3 maal kas verschil daarna volgde ontslag, mag dat ?

Gonnie
Topic Starter
Berichten: 2

3 maal kas verschil daarna volgde ontslag, mag dat ?

#1 , 29 aug 2011 22:08

Mijn schoondochter heeft vandaag haar ontslag gekregen nadat ze voor de 3e maal een kasverschil had , ze werkt al enkele jaren in deze winkel en haar contrakt was ook bijna afgelopen ze gaan het zowiezo niet verlengen dit omdat ze werknemers die ze een vast kontrakt moeten geven ze daar niet aan gaan beginnen de meeste zijn dan te oud 22 jaar, en ze toch steeds jongere mensen voor hetzelfde werk kunnen krijgen.

Maar na 3x een kasverschil zeggen dat je fraude pleegt is wel heel erg , en dat is mijn vraag kan dit zomaar ?
Ze heeft wel steeds haar eigen kassa lade.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2011 08:44

waar is e rgezegd dat ze fraude pleegt? Dat je ontslagen wordt na 3x een kasverschil is op zich een geldige reden voor ontslag bij betwisting. Als haar contract bijna afgelopen is, bedoel je wss dat ze een contract van bepaalde duur had en dan moet er een verbrekingsvergoeding uitbetaald worden.

xena

#3 , 30 aug 2011 11:00

Maar na 3x een kasverschil zeggen dat je fraude pleegt is wel heel erg , en dat is mijn vraag kan dit zomaar ?
wat voor ontslag heeft ze gekregen ?
-dringende redenen
-verbreking
-met opzeggingstermijn
-of een melding dat de arbeidsovereenkomst bepaalde duur niet wordt verlengt

indien dringende redenen zal het in de eerste plaats van de bedragen afhangen 5€ of 5000€ te weinig maakt toch een groot verschil in de beoordeling van de fout . als het gaat om 3x kleine bedragen in enkele jaren lijkt mij dit zelfs niet "eerder dan dan gewoonlijk" om te aanzien als een fout van de werknemer in de zin van art 18 , arbeidsovereenkomstenwet .

wat staat er in het arbeidsreglement ?
arbeidsreglementenwet 8/4/1965
Art. 6. (§ 1.) Het arbeidsreglement moet vermelden
4° b) de dringende redenen die de verbreking van de overeenkomst door de ene of de andere partij zonder opzegging rechtvaardigen, onder voorbehoud van de beoordelingsbevoegdheid van de rechtbanken

Reclame

Gonnie
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 aug 2011 16:26

Volgens mij ,dat de arbeidsduur niet verlengd wordt, haar kontrakt is al enkele malen verlengd geweest, en nu moeten ze een vast kontrakt aanbieden en dat doen ze bij dat bedrijf nooit, enkel bij assistentmangers.
Hoeveel kasverschil ze had weet ik niet vanavond zal ik het eens vragen, dan zie ik haar weer.
Bedankt voor jullie antwoorden.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 30 aug 2011 17:19

Mocht dat kassa verschil de reden vormen, dan zou ik eens bij de vakbond informeren.
Mogelijk hebben zij dan nog werknemers om dezelfde reden weten ontslaan,
zij hebben wellicht het recht om zowel het kassa-programma, als de mogelijkheid tot een kassaverschil, te laten 'controleren'.
Tevens hebben zij het recht om de werkgever te bevragen over de verzekering tegen dergelijke risico's.

Waar ik vermoed dat dit alles tot een iets hogere kostprijs zal leiden dan een 22 jarige enkele maanden opzegvergoeding te betalen...
Handige documenten voor Personenrecht

xena

#6 , 30 aug 2011 17:56


zij hebben wellicht het recht
Tevens hebben zij het recht
"het recht" zeg je , en hoe zit het met hun bevoegdheid

@gonnie
Volgens mij ,dat de arbeidsduur niet verlengd wordt
das geen ontslag maar een beeindiging door verloop van termijn

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 30 aug 2011 18:04

Zowel de rechten als de bevoegdheden van een vakbond, worden of werden door hen afgedwongen.
Wat is anders hun bestaansrecht? ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

puttemanp
Berichten: 613

#8 , 30 aug 2011 19:04

@lucgescheiden: Een vakbond heeft geen ENKEL recht, ze kunnen enkel optreden in naam van, maar dat laat hun nog niet toe om 'onafhankelijk' het reilen en zeilen binnen een bedrijf te gaan controleren.
Ik heb ook al mensen aan de deur gezet wegens te vaak kassaverschillen. Sorry hé, maar als er dagelijks 10-20 euro in kassa ontbreken, dat moet er ingegrepen worden. Geen enkele vakbond moet ook maar proberen om mij daarop te controleren.
Enige die het recht zou kunnen afdwingen, en dan nog, is arbeidsrechtbank.

Greetz,

P.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 30 aug 2011 19:52

Als een vakbond bereid is om de verdediging van een werknemer te voeren, dan zullen ze heus wel tot de arbeidsrechtbank stappen.

Als er met de regelmaat van de klok geld uit uw kassa verdwijnt, dan mag je als werkgever je systeem van werken in vraag stellen.
Dit betreft zowel de machines, als de werkplek/omgeving, als de manier waarop er gewerkt wordt.

Je kan mensen dwingen om zich aan te passen aan stress-toestanden, maar dien je de bluts met de buil te nemen.
Dat heet dan, naar mijn inziens; verantwoord ondernemen.

Waar u de lange vingers voldoende kan bewijzen, hebt u overschot van gelijk, echter aan elk verhaal zijn verschillende kanten, mijn inziens.
Waarmede ik u heus geen persoonlijke verwijten wens te maken, en ik meen dat u reageerde als verantwoord ondernemer ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 aug 2011 21:24

lucgescheiden, geen onzin vertellen over rechten van vakbond. Wij hebben het recht niet om dat te controleren. Wij kunnen wel de reden van een ontslag betwisten, maar niet in dit geval.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 30 aug 2011 21:47

Mijn beste als een kasverschil wordt gegenereerd door bijvoorbeeld het niet correct functioneren van een kassaprogramma,
Dan vormt dat reden genoeg voor een werknemer om zijn ontslag te mogen betwisten.
Als een vakbond daar dan niet in zou willen volgen, dan stel ik me daar vragen bij.
Handige documenten voor Personenrecht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 30 aug 2011 21:55

de kans dat een kassaprogramma niet functioneert bij één werknemer, maar wel bij de andere, én dat het probleem dan bij het kassaprogramma ligt, acht ik verwaarloosbaar klein. Dan moet de werknemer met betere argumenten afkomen.

xena

#13 , 30 aug 2011 22:11

@lucgescheiden: Een vakbond heeft geen ENKEL recht, ze kunnen enkel optreden in naam van, maar dat laat hun nog niet toe om 'onafhankelijk' het reilen en zeilen binnen een bedrijf te gaan controleren.



Enige die het recht zou kunnen afdwingen, en dan nog, is arbeidsrechtbank.
- vakbondsafgevaardigden met een mandaat hebben toch wel wat rechten


- zou ik maar niet te luid roepen als er inspectiediensten in de buurt zijn

lucgescheiden
Berichten: 2810

#14 , 30 aug 2011 22:27

Je kan moeilijk ontkennen dat tijdelijke medewerkers minder goed worden opgeleid door werkgevers, dan hun vasten.
Een repeterende fout uit onwetendheid kan daaruit perfect verklaard worden.
Dergelijke zaken als fraude afdoen, is mijn inziens, mensonwaardig.
Handige documenten voor Personenrecht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 31 aug 2011 11:06

Nergens is bevestigd dat er gezegd is dat ze fraude gepleegd, ik zou toch twijfelen aan de woorden van de OP, niet uit doelbewust misleiden, wel uit onwetendheid. Het is niet omdat de werkgever je ontslaat dat hij je fraude beticht.

Zelfs als er sprake is geweest van betichting van achterhouden van geld, kan je er als vakbond weinig aan doen als zoiets niet op papier staat. Het zou me sterk betwijfelen of dit effectief op papier zou gezet zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”