Tijdelijk contrct

Manuela
Topic Starter
Berichten: 3

Tijdelijk contrct

#1 , 15 sep 2011 11:01

Beste
Ik ben op dit bedrijf begonnen als stagaire. Er was op dat moment een sollicitatieprocedure bezig voor een contract van 1 jaar. Spijtig genoeg ben ik te laat ingestapt en was er al iemand ingestapt. Nu wilden ze mij niet zomaar na mijn stage bedanken en wegsturen en kon ik blijven tot 31 augustus. De persoon die ze in dienst genomen hadden is op 8 augustus begonnen en na amper 4 dagen al naar huis gegaan omdat ze te veel stress had met haar moeder. Ze is toen in ziekenverlof gegaan tot en met 16 september. Het is hier een klein bedrijf en omdat de vaste persoon van de administratie deze maand in vakantie is hebben ze mij gevraagd om tot 16 september te blijven. Nu heeft mijn baas gevraagd of ik eventueel nog langer wil blijven omdat het meisje dat ze in dienst genomen hadden haar ziekenverlof verlengt heeft tot 31 oktober omdat ze in verwachting is dus eigenlijk verwachten ze haar niet meer terug hier maar ze kunnen mij ook geen contract geven voor een jaar want we weten niet of die zwangere persoon gaat terug komen of niet.
Ik heb eigenlijk 2 vragen: hoeveel keer kan een tijdelijk contract verlengd worden?
en 2 ik weet dat er een wet is die zwangere vrouwen beschermt (waar ikzelf als vrouw heel blij mee ben) maar is er geen wet die bedrijven beschermt voor situatie zoals deze, iemand die een contract van 1 jaar, deeltijds werk tekent na 4 dagen al ziek valt omdat ze 2.5 maand zwanger is? Ze heeft geen proefperiode in haar contract.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 sep 2011 12:53

- een gewoon tijdelijk contract (overeenkomst van bepaalde duur) kan in principe maximaal 4 keer na elkaar. Zie: http://www.belgium.be/nl/werk/arbeidsco ... alde_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;
- er bestaat hiervoor een oplossing voor de werkgever: jouw een vervangingsovereenkomst geven. Zie: http://www.belgium.be/nl/werk/arbeidsco ... ervanging/" onclick="window.open(this.href);return false; . Als ze wegens gewone ziekte langdurig ziek is, kan ze ontslagen worden, wegens zwangerschap kan dit, terecht, echter niet. Dit net om te vermijden dat jonge vrouwen ontslagen zouden worden omwille van zwangerschap.

Manuela
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 sep 2011 14:28

dank je wel.
Ik begrijp dat zwangere vrouwen beschermt moeten worden ik heb het zelf meegemaakt toen ik in verwachting was. Maar als je 2.5 maand ver bent weet je toch wel of je kunt werken of niet. Dat je op dat moment een tijdelijk, deeltijds contract tekent en na 4 dagen niet meer kunt werken omdat het te veel stress is en geloof me hier op het werk is zeker niet al te veel stress, dat vind ik persoonlijk ook niet fair. Ik had ook gemerkt dat tijdens de 4 dagen het werk haar absoluut niet interesseerde dus volgens mij is dit toch wel een beetje opgezet spel.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 sep 2011 15:14

Als de stress een opgezet spel zou zijn, is het de werkgever aangeraden om een controleur geneesheer te sturen. Die kan beter oordelen dan de werkgever of een collega, die geen kaas gegeten heeft van stressbepaling en stressbestendigheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 16 sep 2011 11:29

“Art.10bis.§ 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel. § 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden. § 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten drie jaar mag overschrijden.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.40.Behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling, mag een werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, de periode van acht weken gedurende dewelke de werkneemster in voorkomend geval haar verlofdagen van postnatale rust moet opnemen inbegrepen...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”