3 maal kas verschil daarna volgde ontslag, mag dat ?

lucgescheiden
Berichten: 2810

Re: 3 maal kas verschil daarna volgde ontslag, mag dat ?

#16 , 31 aug 2011 11:21

U zegt het: de werkgever zal dergelijke zaken niet op papier zetten.
De werknemer zou zich aldus niet kunnen verweren.
De vakbond zal geen bijstand kunnen leveren.

Echter wat gebeurd er wanneer een potentiële werkgever, referenties opvraagt bij de vorige.... inderdaad deze laatste gaat zijn mening weergeven... ook wanneer de schuld mss bij hem lag, bijvoorbeeld door nalatigheid in opleiding van de werknemer.
De gevolgen van de werknemer(s) kan u dan raden.
Handige documenten voor Personenrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 31 aug 2011 11:40

en wat kan een vakbond daar dan aan doen? Niks, zoals gezegd, omdat er juridisch geen fout van de werkgever bewijsbaar is. Dat een vakbond daar dus niet aan zal doen is logisch en niet onbegrijpelijk zoals jij stelde.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#18 , 31 aug 2011 11:57

Wanneer een zaakvoerder opdergelijke manier een duiventil maakt van zijn zaak, en
wanneer ontslagen werknemers allen hetzelfde verhaal komen vertellen bij de vakbond
dan vrees ik dat de werkgever zal geviseerd worden...

Althans dat zou een werknemer van een vakbond mogen verwachten, zeker wanneer
achteraf zou blijken dat diens loopbaan ermede werd getorpedeerd.

Maar u hebt, volkomen gelijk, juridisch kan; tegen dit feit zelf, weinig of niets worden ondernomen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

xena

#19 , 31 aug 2011 12:12

Maar u hebt, volkomen gelijk, juridisch kan; tegen dit feit zelf, weinig of niets worden ondernomen.
gesprek met de werkgever opnemen kan een begin van bewijs opleveren

lucgescheiden
Berichten: 2810

#20 , 31 aug 2011 12:24

Tja, loopt u heelder dagen met een dictafoontje rond, om een mogelijk conflict gesprek op te nemen?
Handige documenten voor Personenrecht

puttemanp
Berichten: 615

#21 , 31 aug 2011 12:30

@xena:

Ik zou de eerste vakbondsafgevaardigde die hier binnen komt en me vraagt de kassalogboeken te tonen hier wel eens willen zien binnenvallen, en even snel terug zien buitenrollen :)

Greetz,

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 31 aug 2011 12:45

@xena:

Ik zou de eerste vakbondsafgevaardigde die hier binnen komt en me vraagt de kassalogboeken te tonen hier wel eens willen zien binnenvallen, en even snel terug zien buitenrollen :)

Greetz,

P.
Wat kan een vakbond doen ???

Niks !

Ze hebben zelfs nog geen rechtspersoonlijkheid laat staan dat zij het in een zaak de plak zou kunnen zwaaien, en zeggen hoe het wel moet.
:lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#23 , 31 aug 2011 13:03

Tja, loopt u heelder dagen met een dictafoontje rond, om een mogelijk conflict gesprek op te nemen?

de meeste "gsm's" hebben anders wel een soortgelijke indien zelfs een gelijkaardige functie ;)

lucgescheiden
Berichten: 2810

#24 , 31 aug 2011 13:10

En die staat ook bij u de gehele dag in opname modus?
Handige documenten voor Personenrecht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 31 aug 2011 13:43

Niks !

Ze hebben zelfs nog geen rechtspersoonlijkheid laat staan dat zij het in een zaak de plak zou kunnen zwaaien, en zeggen hoe het wel moet.
:lol: :lol:
het is niet omdat we geen rechtspersoonlijkheid hebben dat we niks kunnen doen of als partij niet kunnen tussenkomen...

bartvdv
Berichten: 1911

#26 , 31 aug 2011 13:48

Wat maakt het eigenlijk uit wat de reden is, zolang de regels maar gevolgd worden.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#27 , 31 aug 2011 15:17

En die staat ook bij u de gehele dag in opname modus?

bij mij niet, maar deze is wel snel in te schakelen via de "joystick", net zoals de (video)camera

( dus niet via de menu's )


tegenwoordig weet ge nooit waarvoor het goed is . . . :|

xena

#28 , 31 aug 2011 17:07


Ik zou de eerste vakbondsafgevaardigde die hier binnen komt en me vraagt de kassalogboeken te tonen hier wel eens willen zien binnenvallen, en even snel terug zien buitenrollen :)
wil nog niet zeggen dat die geen rechten heeft , hij kan op basis van art 728gerw. de werknemer vertegenwoordigen en via de bevoegde federale instanties uw kassalogboeken laten controleren .
en er is ook nog zoiets als de wet betreffende de openbaarheid van bestuur voor bedrijven dus ik zal nog niet te vroeg juichen als u ze wandelen stuurt

xena

#29 , 31 aug 2011 17:16

@xena:

Ik zou de eerste vakbondsafgevaardigde die hier binnen komt en me vraagt de kassalogboeken te tonen hier wel eens willen zien binnenvallen, en even snel terug zien buitenrollen :)

Greetz,

P.
Wat kan een vakbond doen ???

Niks !

Ze hebben zelfs nog geen rechtspersoonlijkheid laat staan dat zij het in een zaak de plak zou kunnen zwaaien, en zeggen hoe het wel moet.
:lol: :lol:
in de eerste plaats vertegenwoordigen op basis van art 728§..gerw
en via vakbondsafgevaardigden kan ook al heel wat geregeld worden

puttemanp
Berichten: 615

#30 , 31 aug 2011 18:29

@Xena: openbaarheid van bestuur? Sinds wanneer valt een KMO onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaams Gewest?
Ik dacht het niet hoor.

Strikt genomen ben ik niet eens verplicht een kassalogboek te hebben. 't is een leuk hebbedingetje bij een geinformatiseerde kassa, maar voor't zelfde geld staat er gewoon een rekenmachien en hou ik manueel een verkoopboek bij.
Zeg me eens, welke bewijzen denk je uit een kassalogboek te halen, behalve dan bewijzen TEGEN de werknemer (artikelen retour gescanned zonder reden, bonnen gescanned zonder aankoop,....?) Daar sta je dan als vakbond...

Greetz,

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”