problemen bij ontslag werkneemster

V.DH.
Topic Starter
Berichten: 6

problemen bij ontslag werkneemster

#1 , 27 aug 2011 23:31

Beste

Eind juli heb ik aan één van mijn werkneemsters haar ontslag gegeven. Haar opzegperiode gaat dus in vanaf augustus en loopt tot eind oktober. Nu heeft zij vanaf juli tot eind augustus twee maanden toegestane afwezigheid gekregen. Op één september moet zij dus opnieuw aan de slag. Nu heeft ze plots een operatie gepland die ergens in september zou doorgaan. Ze vertelde me dus dat ze niet meer kwam werken voor die operatie en dat ze al zeker tot eind dit jaar zou thuis zijn. Geen leuk nieuws natuurlijk omdat die ziekte de opzegpeiode schorst...

Ondertussen kijk ik dus al uit naar manieren om haar afwezigheid op te vangen. het contract is hiervoor al getekend dus ik kan hier niet meer onderuit.

Nu laat ze me plots weten dat ze die operatie gaat uitstellen en toch komt werken... Ik vermoed dat er een addertje onder het gras zit, maar weet echt niet wat ze van plan is. Ondertussen heb ik wel al regelingen getroffen die ik niet meer ongedaan kan maken wat wil zeggen dat ik dus weer eens in de kosten val.

Kan dit zomaar? En wat zou het "addertje" kunnen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2011 09:04

Het adertje zal wel de tijd rekken zijn en je op kosten jagen voor je bewezen diensten.

Alle Belgen zijn gelijk voor de wet, enkel in de sociale wetgeving niet, daar helt de wet 45° voor over, de arbeiders komen er altijd ongeschonden er uit, in vele gevallen willen ze nog meer toegevingen dan men al wettelijk geeft, in sommige gevallen van vooropzeg door de werknemer willen ze die altijd verkorten, maar wee u als de werkgever hun voor opzeg geeft, dan kan en mag het liefst zo lang mogelijk zijn.

Ik zou zeggen zijt op je hoede, en geef geen toegevingen meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 aug 2011 13:40

toegestane afwezigheid schorst de opzeg niet, dus doet hier eigenlijk niks ter zake (dus ook de opmerking van denlowie niet). En V.DH. had beter een vervangingsovereenkomst gegeven aan de persoon die haar verving, dan was er geen enkel probleem.

Dus de wet voorziet de werkgever wel degelijk in de mogelijkheid om de vervanging correct te doen.

Reclame

V.DH.
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 04 sep 2011 11:03

Bedankt voor de reacties.

Jammer dat mijn sociaal secretariaat me dit niet heeft kunnen vertellen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”