overlijden werkgever

dirkoo
Topic Starter
Berichten: 22

overlijden werkgever

#1 , 04 sep 2011 14:31

hallo,
Ik ben tewerkgesteld in de privé sector, bij een gerechtsdeurwaarder.
Hij is niet geassocieerd, werkt dus alleen.
Stel dat hij morgen zou overlijden, dan zal er een nieuw KB komen om een nieuwe gerechtsdeurwaarder te benoemen in zijn plaats, maar deze laatste is niet verplicht om zijn kantoor over te nemen, laat staan het sociaal passief.
Indien mijn huidige werkgever geen verzekering heeft om bij zijn overlijden zijn personeel uit te betalen, dan moeten wij waarschijnlijk vanaf dag 1 het zonder wedde stellen.
Hebben wij dan recht op een werkloosheidsuitkering vanaf dag 1 inactiviteit ?
Of zijn er andere oplossingen waardoor de werknemers zich kunnen indekken?

Ik denk dat je deze situatie kan doortrekken naar alle werknemers die werken bij een baas (advocaat, dokter, enz) die niet geassocieerd is.


mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 sep 2011 20:04

heeft hij een BVBA/NV opgericht? Dan zal die BVBA/NV je verbrekingsvergoeding uitbetalen.

Anders kan je waarschijnlijk (maar dit zelf nog nooit meegemaakt) het bedrag bijd e erfgenamen krijgen.

Dat duurt natuurlijk beide wel even, in tussentijd kan je idd aanspraak maken op tijdelijke werkloosheidsuitkeringen (die dan later teruggevorderd worden als je je verbrekingsvergoeding krijgt).

xena

#3 , 06 sep 2011 04:50

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 06 sep 2011 09:41

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan,nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :...4° door de dood van de WERKNEMER...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Stel dat hij(=werkgever) morgen zou overlijden‘

Uit voornoemd art.32 kan afgeleid worden dat door dit overlijden de arbeidsovereenkomst NIET eindigt zodat de erfgenamen van de overleden werkgever daarin diens plaats vervullen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 sep 2011 17:11

klopt, hoe kon ik zo dom zijn :p

dirkoo
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 07 sep 2011 18:58

Hij werkt inderdaad onder een burgerlijke vennootschap (bvba).
Deze vennootschap zal m.i. automatisch ontbonden worden. Dus in principe, moet de vennootschap dus nog een verbrekingsvergoeding betalen? Afhankelijk van de anciënniteit ?
mvg,

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”