Betaald naar werk zoeken tijdesn opzegperiode?

zo-even
Topic Starter

Betaald naar werk zoeken tijdesn opzegperiode?

#1 , 16 dec 2005 18:56

Beste

Ik werk deeltijds en ik ben nu mijn opzegtermijn aan het uitdoen. Het verbreken van mijn arbeidscontract gebeurde met wederzijdse toestemming.

Ik heb mij laten vertellen dat ik als werknemer recht heb op drie halve verlofdagen om een nieuwe job te zoeken. Klopt dit?
Bovendien zegt men mij dat de werkgever in bepaalde gevallen die halve dagen ook dient te vergoeden (een soort cong? pay? dus...) Klopt dit? En in welke gevallen gaat de vlieger op?

Dank voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 16 dec 2005 19:43

Beste

Ik werk deeltijds en ik ben nu mijn opzegtermijn aan het uitdoen. Het verbreken van mijn arbeidscontract gebeurde met wederzijdse toestemming.

Ik heb mij laten vertellen dat ik als werknemer recht heb op drie halve verlofdagen om een nieuwe job te zoeken. Klopt dit?
Bovendien zegt men mij dat de werkgever in bepaalde gevallen die halve dagen ook dient te vergoeden (een soort cong? pay? dus...) Klopt dit? En in welke gevallen gaat de vlieger op?

Dank voor uw hulp.
Geachte,

Het is inderdaad zo dat een werknemer tijdens zijn opzeggingstermijn het recht heeft met behoud van loon een aantal dagen van het werk weg te blijven om een nieuwe betrekking te zoeken. Men spreekt in dat verband van het recht op "sollicitatieverlof". Belangrijk daarbij is dat de werkgever dit recht niet aan beperkingen mag onderwerpen. Men moet als werknemer de werkgever zelfs niet op voorhand inlichten van het feit dat men sollicitatieverlof wil nemen (maar men mag het recht natuurlijk niet misbruiken).

Het sollicitatieverlof wordt bepaald in artikel 41 van de Arbeidsovereenkomstenwet:
"Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
Het bepaalde in het eerste lid is van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer , evenwel in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties
". Voor de concrete uitwerking van dit recht, moeten we dus een onderscheid maken tussen arbeiders en bedienden. Ik vermeld hier de beide situaties omdat uit Uw vraag niet blijkt welke werknemer U bent:

Voor arbeiders moeten we artikel 41 in verband brengen met artikel 64 van dezelfde wet; de regels zijn de volgende:
-van het recht om van het werk weg te blijven, zoals bepaald in artikel 41, mag een- of tweemaal per week gebruik worden gemaakt, mits de duur van de afwezigheid in totaal die van een arbeidsdag per week niet overschrijdt.
-als de opzeggingstermijn korter is dan zeven dagen, bij toepassing van artikel 60, mag slechts een halve arbeidsdag verlet worden
-als de opzeggingstermijn korter is dan zeven dagen, bij toepassing van artikel 61, kan de Koning op voorstel van het paritair comit? of van de Nationale Arbeidsraad de duur van de afwezigheid in afwijking van het eerste lid wijzigen

Voor bedienden moeten we artikel 41 in verband brengen met artikel 85 van dezelfde wet; de regels zijn de volgende:
-de bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan 26.912 EUR, mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt
-wanneer zijn jaarlijks loon hoger is dan 26.912 EUR, mag de bediende afwezig zijn binnen de in het eerste lid bepaalde perken gedurende de laatste zes maanden van de opzeggingstermijn; tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts ??n halve dag per week afwezig zijn.

Dit zijn dus de regels maar U moet wel rekening houden met het tweede lid van artikel 41 dat zegt dat het sollicitatieverlof slechts van toepassing is op de deeltijds tewerkgestelde werknemer in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties. In functie daarvan kunt U dus Uw rechten berekenen,

Vriendelijke groet, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

zo-even
Topic Starter

#3 , 16 dec 2005 20:55

Beste Bjorn ketels

Bedankt voor uw snelle reactie. Het schept duidelijkheid!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”