huisdokter.We hebben beide attesten opgestuurd. (natuurlijk niet aangetekend, en vergaten een kopie te nemen). Het bewijs van arbeidsongeschiktheid rond zwangerschap, werd wel alleen opgestuurd naar de mutualiteit.
Het loonbeheer wordt niet uitgevoerd door de werkgever, maar door een sociaal secretariaat.De briefjes werden opgestuurd naar de werkgever. Zou dit sociaal secretariaat beschikken over deze ziektebriefjes?
Is er een manier om deze dan op te vragen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 sep 2011 20:44

de briefjes naar de werkgever, welke briefjes zijn dat? kan even niet meer volgen :). Zij het opeenvolgende ziektebriefjes?

sientjelief
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 29 sep 2011 22:08

ik bedoel het ziekteattest (dat de huisarts heeft opgemaakt), samen met het attest van de gynaecoloog (waarop staat dat ik daar geweest ben), en die dateren van dezelfde dag dat ik 'een mogelijk miskraam' kreeg tijdens mijn dienst. Deze zijn samen op de post gedaan (en waren het begin van mijn arbeidsongeschiktheid door verplichte rust door mijn zwangerschap met complicaties).Wekelijks gingen we naar de gynaecoloog,en daarom werd 'deze ziekte' ook wekelijks verlengd.De huisarts schreef deze briefjes (ik moest daar immers toch zijn voor een bloedafname, zo kon men beter volgen in welke richting de zwangerschap ging). Want als men zou merken dat het toch ok was, dan zou ik wel meteen terug gaan werken natuurlijk. Uiteindelijk resulteerde deze rust, dan toch in een miskraam.
Ik hoop dat je nu wel kan volgen :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 29 sep 2011 22:15

nu kan ik volgen :). Een attest van een gyneacoloog kan natuurlijk wel tellen als vermoeden, lijkt me :).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”