Ontslagen - overuren

koen1965
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslagen - overuren

#1 , 31 aug 2011 06:51

Even de situatie schetsen. Heden ontslagen wegens economische redenen. Mijn opzegperiode gaat in vanaf 1 september en bedraagt 3 maanden. Ik heb echter nog een 70tal overuren tegoed, welke ik telkenmale op vrijdag wens op te nemen. De werkgever maakt hier echter wat bezwaar tegen en vind dat ik de overuren moet opnemen op dagen dat er technisch slechte productiviteit zou zijn. Ik heb dus een technische job waarbij we volledig afhankelijk zijn van de weersomstandigheden en er nauwelijks gewerkt kan worden bij regen. In het verleden moest ik me zodanig flexibel opstellen dat ik telkenmale gewoon moest thuisblijven bij dergelijk weer en ik bij goed weer lange dagen moest kloppen. Resultaat was dus wel dat ik na de winterperiode met een negatief saldo aan overuren stond, die ik dan maar weer moest zien goed te maken in andere periodes. Mijn vraag is dus, kan de werkgever verplichten mijn overuren op te nemen op dagen waarop het hem schikt ? En kan hij sowieso van mij eisen dat ik gewoon thuis blijf bij slecht weer om dan op andere dagen overuren te doen, zelfs in opzegperiode ? Dergelijke clausule staat geenszins in mijn contract, daar staan alleen vaste dagen/uren vermeld. Nog even meegeven ook dat overuren nooit een extra vergoeding opleverden. Met andere woorden, 1 overuur = 1 uur recup, zelfs al zijn die overuren afkomstig van weekends en feestdagen. Ik heb bijvoorbeeld van april tot eind juni ononderbroken in het buitenland gewerkt voor een project, waarbij ik ginds 7 dagen op 7 lange dagen werkte, en dit zonder enige financiële compensatie, noch naar loon toe noch naar vergoeding overuren.
Graag advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 31 aug 2011 08:48

Aan de opzegtermijn te zien, ben u hoogst waarschijnlijk bediende. Even terloops vermelden dat de werkgever ook op overuren VAKANTIEgeld moet betalen, sommige werkgever doen wat dat betreft alsof hun neus bloedt.

Het is ook niet normaal dat je overuren nooit enige extra vergoeding opleverde :normaal is het 150% vanaf dat je 40 uren per week werkt. 150% -100% recup in uw geval = 50% diefstal door de werkgever
( Ik veronderstel dat je geen leidinggevende funktie hebt, want daar kennen ze geen overuren ).

koen1965
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 31 aug 2011 10:42

Hallo, ik ben inderdaad bediende zonder leidinggevende functie. De onwettelijke situatie naar overuren toe was me al langer duidelijk, maar het feit dat de werkgever nu in mijn opzegtermijn nog steeds dezelfde flexibiliteit wil eisen lijkt me nogal overdreven. Kan ik dit weigeren en me louter aan de werkuren zoals op het contract staat houden ? En mijn recup opnemen zoals ik voorstelde ? Ik maakte een correct werkschema voor de ganse opzegperiode, dus weten ze vooraf perfect welke dagen ik afwezig blijf

Reclame

xena

#4 , 31 aug 2011 10:59

.
Heden ontslagen

De onwettelijke situatie naar overuren toe was me al langer duidelijk,
ben je ontslagen op 31/8 ? dan zal de opzeggingstermijn pas ingaan op de eerst nuttige dag

onwettelijk ? best eerst eens nagaan welke regeling er is inzake de gemiddelde arbeidsduur
neem die dagen sollicitatieverlof dat kan niet worden geweigerd

arbeidswet 16/3/1971
art 26bis ................; In de loop van de refertepeiode, mag op geen enkel ogenblik de totale duur van de verrichte arbeid de toegelaten gemiddelde arbeidsduur over dezelfde referteperiode, vermenigvuldigd met het aantal weken of delen van een week die reeds in deze referteperiode verlopen zijn, overschreven worden met meer dan vijfenzestig uren. (Deze grens van 65 uren kan verhoogd worden tot 130 uren overeenkomstig de procedure vastgesteld door de Koning

ook wordt de opzeggingstermijn geschorst als je overuren neemt

http://www.vacature.com/carriere/wannee ... -geschorst" onclick="window.open(this.href);return false;
inhaalrust wegens overuren

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 41. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
Art. 85.De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan ((16.100) EUR), mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
Wanneer zijn jaarlijks loon hoger is dan ((16.100) EUR), mag de bediende afwezig zijn binnen de in het eerste lid bepaalde perken gedurende de laatste zes maanden van de opzeggingstermijn

xena

#5 , 31 aug 2011 11:15

Het is ook niet normaal dat je overuren nooit enige extra vergoeding opleverde :normaal is het 150%
als het effectief om overuren gaat en aangezien er ook zon- en feestdagen bijwaren
+50% weekdagen
+100% zon- en feestdagen

maar stel dat er op zondagen en feestdagen al een toeslag is voor gewone uren dan moet ook deze toeslag worden vermeerderd met 100%
in de week verdien je 20€ per uur overuur is dan 30€
op zon- en feestdagen verdien je 30€ per uur overuur is dan 60€ (30x2)


arbeidswet 16/3/1971
Art. 29. § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.

koen1965
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 31 aug 2011 11:36

Vooreerst mijn dank voor de reacties tot nu toe. Het ontslag is gedaan per aangetekend schrijven op 26/08, dus wat dat betreft is alles in orde om de opzegtermijn te laten gelden vanaf 01/09. De regeling inzake werkduur is geregeld volgens cao, pc voor vrije beroepen. Er is dus een 38 uren werkweek over 5 dagen gespreid met uitdrukkelijke vermelding van de werkuren (9-17 u) en staat ook zo op het contract, met dien verstande dat iedereen wekelijks een uur extra werkt om op het einde van het jaar 6 verlofdagen extra te hebben en deze te gebruiken als collectief verlof tussen kerst en nieuw. Mij is het echt niet (meer) te doen over het al dan niet financieel compenseren van de gedane overuren tijdens de ganse tewerkstelling volgens geldende wet, het is me louter erom te doen dat ik niet meer wens te plooien voor de verplichte flexibiliteit, zelfs in opzegperiode. Sollicitatieverlof a rato van 1 dag per week neem ik sowieso, daar stap ik geenszins van af.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 31 aug 2011 12:05

later kan je vakantievergoeding (ongeveer 15% op het brutoloon ) op je "betaalde" overuren vragen

Details Justel Nummer: N-19741218-9

Rolnummer: 5187

Instantie: Hof van Cassatie, België

Datum : 18/12/1974 Type van beslissing: Arrest

Samenvatting
Voor de berekening van het aan een bediende toekomende vakantiegeld komt elk voor overwerk betaald loon in aanmerking, ongeacht of de overuren al dan niet tot de normale tewerkstellingsvoorwaarden van de bediende behoren. Wanneer het loon voor overwerk afhankelijk is van de omvang van de arbeidsprestatie, is het veranderlijk loon in de zin van art. 39 van het K.B. van 30 maart 1967. In dat geval dient het vakantiegeld van de bediende berekend te worden met inachtneming van bedoeld loon dat genoten werd gedurende de periode van twaalf maanden die de maand waarin de vakantie genomen wordt, voorafgaat.

Vrije woorden
DE SOCIALE ZEKERHEID VOOR WERKNEMERS _ JAARLIJKSE VAKANTIE _ Bedienden _ Vakantiegeld _ Loon voor overwerk _ Afhankelijkheid van de omvang der arbeidsprestatie _ Berekening van het vakantiegeld.

Publicatie
Tijdschrift Vindplaats Noot
RECHTSKUNDIG WEEKBLAD 1974(75)(P.K2208)
JOURNAL DES TRIBUNAUX DU TRAVAIL 1975(P.199)

Wettelijke basis
Wettelijke Basis Datum Artikel Volgnummer:
Gecoordineerde Wetten 28/06/1971 9 03
Koninklijk Besluit 30/03/1967 39 01

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”