opzegtermijn bij nalatigheid werkgever

Kevinvanloon
Topic Starter
Berichten: 9

opzegtermijn bij nalatigheid werkgever

#1 , 22 aug 2011 16:57

hoi,

hierbij mijn vraag...
mijn werkgever heeft sinds januari geen maaltijdcheques meer uitbetaald, dus nu al 8 maanden, er is wel iedere maand van het loon afgehouden hiervoor.

nu onlangs heb ik ander werk gevonden, en die vragen mij om zo snel mogelijk te starter, meer bepaald ze vragen of ik 6 weken opzeg termijn kan doen.

als ik eind deze week mijn ontslag ga geven, ben ik er zeker van dat mijn huidige werkgever dit niet gaat toestaan en gaat eisen om 3 maanden (of zelfs 4 1/2 maand) te blijven.

Mijn loon is basis brutto 3100€ en exact 1 jaar in dienst, dus wettelijk gezien is de opzegtermijn 3 maanden dacht ik.

heb ik, door de maaltijdcheques-affaire, een punt om 6 weken opzeg te eisen, of zelfs eventueel sneller?

alvast bedank!

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2011 08:38

De opzegtermijn bij opzeg door de werknemer is, bij gebrek aan akkoord tussen werkgever en werknemer, de tijd die nodig is om een vervanger te vinden (NIET om deze op te leiden), met een maximum van 4,5 maand. In periodes van crisis is de opzegtermijn dus korter, anders langer dan gemiddeld. 6 weken lijkt me momenteel zeker niet te veel, tenzij je een bepaald specifiek profiel hebt.

Als je je werkgever nog niet in gebreke hebt gesteld voor die maaltijdcheques, heb je imho sowieso geen punt.

Kevinvanloon
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 10 okt 2011 15:23

hallo,

Intussen is er overeengekomen dat 6 weken goed is voor beide partijen.
Ik stop dus 14 oktober.

Maar ivm de maaltijdcheckes is er totaal geen beweging, ondertussen hebben ze een achterstand van 10 maanden opgebouwd.
Ik ben bang dat ik na mijn vertrek deze maaltijdcheckes (om en bij 1000€) nooit meer ga zien en bovendien lang ga moeten wachten op de afrekening van mijn loon, vakantiegeld ed...
(zoals bij een collega die 2 maanden geleden vertrokken is, zij heeft haar laatste maand loon nog steeds niet gekregen)

ik vraag mij af wat ik het beste kan doen, en waar ik moet zijn met mijn klachten? bij de vakbond, vredegerecht, deurwaarder, advokaat?

wat is eigenlijk de wettelijke termijn dat het dossier afgerond moet zijn na ontslag?

alvast bedankt!

Kevin

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 okt 2011 15:29

aangetekend je werkgever in gebreke stellen voor de maaltijdcheques. Bij gebrek aan betaling op de correcte termijn, klacht indienen via de vakbond (dan doen zij het werk voor jou) ofwel zelf de procedure starten bij sociale inspectie en/of arbeidsrechtbank.

Kevinvanloon
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 10 okt 2011 15:48

Thanks,

Een aagetekend schrijven ging ik zowieso opsturen.

Veel ervaring met rechtbanken heb ik niet...
als ik dit via de arbeidsrechtbank doe (wat volgens mij dan de beste oplossing is omdat ze de vakbond een beetje weglachen), dient dit dan te gebeuren met een advokaat?
en zijn er op zich kosten verbonden aan die rechtbank? of is dat gratis zoals bv het vredegerecht?

is het dan voldoende om een aangetekend schijven naar de arbeidsrechtbank te sturen?
om de zaak te laten voorkomen/behandelen?

Kevin

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 okt 2011 16:12

arbeidsrechtbank is relatief simpel, maar zoals bij quasi elke rechtbank is bijstand héél sterk aangewezen als de andere met een advocaat komt.

Strikt genomen is het allemaal zelf te doen en dan is het bijna gratis (behalve wat administratiefkosten qua aangetekende zendingen etc), maar best doe je dit toch via een advocaat of via je vakbond. Sowieso wordt je een groot deel van je kosten terugbetaald via de rechtsplegingsvergoeding als je een eigen advokaat in handen neemt.

Maar ga eerst via vakbond/inspectie, da's de eerste stap.

Kevinvanloon
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 10 okt 2011 16:35

thx.

ik zal je raad opvolgen :-)

ik plaats eventuele updates wel hierop...

Kevinvanloon
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 28 okt 2011 16:39

hallo,

ondertussen contact opgenomen met de arbeidsinspectie.
De dienst 'sociale wetten' zal in het bedrijf binnenvallen na de herfstvakantie...

Nog een vraag, kan ik intresten eisen op de achterstand van deze maaltijdcheques?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 28 okt 2011 21:59

maaltijdcheques zijn geen loon, dus intresten lijken me op het eerste zicht niet mogelijk, tenzij er na een gerechterlijk vonnis nog geen maaltijdcheques zijn gegeven (of de tegenwaarde ervan)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”