Uitkering tussen twee contracten?

neusje
Topic Starter
Berichten: 6

Uitkering tussen twee contracten?

#1 , 12 sep 2011 14:29

Beste,
binnen enkele maanden loopt mijn contract van bepaalde duur ten einde.
(In totaal zal ik 24 maanden onafgebroken gewerkt hebben)
Ik zou bij dezelfde werkgever mogelijks een nieuw contract krijgen maar deze zou niet aansluiten bij mijn huidig contract (het nieuwe contract zou pas ingaan na 3 maanden). Heb ik in deze periode recht op een uitkering? Het is mij niet duidelijk of de RVA dit ziet als een vrijwllige of onvrijwllige werkloze tussenperiode.
En ook, zal de VDAB verwachten dat ik in deze drie maanden ander (tijdelijk) werk zoek, ook al heb ik zekerheid op het volgende contract?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2011 14:45

is onvrijwillig. Tenzij je zelf ervoor gekozen hebt om die 3 maanden van werkloosheid en de werkgever dit zou doorgeven aan de RVA (onwaarschijnlijk).

VDAB kan idd verwachten dat je ander werk zal zoeken, RVA zal dit in principe controleren. Gezien je werkloosheidsuitkeringen wil krijgen, moet je (in theorie) elke dag beschikbaar zijn, bvb ook voor korte termijnsopdrachten. Men kan je echter niet verplichten om, gezien de korte periode, een contract van bepaalde duur met lagere voorwaarden dan die je binnen 3 maand zal krijgen te tekenen.

En zekerheid op het volgende contract interpreteert de RVA streng: je moet dat contract reeds getekend hebben. Echter, de grote controle op werkloosheid (DISPO-procedure) begint pas na 1 jkaar volledige werkloosheid)

xena

#3 , 12 sep 2011 18:56

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 sep 2011 20:16

zal vooral zijn om ervoor te zorgen dat er niet meer dan 4 opeenvolgende contracten zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”