ontslag nemen tijdens eerste maand proefperiode

edloose
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag nemen tijdens eerste maand proefperiode

#1 , 07 sep 2011 11:02

Ik werk sinds 29 augustus 2011 met een bediendecontract. Ik wil echter zo snel mogelijk weg uit het bedrijf en een andere job zoeken. Als ik het goed voor heb dan moet je de eerste maand van je proefperiode van 6 maanden sowieso uitdoen als je geen schadevergoeding zoekt te betalen. Nu is mijn vraag of de eerste maand van mijn proefperiode eindigt op 31 augustus of op 31 september. Met andere woorden, wordt er louter gekeken naar het einde van de kalendermaand waarin je gestart bent of verwacht men dat je x aantal werkdagen hebt gewerkt?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2011 11:26

eerste maand eindigt op 28 september. Hou er wel rekening mee dat je geen recht op werkloosheid zal hebben als je zelf ontslag neemt, tenzij na periode van sanctie.

xena

#3 , 07 sep 2011 12:30

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

edloose
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 07 sep 2011 15:55

Bedankt voor de reacties. Nog 1 vraag. Kan ik mijn ontslag geven op 21 september zodanig dat de opzeggingstermijn van 7 kalenderdagen ingaat vanaf dan waardoor ik op 28 september kan vertrekken? Of begint die opzeggingstermijn pas te lopen na de 28e september waardoor ik dus eigenlijk maar op 5 oktober weg kan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 sep 2011 17:39

" Het Hof oordeelt dat wanneer de arbeidsovereenkomst voor bedienden een beding van proeftijd bevat, de overeenkomst gedurende minstens een maand in het raam van de proef moet worden uitgevoerd, waarna pas tot beoordeling van de proef kan worden overgegaan. Daarom heeft de opzegging door de werkgever of door de bediende slechts uitwerking na de effectieve uitvoering van de arbeidsovereenkomst voor bedienden gedurende de minimumperiode van de proef ongeacht de verlenging van de proeftijd ingevolge schorsing. "

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”