ontslag tijdens proefperiode & verlofgeld

maren_leben
Topic Starter
Berichten: 26

ontslag tijdens proefperiode & verlofgeld

#1 , 09 sep 2011 09:42

Ik werk sinds juni 2011 als bediende met een contract van onbepaalde duur.
Proefperiode is 6 maanden.

Ik had in mei 2011 al meegedaan aan examens via Selor.
Ik ben nu aangenomen voor een job en begin op 1 oktober 2011.

Ik ga mijn ontslag geven, maar de vraag is nu welke dagen ik op mijn ontslagbrief moet zetten als opzegtermijn.
Ik wil nog graag een weekje 'vakantie' dus ik was van plan om volgende week vrijdag 16 september mijn ontslagbrief af te geven.
Ik zou er dan als termijn opzetten ' van maandag 19 september 2011 tot zondag 25 september 2011', omdat de opzegtermijn toch 7 kalenderdagen is. Is dit correct? Of begint de opzegtermijn, zoals ik hier al op het forum gelezen heb, de dag na de 'bekendmaking van mijn ontslag', dus zaterdag 17 september al te lopen tot vrijdag 23 september?

Verder vroeg ik mij ook af hoe het zit met mijn vakantiegeld? Ik had van mijn vorige werkgever vakantiegeld gekregen dat ik voor een groot stuk nu heb 'terug' moeten betalen aan mijn huidige werkgever, zodat ik hier betaald verlof kan nemen. Krijg ik dit vakantiegeld volledig terug of word ik hier weer op belast? (heb nog 15 dagen over) Vermits ik naar de overheid overstap, moet ik dit niet meer 'afgeven'.

Bedankt, groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 sep 2011 09:55

“Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31.Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Het verschuldigde vakantiegeld wordt niet onverschuldigd omdat u ‘statutair’ wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 sep 2011 07:14

toch wel: als de werkgever het volledig enkel vakantiegeld afgetrokken heeft bij uitbetaling van het dubbel vakantiegeld, zoals zo vaak gebeurt, zal dat nog deels terugbetaald moeten worden door de werkgever. Maar dat staat idd niet in de wet omschreven.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”