Contractbreuk volgens interim

era
Topic Starter
Berichten: 9

Contractbreuk volgens interim

#1 , 08 sep 2011 14:27

Sinds maart werk ik bij hetzelfde bedrijf via een interimkantoor, steeds met weekcontracten. Dit is mijn laatste week, volgende week begin ik ergens anders met een contract van onbepaalde duur. Aangezien het mijn laatste week is en ik me graag wil kunnen voorbereiden op mijn nieuwe job, had ik op het werk en aan de interim gevraagd of het goed was dat ik mijn laatste dag (een zaterdag van 1330 tot 22u) niet deed. Op het werk vonden ze dit oké, en ook de interim leek daar aan de telefoon geen probleem van te maken. Nu krijg ik echter van mijn werkgever te horen dat de interim niet akkoord gaat en dat ik mijn laatste dag ook moet doen, anders pleeg ik zogezegd contractbreuk. Mijn contract voor deze week is echter helemaal nog niet getekend! Aangezien ik al een halfjaar op interim werk, teken ik om de 3 weken mijn contracten zodat ik niet elke week langs de interim moet gaan. Mijn contracten voor de laatste 3 weken zijn dus ook nog niet getekend... Kan iemand mij adviseren? Mag de interim mij betichten van contractbreuk in deze situatie en hoe pak ik dit best aan? Als ik mijn contract voor deze week niet teken, kunnen ze mijn loon van de laatste weken dan ook terugvorderen? Ik voel er niet veel voor om die laatste dag toch nog te doen aangezien dit eerst wel overeengekomen was. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 sep 2011 15:58

strikt genomen,

geen contract getekend = geen overeenkomst = interim kan niet spreken van contractbreuk

als u met het bedrijf overeen bent gekomen ( eigenlijk is de interim uw "werkgever" ) dat u de laatste dag niet hoeft te werken, dan kan de interim ook niet spreken van "contractbreuk", immers het is het bedrijf dat nog altijd beslist wanneer interim krachten dienen te werken.

het enige 'nadeel' is dat u dan voor die ene dag niet betaald zal worden.

era
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 08 sep 2011 16:07

Drone, bedankt voor het antwoord. Het leek me ook logisch dat ze mij niets kunnen maken als mijn contract niet getekend is, maar wil dat ook zeggen dat ze mij niet hoeven uit te betalen voor de dagen die ik deze week wel gewerkt heb, aangezien die ook niet op papier staan? En wat met de voorbije weken waarvoor mijn contracten nog niet getekend zijn? Kan ik simpelweg naar de interim stappen om die contracten te tekenen, en dat van deze week niet tekenen?

Bijkomend vraagje: wat zijn de gevolgen als ze me toch betichten van contractbreuk?

Reclame

Koeke
Berichten: 57

#4 , 08 sep 2011 17:13

Ik stel mij hier twee vragen .
Dus eigenlijk laat de interim jou werken zonder dat je een contract hebt getekend , want je tekent maar om de drie weken de contracten waarvoor je eigenlijk al gewerkt hebt.

Kan dit volgens de wetgeving zomaar ?

Naar mijn weten moet er voor aanvang van het werk toch een contract zijn dat ondertekent is ?

Andere vraag is , als de interim en het bedrijf moeilijk gaan doen en zeggen dat jij die weken niet gewerkt hebt , hoe ga jij bewijzen dat dit wel zo was ?

Je hebt geen contract ondertekent ?

era
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 08 sep 2011 17:30

Koeke, je hebt gelijk, dat is 'normaal' niet wettelijk (ik geloof dat het contract binnen de 2 dagen betekend moet zijn). Maar ik werk bij een bedrijf dat heel veel met interimmers werkt (een groot callcenter) en voor lange periodes (minstens 6 maanden) dus iedereen hier tekent maar om de paar weken zijn contracten om administratieve rompslomp te beperken.
Ik kan wel bewijzen dat ik ben komen werken want ik tik iedere keer in (elektronisch systeem), ook elke deur die je hier passeert moet je je badge registreren, en mijn prestaties worden elke dag ingegeven in een computersysteem. Bovendien kunnen mijn collega's en rechtstreekse oversten wel getuigen dat ik hier was, dus dat kunnen ze al zeker niet maken. Ik maak me gewoon zorgen over de eventuele gevolgen van een zogezegde contractbreuk...

xena

#6 , 08 sep 2011 17:33

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#7 , 08 sep 2011 17:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 08 sep 2011 17:42

mensen laten werken zonder dat er eerst een contract is getekend is jammer genoeg niet ongewoon bij interims, zeker als dit met dag/week contracten is.

als er op dat bedrijf geen persoon van de interim aanwezig is dan word het bij dagcontracten moeilijk om tijdens de "kantooruren" een contract te tekenen, hetzelfde bij de weekcontracten. Bij ploegenarbeid ( vroege/late ) is dit 'iets' gemakkelijker.

als men u beticht van "contractbreuk" gaan ze dit moeten bewijzen; het is anders net iets te gemakkelijk om dit gewoon te zeggen en u vervolgens niet uit te betalen.

zo heeft een interim mij jaren geleden eens een contract op vrijdag laten tekenen om maandag te zeggen dat ik niet meer moest komen naar dat bedrijf.

contract was getekend, interim "vroeg" om dit niet te laten "gelden", ik weigerde, heeft hun €350 gekost en ik heb die week €350 verdiend zonder iets te moeten doen.

alhoewel ik het versta dat u misschien niet elke week naar de interim kon gaan ( u moet kunnen gaan tijdens hun openingsuren ), is het een "les" naar de toekomst toe, als men u geen contract tekent voor de aanvang van de arbeid, kan men u ook niet dwingen om te arbeiden, arbeid u toch en u heeft iets voor ( bv; werkongeval ) dan kan het goed zijn dat u voor alle ( medische ) kosten opdraait.

interims zouden niemand te werk mogen stellen zonder dat er een contract is getekend ( en ze weten het ), desnoods moeten ze maar iemand van bedrijf tot bedrijf sturen elke week.

( ja ik weet dat in de echt grote bedrijven, volvo gent bevoorbeeld, er meestal wel iemand minstens 1 keer aanwezig is van de interim )

misschien dat zulke problemen op termijn kunnen vermeden worden als het paspoort als digitale handtekening via e-mail kan worden gebruikt . . .

era
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 08 sep 2011 18:04

er is niks getekend stel dat zij zeggen dat er mondeling een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur is overeengekomen , je hebt gewerkt en er is geen contract ; misschien toch maar die zaterdag gaan werken
Er is geen overeenkomst voor onbepaalde duur, ook niet mondeling - ik werk al 6 maanden op weekcontracten. Ik begrijp wat je wil zeggen maar op basis waarvan zouden zij dat kunnen staven? Misschien toch maar die zaterdag gaan werken - op zich ben ik akkoord (ook beter voor mijn banksaldo) maar het gaat me hier intussen om een principezaak. Het is op die 6 maanden niet de eerste keer dat de interim probeert te sjoemelen. Vandaar probeer ik uit te zoeken wat mijn opties zijn, aangezien ik in mondeling overleg met zowel mijn werkgever als de interim overeengekomen was dat ik die zaterdag niet meer moest komen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 08 sep 2011 20:48

als je werkt zonder arbeidsovereenkomst is er in principe een mondelinge arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur gesloten. Bij interimcontracten kan een mondelinge arbeidsovereenkomst echter niet. Als het interimkantoor dus zou inroepen dat ze een mondelinge arbeidsovereenkomst hadden van onbepaalde duur die jij afgesloten hebt met hen, dan betekent dit dat je ooit voor het interimkantoor zelf (en niet voor de gebruiker waarbij je effectief werkte) zou moeten gewerkt hebben. Quod non.

Interimkantoor zal met andere woorden dus verplicht worden om een contract op te stellen zonder zaterdag, anders maken ze het zichzelf moeilijk. teken géén contract met zaterdag, anders kom je zelf in de problemen als je die laatste dag toch niet werkt.

era
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 08 sep 2011 21:00

JPV, bedankt voor het klaar en duidelijke antwoord. Ik ben het volgende van plan:

Ik ga morgen naar mijn interimkantoor om mijn contracten te tekenen. Ik teken alle contracten behalve het laatste, en bespreek met hen dat ik wens dat zij een nieuw contract opstellen zonder de zaterdag, en dat ik dat wel wil tekenen. Als argument kan ik aanhalen dat ik deze week voor de rest wel de overeengekomen arbeid verricht heb en dat zij mij dus dat loon verschuldigd zijn, en dat we bovendien mondeling al overeengekomen waren (is geen argument dat juridisch gaat standhouden maar toch). Als ze weigeren, teken ik het contract niet. Het ergste dat er in dat geval kan gebeuren, is dat zij mij het loon gaan moeten geven dat ik deze week al gewerkt heb, en dat ik hen moet vergoeden voor de ene dag die ik niet gewerkt heb, wat financieel nog altijd de schaal in mijn voordeel zou kantelen.

Lijkt dat jou/jullie een vatbaar plan? Nogmaals, ik probeer gewoon, na al het gedoe dat ik al met de interim gehad heb, om voor mezelf op te komen en te laten zien dat ze niet zomaar met hun uitzendkrachten kunnen doen wat ze willen...

Fore
Berichten: 1298

#12 , 09 sep 2011 10:59

Ik werk in de vakanties ook altijd in een grote fabriek, ik krijg mijn contracten via de post opgestuurd. Meestal die vrijdag of de maandag erop van de week die ik gewerkt heb
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xena

#13 , 09 sep 2011 13:29

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

era
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 09 sep 2011 13:47

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben ondertussen overeengekomen met de interim (wat geen aangenaam gesprek was, om het met een understatement te zeggen).

Na veel heen en weer zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze niets anders kunnen doen dan me voor die zaterdag op 'onwettig afwezig' zetten. Dat wil zeggen dat ik niet betaald word (wat ook niet meer dan normaal is) en that's it. Moest ik maandag willen gaan stempelen zouden ze me dat weigeren maar aangezien ik direct ergens anders begin heeft dat geen enkele consequenties. Dat dreigement van contractbreuk was dus niet meer dan dat - een loos dreigement...

Ik raad iedereen hier aan om je deftig in te lichten voor je begint te werken via interim, want de correcte informatie krijg je van hen toch nooit.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”