Terugbetaling opleiding tijdens opzegperiode

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

Terugbetaling opleiding tijdens opzegperiode

#1 , 16 sep 2011 22:45

Ik zit in de volgende situatie:
Enkele maanden geleden vroeg ik mijn manager om een opleiding/congress bij te wonen in het buitenland (4 dagen). Omdat het toch om een redelijk hoge kost ging, en ik 4 dagen niet op kantoor zou zijn maakten we de volgende afspraak: ik neem verlof, hij betaalt hotel en transport kosten.
2 weken voor het congres nam ik echter ontslag. En nu wil hij het congress aan mij factureren omdat hij geen baat meer heeft aan deze opleiding.
Zou hij dit op een of andere manier hard kunnen maken? Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan, ook al viel deze opleiding tijdens de opzegperiode, ik was nog steeds in functie toen ik daar was, en het was werk-gerelateerd.
Natuurlijk is dit voor hem een bittere pil om te slikken, en ik begrijp de reactie wel. Maar puur juridisch gezien kan dit toch niet hard gemaakt worden? Als ik iets aangerekend krijg ben ik dan ook niet van plan te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 17 sep 2011 00:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 17 sep 2011 09:59

Nee, dat is er niet. Ik heb een standaard bediende contract. (PC 218). Daarin werd destijds zo goed als niets vermeld, enkel proefperiode, loon en werkuren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2011 11:54

Limelight zou je als u in de plaats van de baas zou zijn dit betalen ???

Je betaald iemand om 4 dagen op hotel te gaan en dan even een cursus volgen als deze al bij het bedrijf zijn ontslag gegeven heeft !

Ik denk dat je ook eens zelf moet nadenken !

Ik zou dit in ieder geval nooit betalen als je al je ontslag gegeven heeft, en wat ik al betaald heb, het terug eisen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

#5 , 17 sep 2011 12:30

Uiteraard... er zijn 2 kanten aan deze zaak. Ik zou in zijn geval ook proberen deze kost te recupereren.
Maar...
1) Deze opleiding stond al maanden vast, en is ook al maanden geleden geboekt/betaald. 2 weken voor dit event heb ik mijn ontslag gegeven, en was dus tijdens deze opleiding in men opzegperiode.
2) Er is geen opleidingsbeding
3) Voor het event hebben we het er mondeling nog over gehad, en waren we overeengekomen dat hij het niet zou aanrekenen. Hij moest immers al de eindejaarspremie niet uitbetalen ook al heb ik bijna een volledig jaar gewerkt. Dat komt dus eigenlijk bijna op hetzelfde neer.
Na het event kwam hij hierop terug.

Kijk, had ik geweten dat ik dat zelf moest betalen, dan zou ik ten eerste al een ander hotel genomen hebben. Hij heeft zelf het hotel gekozen, en heeft zelf bepaald hoeveel dat zou kosten. Het is ook hij die uiteindelijk beslist heeft om er 4 dagen van te maken ipv 3. Ik heb die beslissing niet voor hem gemaakt, en vind dan ook niet dat ik daar voor moet opdraaien. Mijn vraag is dan ook of hij puur juridisch gezien een poot heeft om op te staan. Mijn inziens heeft hij dat niet. De enige vraag die ik heb is of die redenering klopt. Of dit nu correct aanvoelt of niet. Want ja, ik zou in zijn geval hetzelfde proberen te doen... alleen zou ik wel goed beseffen dat dit eigenlijk niet hard te maken is.

xena

#6 , 17 sep 2011 12:47

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 sep 2011 21:44

Vind dit ook niet meer dan logisch dat de werkgever dit betaalt. Hij bepaalde wat er geboekt werd, hij kon het eventueel laten annuleren indien gewenst.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 sep 2011 09:34

Maar ik versta die baas wel: u laten een opleiding volgen op kosten van het bedrijf, waarmee je dan een paar weken later aan de slag kunt bij een concurent.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2011 18:42

Dit is de zoveelste keer dat ik lees dat een werkgever zo word bedankt voor bewezen dienst.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2011 13:20

Dit is de zoveelste keer dat ik lees dat een werkgever zo word bedankt voor bewezen dienst.
Niet overdrijven, hé. Zoals reeds gezegd: de werkgever had zijn voorzorgen kunnen nemen, en heeft dit niet gedaan. Je doet hier precies of werkgevers hun eerste bezorgdheid is het welzijn en de carriëre van hun werknemers? Laat me niet lachen. De eerste motivatie van werkgevers is winst maken en hun bedrijf laten groeien (wat ik ook normaal vind, ik zou zelf ook zo zijn). Maar dat de eerste motivatie van werknemers dan is om een zo interessant mogelijke job uit te oefenen (financieel en inhoudelijk), is dan moeilijk te begrijpen voor werkgevers?

De tijd dat werknemers braafjes naar de baas luisterden en ja knikten, is al een paar tientallen jaren voorbij, hoor. Een werknemer met talent is een partij waar een werkgever mee onderhandelt en contracten mee afsluit. Wat niet contractueel vast staat, bestaat niet. Punt uit.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#11 , 19 sep 2011 20:23

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 sep 2011 20:25

Daarvoor betaald hij u een loon uit, dat hoger of lager kan zijn naargelang de ervaring en opgedane kennis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 sep 2011 21:49

mocht dit laatste een wet zijn, zou ik akkoord kunnen gaan dat de werknemer een vast bedarg van die opleiding zou moeten terugbetalen...

xena

#14 , 20 sep 2011 00:33

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#15 , 20 sep 2011 00:38

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”