niet eens met adviserend geneesheer.... advies dringend..

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

niet eens met adviserend geneesheer.... advies dringend..

#1 , 23 aug 2011 10:06

hallo

ik heb eigenlijk een beetje dringend advies nodig, ik ben al vanaf half januari ziek thuis (rug) en 17 augustus moest ik bij de adviserend geneesheer van het ziekenfonds komen.. die vind dus dat ik geschikt ben om te werken maar met medische restrictie voor zwaar rugbelastend werk, maar ondertussen word wel mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering stopgezet vanaf 29 augustus.

De adviserende geneesheer zei dat ik mijn ontslag moest vragen wegens medische onmacht..
Ik ben naar mijn huisarts geweest voor advies, en mijn huisarts is het totaal niet eens met de beslissing, hij vind mij werkonbekwaam door mijn rug, hij heeft mij terug ziek thuis geschreven tot eind september, want ondertussen lopen de onderzoeken van mijn rug nog..ik moet deze week nog een botscan en echografie laten nemen..

Ik kan niet lang zitten, staan of liggen, ik slik 3x per dag gabapentine..
Mijn vraag is hoe regel ik dit met mijn werk?wat moet ik zeggen (na 8 maanden heb ik nog steeds geen ontslag gekregen)
Wat moet ik nu doen i.v.m dat ze mijn uitkering stopzetten? Krijg ik dan een andere uitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2011 10:23

1 adres: ga naar je vakbond om beroep aan te tekenen tegen de beslissing. Je hebt daarvoor 3 maanden de tijd (pas op: het beroep opmaken duurt ook wel even, dus nu ook niet exact 3 maand wachten). Is bij de meeste vakbonden gratis en gezien de eenvoudige procedure is een privé-advocaat daarin een nutteloze kost.

In tussentijd stuur je de verlenging van je ziektebriefje op naar je werkgever (hoeft zeker niet aangetekend). Als je werkgever je wil ontslaan, belandt je daarna op de werkloosheid. Ook indien je in beroep gaat, beland je op de werkloosheid in afwachting van de beslissing.

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 23 aug 2011 10:27

en bij wie moet ik dan zijn voor die werkeloosheidsuitkering? dit is mijn eerste keer dat ik ooit zo lang ziek ben en bij een adviserende arts ben geweest.. bedankt alvast voor de informatie

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 aug 2011 10:44

Voor werkloosheidsuitkeringen moet je ofwel bij een vakbond (http://www.abvv.be" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.acv-online.be" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.aclvb.be" onclick="window.open(this.href);return false;) ofwel bij de hulpkas (http://www.hvw.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Hulpkas is gratis, maar levert beperkte dienstverlening (enkel uitbetaling wlh-uitkeringen, geen beroep etc).

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 23 aug 2011 10:52

en om in beroep te gaan moet ik gewoon via het acv doen?
dus ook al staat het dat ze mijn uitkering stopzetten 29 augustus en ik ziektebriefje heb krijg ik gewoon werkloosheidsuitkering?

in ieder geval heel erg bedankt JPV voor je snelle reactie.. ik ben nu al wat meer opgelucht omdat ik eindelijk eens antwoorden krijg..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 aug 2011 10:59

Je zal, mits je het bewijs levert in beroep te gaan bij de arbeidsrechtbank, door de RVA toegelaten worden tot voorlopige werkloosheidsuitkeringen in afwachting van de beslissing van de arbeidsrechtbank. Die beslissing kan wel meer dan 1 jaar duren. Nadien moet je in principe niks terugbetalen, tenzij er een verschil is tussen wat je krijgt van de ziekenbond en de werkloosheid. Als je in het ongelijk gesteld wordt, zal je je terug moeten aanbieden bij je werkgever, maar behoud je de gekregen wlh-uitkeringen. Als je in het gelijk gesteld wordt, stort de mutualiteit aan de RVA wat je had moeten krijgen van hen.

Je bent dus verzekerd van een inkomen.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#7 , 23 aug 2011 12:39

allee kan verkeerd zijn.
als adviseur zegt dat ge werk moet hervatten op een bepaalde dag oke.
ge hervat en bewijs van werk hervatting wordt naar ziekenfonds gestuurd.(ziekenfonds stopt uitkering)
ge hervat het werk niet , bewijs verlenging aan werkgever bezorgen. (ziekenfonds blijft vergoeden)
de adviserend geneesheer zal u terug oproepen na X tijd.
zorg dat ge dan al zeker uw papieren van onderzoeken bij hebt + een schrijven behandelende arts.
dan zijn we bij de volgende fase.

wat werkloosheidsvergoeding hier te maken heeft ??????

blijkbaar is adviserend geneesheer van mening dat ge werk kunt hervatten , reden ???
zult zeer zeker uw argumenten om werk nog niet te hervatten moeten staven.
nu wat zijn advies betreft , langs gaan bij dokter werkgever kan hier u verder helpen.
kan u eventueel werk laten hervatten aan bvb 50% met advies geen zwaar rug belastend werk.
dus alles gaat afhangen van uw verslagen wat u juist hebt dat u in onmogelijkheid stelt werk te hervatten.

nu wat me niet duidelijk is , nog geen papieren ontvangen voor eventueel na een jaar op invaliditeits uitkering te gaan ???

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 aug 2011 13:28

werkloosheidsvergoedingen komt ter sprake indien je in beroep gaat.

je bewering van "ge hervat het werk niet , bewijs verlenging aan werkgever bezorgen. (ziekenfonds blijft vergoeden)", klopt niet. De adviserend geneesheer heeft nu eenmaal beslist dat je NIET meer vergoedbaar bent door het ziekenfonds.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#9 , 23 aug 2011 16:54

werkloosheidsvergoedingen komt ter sprake indien je in beroep gaat.

je bewering van "ge hervat het werk niet , bewijs verlenging aan werkgever bezorgen. (ziekenfonds blijft vergoeden)", klopt niet. De adviserend geneesheer heeft nu eenmaal beslist dat je NIET meer vergoedbaar bent door het ziekenfonds.
is in fase 1

betrokkene gaat terug opgeroepen worden.
blijft intussen wel vergoeding ontvangen.
2 oproep geeft hem de mogelijkheid , met betere argumenten naar voor te komen.
normaal is dit de gang van zaken , adviserend geneesheer kan alleen maar oproepen om te hervatten.
schorsing van vergoeding , beslist hij niet over.
en het valt maar weer eens op cm cm proberen gaat mee.
en een tip voor betrokkene stap over naar een ander ziekenfonds , is met cm altijd hetzelfde.
stel dat betrokkene een dag aan het werk gaat en zich dan terug ziek meldt , dan geen vergoeding volgens u ???
neen zo werkt het niet.

ps : heb er ervaring mee.
en helaas wens niemand ziekte's toe , maar sommigen alvast veel miserie en afzien.

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 23 aug 2011 17:41

pff nu is het allemaal een beetje verwarrend.. ik heb dus een brief gekregen dat ze mn uitkering vanaf 29 augustus stop zetten.. ben naar mn huisarts geweest en die is het er totaal niet mee eens, want hij vind dat ik op die manier niet kan werken, en de onderzoeken zijn ook nog altijd bezig!
mijn huisarts heeft mij terug ziek gemeld en gezegd dat we in beroep gaan... maar krijg ik dan uitkering als ik in beroep ga..

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#11 , 23 aug 2011 18:32

pff nu is het allemaal een beetje verwarrend.. ik heb dus een brief gekregen dat ze mn uitkering vanaf 29 augustus stop zetten.. ben naar mn huisarts geweest en die is het er totaal niet mee eens, want hij vind dat ik op die manier niet kan werken, en de onderzoeken zijn ook nog altijd bezig!
mijn huisarts heeft mij terug ziek gemeld en gezegd dat we in beroep gaan... maar krijg ik dan uitkering als ik in beroep ga..
JA uw uitkering wordt niet geschorst
ge gaat bij niet werkhervatting terug naar adviseur moeten gaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 aug 2011 21:03

normaal is dit de gang van zaken , adviserend geneesheer kan alleen maar oproepen om te hervatten.
schorsing van vergoeding , beslist hij niet over.
toch wel. Artikel 90 van de ziektewet ('1994) geeft hem de mogelijkheid om art. 100 te evalueren. En daarin kan hij dus zeggen dat iemand niet meer arbeidsongeschikt is in de zin van art. 100 §3 (en dus niet meer 2/3e arbeidsongeschikt is). Hij krijgt als gevolg dan ook geen uitkeringen meer.
stel dat betrokkene een dag aan het werk gaat en zich dan terug ziek meldt , dan geen vergoeding volgens u ???
neen zo werkt het niet.
Dat werkt zo wel. Als hij zich ziek meldt, krijgt hij idd geen uitkering als het over dezelfde ziekte gaat. De adviserend geneesheer zal dan sowieso de uitkering weigeren (in de praktijk zal hij het onderste kotteke aankruisen op het document :p).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 23 aug 2011 21:03

JA uw uitkering wordt niet geschorst
ge gaat bij niet werkhervatting terug naar adviseur moeten gaan.
kan je even de wettelijke basis voor deze bewering geven?

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

#14 , 24 aug 2011 10:38

hey..

ik heb dus mijn ziekenbriefje op de post gedaan en naar mijn werkgever gestuurd... de brief van de arbeidsgeneesheer heb ik nog bij mij thuis liggen...maandag naar de vakbond.... maar moet ik de arbeidsgeneesheer op de hoogte brengen dat ik het werk ni zal hervatten!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 24 aug 2011 11:48

Je arbeidsgeneesheer moet je zeker niet verwittigen, enkel je werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”