Ontslagen , wat nu ? enkele vraagjes .

jover
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagen , wat nu ? enkele vraagjes .

#1 , 26 aug 2011 10:29

Ik ben gestart als bediende met onbepaalde duur en een proefperiode van 6 maanden .
Op 22/02/2011 ben ik begonnen en op 24/08/2011 kreeg ik mijn ontslagbrief toegestuurd.

- De ontslagbrief werd aangetekend verstuurd op de 24ste . Hierin stond : "met dit schrijven melden wij dat uw arbeidsovereenkomst op 24/08/2011 beeindigen. Artikel 79 van de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten 07/78 levert terzake de juridische grondslag : als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat mag de werkgeven bij arbeidsongeschiktheid ...die meer als zeven dagen duurt de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beeindigen.
Uw eindafrekening en uw sociale documenten zullen u worden overgemaakt.


Is dit zo correct ?
Ik ben ziek gevallen op 16/08 en dat zou lopen tot 26/08 . Dit was zeker geen ziek om maar thuis te zijn maar omdat ik daadwerkelijk niet uit de zetel kon.

-Feitelijk is mijn ontslag gebeurt buiten de proefperiode ! En ik ben ook geen 7 dagen ziek geweest binnen die periode.
Maar ik heb iets meer als 14 dagen verlof opgenomen. Dus deze worden waarschijnlijk boven op de proefperiode geteld ?

Ik heb nog geen C4 ontvangen , maar ik heb schrik dat ze er iets slecht op zou kunnen zetten .
Want ik ben al zeker de 8ste op die functie die ontslag neemt, of ontslagen word.
Ze kan dat toch moeilijk blijven doen ? Dus ze zal in haar voordeel iets moeten verzinnen ?

Waar moet ik allemaal op letten nu zodat ik zeker in orde ben voor de rva en dergelijke? Ik wil graag de problemen voor zijn want mijn bazin vertrouw ik al lang voor niks meer nu dat ik alles weet binnen dat bedrijf.
Ik heb nog steeds het loon van vorige maand nog niet ontvangen( gebeurt elke maand) en dat is nu al ruim 4 weken te laat.


ter verduidelijking. Mijn job was receptionist/ploegbaas in een garage. Bij mijn sollicitatie gaf ik aan meer verantwoordelijkheid te willen/nodig hebben. Mij werd me terzijde ook toevertrouwd om de werking binnen het bedrijf te verbeteren en de algemene werking van de verschillende diensten te 'controleren' . Ze hadden iemand nodig die dingen kon veranderen.
Toen wist ik natuurlijk niet wat ik bij mijn eerste werkdag van de collega's wel te weten kwam, dat ik zeker de 8ste ben die deze functie op zich nam. In het maar 5 jarig bestaan van de zaak.
Al heel snel werd me duidelijk hoe het in die zaak eraan toe ging. Alles gaat fout door toedoen van de baas en het slecht behandelen van het personeel en personeelstekort .
Al het personeel(9 arbeiders) hun lonen werden altijd pas gestort ten vroegste de 18de van de maand terwijl ze dat voor de 5de moeten hebben. Alsook deed de bazin kinderachtig en loog ze binnen de afdelingen om haar goed te praten.

Ik heb mijn functie ter harte genomen en dit als een uitdaging te aanzien . Alle problemen, alsook de laattijdige betalingen die er waren heb ik aangekaart aan de baas. Telkens botste ik tegen een muur en tevens een klein kind dat niet kon veranderen.
Ik werd ook kinderachtig behandeld maar liet dit 6 maanden door me heen gaan omdat ik 'beter wist'.
Door dat ik mijn job steds ter harte neem heb ik ook altijd verder gehamerd op alle problemen en waarschijnlijk is ze blij dat ze van mijn gezaag af kan zijn .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 26 aug 2011 11:19

Veel ken ik er niet van, maar zelf had ik een tijd geleden ook nog een proefcontract en het is wel degelijk zo dat als je ziek bent tijdens je proef, deze tijd er achteraf bijgerekend wordt. (Ik ben 6 weken thuis geweest met een polsbreuk en mijn proefperiode is dan ook 6 weken opgeschoven)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 aug 2011 11:19

“Art.79. Als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat, mag de werkgever bij arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, die meer dan zeven dagen duurt, de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beëindigen...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :1° ...alsook de dagen waarop de werknemer buiten die periode jaarlijkse vakantie neemt...Art.67...§ 3. Indien de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst, wordt de proeftijd met een periode gelijk aan die van de schorsing verlengd.”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

‘k ben gestart als bediende met onbepaalde duur en een proefperiode van 6 maanden . Op 22/02/2011 ben ik begonnen...ik heb iets meer als 14 dagen verlof opgenomen’; 22/02/2011 + 6 maanden + 14 dagen = 5 september 2011 = einde proeftijd.

Uw overeenkomst werd dus gedurende de proeftijd beëindigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jover
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 29 aug 2011 08:55

@j.demoor Bedankt.

Enkel zit nog een beetje met de vraag hoe ik het beste kan zorgen dat ik mijn Loon van Juli en Augustus kan bemachtigen ?
Alsook , ze wil me geen c4 en mijn loonbrieven van de laatste 4 maanden die ik nog niet heb gehad geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”