Terugbetaling opleiding tijdens opzegperiode

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Terugbetaling opleiding tijdens opzegperiode

#16 , 20 sep 2011 07:38

mocht dit laatste een wet zijn, zou ik akkoord kunnen gaan dat de werknemer een vast bedarg van die opleiding zou moeten terugbetalen...
een vast bedrag maar natuurlijk zoals gewoonlijk mogen dan de laagste verdieners weer opdraaien voor de grootverdieners

straks komen ze hier nog af mee een transfersom en kunnen we penalty's gaan trappen als toelatingsexamen
een beetje begrip zou duidelijk maken dat je voor een opleiding ruimtevaartpiloot of een opleiding kassierster geen zelfde bedrag zal vragen. Een vast bedrag wil niet zeggen een zelfde bedrag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 20 sep 2011 09:52

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 20 sep 2011 12:02

"mocht dit laatste een wet zijn, zou ik akkoord kunnen gaan dat de werknemer een vast bedarg van die opleiding zou moeten terugbetalen..."

maw: mocht het een wet zijn dat iemand sowieso extra verloond wordt (hoger dan minimumuitkeringen) bij gevoerde opleidingen, dan vind ik eht logisch dat er een wet zou zijn waarin de werknemer standaard een stuk van een gevraagde opleiding MOET terugbetalen bij ontslag nemen.

Je moet daarom géén insinuaties over plezierreisjes maken.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 sep 2011 15:26

maw: mocht het een wet zijn dat iemand sowieso extra verloond wordt (hoger dan minimumuitkeringen) bij gevoerde opleidingen, dan vind ik eht logisch dat er een wet zou zijn waarin de werknemer standaard een stuk van een gevraagde opleiding MOET terugbetalen bij ontslag nemen.
De werkgever heeft nu toch de mogelijkheid om dit te laten vastleggen? Waarom zouden er extra wetten moeten komen als het nu reeds mogelijk is om dit contractueel te regelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 20 sep 2011 16:38

omdat je dan in ruil zou bekomen (zie: "mocht het wet zijn...") dat iemand die opgeleid wordt, sowieso méér betaald zou moeten worden. Ik denk dat wij als vakbonden dat héél graag zouden zien :p. Werkgevers daarentegen...

Tot dan vind ik het huidig systeem idd voldoende)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 20 sep 2011 16:54

Tja, opleiding is niet alles. Ik ken universitairen genoeg die hier buitengezet zijn omdat er niets mee aan te vangen was (geen praktisch inzicht, niet overweg kunnen me bepaalde problemen, zich niet kunnen verstaanbaar maken bij anderen). Dus loon (al is het maar voor een stuk) strikt laten afhangen van opleiding, vind ik niet echt OK. Opleiding is één ding, maar inzet, motivatie, enz... zijn minstens even belangrijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 20 sep 2011 17:18

ik zou er ook geen voorstander van zijn om je 100% daarop te baseren, maar voor veel mensen zou het alvast een verbetering zijn qua loonvoorwaarden :).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 sep 2011 09:11

ik zou er ook geen voorstander van zijn om je 100% daarop te baseren, maar voor veel mensen zou het alvast een verbetering zijn qua loonvoorwaarden :).
Mmm, als je dan toch gestudeerd hebt, moet je toch de capaciteiten hebben om zelf die voorwaarden wat beter te krijgen, niet?

Ik ben nog steeds van mening dat je verdient wat je waard bent op de arbeidsmarkt. Als je meent dat je te weinig verdient: kijk uit naar een andere job waar je meer krijgt! Als je het waard bent vind je zo'n job, wees maar zeker.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#24 , 06 okt 2011 21:40

De werkgever begaat in elk geval een stevige blunder door de opleiding te laten doorgaan, ondanks het feit dat kennis had van het ontslag.. Ik zie niet in hoe de werknemer dit zou kunnen verliezen, aangezien er ook al geen scholingsbeding is.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”