Contractverlenging bepaalde duur

Adinda80
Topic Starter
Berichten: 19

Contractverlenging bepaalde duur

#1 , 14 sep 2011 23:35

Hallo,

ik zit in volgende situatie in de luchtvaartsector:

Mijn contract van bepaalde duur halftijds (6 maanden) loopt eind september af. Nu hebben ze mij een contractverlenging aangeboden van 3 maanden terwijl dit voor de meeste mensen 6 maanden is.
Ik verschoot hiervan daar ik nooit een opmerking heb gekregen of fouten gemaakt heb. Ik vraag dus naar de reden, deze kan mij niet gegeven worden. In mijn dossier stond dus ook niets.
Tot er opeens vorige week een Duty naast mij staat die mijn volledig werk begint te bekritiseren. En op het randje van pesterijen balanceert. Ik zou traag zijn, geen inzicht hebben, de procedures niet kennen, ... terwijl dit perfect gecontroleerd kan worden.

Mijn vragen:

- mag een eerste contract van 6 maanden met een mindere duur verlengd worden om een willekeurige reden ?
- al ik dit weiger, wordt ik dan door de RVA uitgesloten ?
- kan ik eisen dat de op-en aanmerkingen t.o.v. mij op papier gezet worden ?
- welke stappen kan ik ondernemen ?
- indien zij niets meer laten weten, en ik in oktober gewoon ga werken, geldt dit dan als een stilzwijgend akkoord ? Verlenging met 6 maanden ?

Feit is dat ik het werk graag doe en ik het kan combineren met mijn gezinsleven.

Hartelijk dank voor je antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 sep 2011 07:34

Mijn vragen:

- mag een eerste contract van 6 maanden met een mindere duur verlengd worden om een willekeurige reden ?
ja, met je eerste contract van 6 maand heb je geen rechten opgebouwd voor een volgend contract
- al ik dit weiger, wordt ik dan door de RVA uitgesloten ?
afhankelijk van wat er op de C4 staat of wat de werkgever aan de RVA bezorgt van info: ja
- kan ik eisen dat de op-en aanmerkingen t.o.v. mij op papier gezet worden ?
nee
- welke stappen kan ik ondernemen ?
geen, je krijgt een contractverlenging, da's al een bonus. Als je nu té hard tegen de schenen schopt, is de kans niet onbestaande dat je uiteindelijk geen contract mag tekenen.
- indien zij niets meer laten weten, en ik in oktober gewoon ga werken, geldt dit dan als een stilzwijgend akkoord ? Verlenging met 6 maanden ?
nee, indien er geen contract ondertekend wordt, maar je werkt gewoon verder, dan heb je een contract van onbepaalde duur. Je werkgever zal dat dus niet doen. Als je werkt op Zaventem (luchthaven zelf), is de kans groot dat je niet meer binnen geraakt (badge).

4ringsdude
Berichten: 274

#3 , 15 sep 2011 21:25

Klinkt bekend in de oren... ze doen dat als ik mij niet vergis regelmatig. Het is zo dat 3 X 6maand contractjes kunnen aanbieden, daarna zijn ze verplicht een contract van onbepaalde duur te geven wat ze in 50% van de gevallen niet hoeven te doen omdat de werkkrachten weggepest worden. Ik heb weet van zeer degelijke werkkrachten die van super goed op enkele dagen ineens nietsnutten werden. Eerste evaluatie waar alles super was en 3de evaluatie zo slecht dat het contract niet verlengd werd... Als je net in een drukke periode op het einde bent van je 3de contract kan je het geluk hebben een contract van onbepaalde duur krijgen.

Dit werd reeds aangekaart bij de vakbonden en iedere keer weer zegt de directie dat ze het zullen onderzoeken. Als ze op de werkvloer dreigen met stakingen gaan ze snel over tot aanwerving van wat nieuwe mensen die ze dan 3-6 maand contracten geven en ze laten die dan zo weer afvloeien...

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”