Tijdskrediet 50+ : 80 of 50%

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

Tijdskrediet 50+ : 80 of 50%

#1 , 22 aug 2011 11:09

Ben nu bijna 54 jaar, en heb er lang over nagedacht, maar heb echt geen zin om nog full time te blijven werken (anderzijds ook geen zin om full time thuis te zitten)
Ik heb er reeds met mijn werkgever over gesproken. Ik zit in een wat aparte uurreling met avond- en nachtwerk en langere werkdagen. (dus wel full time, maar geen 5 dagen/week)
Als ik aanhaalde 80 % wil gaan werken dat wordt er onmiddellijk gezegd dat ik dan waarschijnlijk niet meer in die aparte uurregeling mag werken.
Heb destijds overeengekomen dat ik voor die aparte uurrgeling geen financiele vergoeding krijg, maar wel extra dagen recup.
Als ik dan 80% in een gewoon regime zou werken, dan zou ik eigenlijk meer uren moeten presteren voor minder geld, en dat is zeker niet de bedoeling.
Nu had ik er aan gedacht om direct 50% tijdskrediet te vragen als 50+, evenwel met de vermelding dat indien ik in het huidige uurrooster kan functioneren ik bereid ben om 4/5e tijdskrediet te nemen.
Maar kan ik dat in een brief zetten ? Heeft dat enige juridische waarde ? Kan dat die indien .. als .. ?
Werkgever is dat tijdskrediet niet echt genegen, dus wil ik graag mijn brief correct zou zijn.

Bijkomende vraag : werkgever is Waals bedrijf. Alhoewel iedereen er Nederlands kent, vraag ik me af of mijn officiele aanvraag in het Nederlands mag, of wel dat dit in het Frans mooet (contract is ook in het Frans). Zelf woon ik in Vlaanderen, en zal de RVA documenten voor tussenkomst in het Nederlands moeten indienen.

Misschien nog vermelden dat ik voldoe aan alle voorwaaarden (meer dan 20 jaar werkervaring, meer dan 3 jaar full time gewerkt bij dezelfde werkgever, dat het bedrijf meer dan 20 mensen in dienst heeft, en dat bij mijn weten niet meer dan 5% van de werknemers tijdskrediet geniet).

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2011 08:44

Zolang je duidelijk aangeeft je recht op tijdskrediet op te nemen (en dat aangetekend doet!) mag je dit gerust doen. Het Waalse gewest schrijft voor dat alle sociale documenten tussen werkgever en werknemer in het Frans moeten gebeuren.

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 12 sep 2011 21:49

Heb nog een vraag, waar zelf de RVA mij geen duidelijk antwoord op kon geven.
Indien ik 50% tijdskrediet neem, dan heb ik wel ontslagbescherming, maar indien de werkgever mij toch na een jaar ontslaat (met alle opzeg en verbrekingsvergoedingen te betalen), en ik geen ander werk vind, krijg ik dan stempelgeld alsof ik al die tijd full time aan het werk was ? (dat is heel belangrijk voor mij, want als alleenstaande vader kan ik het met 50% werkloosheidsvergoeding niet redden).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 sep 2011 07:50

ja, je krijgt idd op basis van een voltijdse job werkloosheidsuitkeringen.

Wel oppassen: zowel een verbrekingsvergoeding als een beschermingsvergoeding wordt berekend op basis van je deeltijdse arbeid

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 13 sep 2011 11:28

Wederom bedankt voor je antwoord. Ik veronderstel echter dat tijdens de verbrekeningsvergoeding de uitkering van de RVA voor tijdskrediet ook blijft doorlopen.
Ben ik dan (zoals bij een normale verbrekingsvergoeding) dan ook vrijgesteld van het zoeken naar werk ?
Weet het : vele vragen, maar bij de RVA wordt je van de ene dienst naar de andere gestuurd, en dan word je doorverwezen naar je vakbond (waar ik geen lid van ben).
Daarom stel ik het ten zeerste op prijs dat dit forum bestaat.
Laatst gewijzigd door lammens op 13 sep 2011 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 sep 2011 13:08

ik ga toch eens moeten stoppen met antwoorden, ik ben namelijk werkzaam bij een vakbond :p.

gedurende de periode van verbreking ben je idd vrijgesteld van het zoeken naar werk. Je hebt echter wel geen recht meer op uitkeringen, gezien je onderbrekingsuitkeringen maar krijgt als je nog onder contract ligt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”