interimjob - ziek - stoppen

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

interimjob - ziek - stoppen

#1 , 20 aug 2011 11:25

Ik heb de voorbije drie weken een interimjob gedaan. elke week mooi contract getekend. Donderdag werd ik echter ziek, de dokter zette me ziek tot en met gisteren ( vrijdag dus)
Nu kreeg ik gisteren telefoon van een job die me veel beter ligt ( had er tijd terug voor gesolliciteerd maar eerlijk gezegd niets meer van verwacht) Ik zou op 1 september kunnen starten, meteen vast contract.

Nu was die interimjob ook met optie op vast. Kan ik puur wettelijk gezien gewoon maandag niet meer opdagen op mijn interimjob ( heb geen contract voor volgende week getekend) en ben ik met die twee ziektedagen in orde? Ziektebriefje is tijdig verstuurd. Tijdens die drie weken interim zeiden ze me wel gedurig: we nemen niemand aan die na een maand vertrekt, de bedoeling is dat je blijft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 aug 2011 08:47

ja, je kan perfect weg als je geen contract meer hebt. Wel uit beleefdheid een mailtje sturen naar interimkantoor. Als ze de bedoeling hebben dat je blijft, moeten ze maar direct een contract van onbepaalde duur geven. Dit laatste kan je eventueel ook mailen naar de werkgever. Als zij je geen zekerheid willen geven, kunnen ze ook geen zekerheid verwachten van jou. Leg ze uit dat een ander bedrijf wél een contract van onbepaalde duur kan geven. Eventueel veranderen ze dan nog hun gedacht (als jij dat zou willen).

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 21 aug 2011 11:20

Feit is dat ik zelf niet wil blijven bij deze job ( zelfs als wordt het vast contract) daar die andere job op elk gebied aantrekkelijker is.
Ze hebben me intussen wel een contract voor de week 22-26/8 opgestuurd, wat ik zou moeten ondertekenen en opsturen. Maar als ik dat niet doe en gewoon mail: bij deze heb ik besloten geen nieuw contract te ondertekenen en te stoppen, dan kunnen zij me in principe niets doen en kan ik zonder problemen elders starten?

PS: omdat ik er nog geen maand werkte, zullen ze voor mijn ziekte papieren vh ziekenfonds moeten invullen. Kan ik dat gewoon opsturen met een nota bij: gelieve dit ingevuld terug te sturen?

Ik had mijn ziekte ook gemeld aan het interimkantoor, maar niet aan het bedrijf waar ik werkte ( ik dacht: interimkantoor is mijn werkgever) Intussen heb ik een boos voicemailbericht van het bedrijf dat ik hen niet eerst had verwittigd. Is dat wat geblaf of ben je verplicht het ook te melden aan het bedrijf waar je werkzaam bent?

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 21 aug 2011 11:42

Je werkgever is het interimkantoor, ze moeten dit doorgeven aan het bedrijf
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#5 , 25 aug 2011 17:48

Ik heb intussen via mail laten weten dat ik deze week het contract niet verlengde, heb al een hele tijd boze telefoontjes van zowel het interimburo als het bedrijf zelf waarop ze zeggen: dit kan zomaar niet. We namen je aan met de bedoeling te blijven en jij gaat eventjes jobhoppen.
In principe: ik heb geen enkel contract, is dat dan niet meer dan wat geblaf? En mag het bedrijf je zelf wel opbellen als je werkgever het interimburo is?

Koeke
Berichten: 57

#6 , 25 aug 2011 20:00

Dag Loria .

Geen gevolg geven aan hun dreigementen en boze telefoontjes en dan ineens hun loze beloftes dat het de bedoeling zou zijn dat je zou kunnen blijven op dat bepaald bedrijf.

Zo zit deze sector nu éénmaal in elkaar .
Moest het andersom zijn dan zou je het ook wel gemerkt hebben ondanks ze je beloven te kunnen blijven op dat bedrijf.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#7 , 25 aug 2011 22:10

Ze zullen alleen mijn ziektepapieren nog moeten invullen. Kan ik dat per post opsturen met een briefje bij: gelieve dit in te vullen en terug te sturen? kwestie van geen nodeloze bezoekjes te doen ( interimbureau ligt niet in mijn buurt) en nog wat gepreek te aanhoren.

Kort samengevat: als zij wilden dat ik bleef, hadden ze me maar een vast contract moeten aanbieden? ze weten dat het een risico is iemand met weekcontracten aan te werven? Alle rest is wschl emotionele chantage?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2011 09:07

Ze zullen alleen mijn ziektepapieren nog moeten invullen. Kan ik dat per post opsturen met een briefje bij: gelieve dit in te vullen en terug te sturen? kwestie van geen nodeloze bezoekjes te doen ( interimbureau ligt niet in mijn buurt) en nog wat gepreek te aanhoren.
Dit kan je doen. Neem echter zeker kopieen van documenten die je naar hen opstuurt. Als ze moeilijk doen en zeggen dat de documenten verloren gegaan zijn, heb je dan toch de kopien nog. Je zou ze ook aangetekend kunnen versturen, uiteraard.
Kort samengevat: als zij wilden dat ik bleef, hadden ze me maar een vast contract moeten aanbieden? ze weten dat het een risico is iemand met weekcontracten aan te werven? Alle rest is wschl emotionele chantage?
Inderdaad. Tuurlijk is dat interimkantoor en het bedrijf niet gelukkig dat je weg gaat (is een teken dat men je echt wel wou houden en je dus je job meer dan behoorlijk deed), maar dan hadden ze maar over de brug moeten komen. Als zij "kiezen voor zekerheid" beschouwen als "jobhoppen", is dit hun probleem. Daarenboven is er nergens een wet die jobhoppen verbiedt.

Ik had bij mijn eerste wergever een gelijkaardige situatie: mijn werkgever ging er van uit dat ik daar eeuwig zou blijven. Mijn suggesties dat bepaalde kennis die enkel bij mij zat, misschien eens moest gespreid worden over andere medewerkers, werd genegeerd. Toen ik dan op een dag mijn ontslag gaf omdat ik een veel beter betaalde, veel interessantere job gevonden had, waren ze stom verbaasd en vonden ze dit niet kunnen aangezien mijn kennis onmogelijk tijdens de termijn van de opzegperiode kon overgedragen worden. Tja... wiens probleem was dat? Was het mijn schuld dat er geen ruimte voor kennisoverdracht gemaakt werd tijdens mijn loopbaan daar? Hadden ze verwacht dat ik een jaar op voorhand ging zeggen: "Mannen, misschien moet er eens wat kennisoverdracht gebeuren, want ik ben stilaan naar een andere job aan het uitzien"? Ik ben niet gek, hé.

Mijn diensthoofd, dat steeds vriendelijk was tegen mij, heeft me vanaf dan met de nek aangekeken tijdens mijn opzegperiode, maar ik heb er niet van wakker gelegen. Het heeft me geleerd steeds eerst voor mezelf te zorgen, en pas dan naar de belangen van de werkgever te kijken, maar wel op een faire manier: ik verwacht dat de werkgever mijn fair behandelt, en in ruil zal ik de werkgever fair behandelen. Beiden kunnen niet zonder elkaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#9 , 26 aug 2011 11:43

Ze zullen alleen mijn ziektepapieren nog moeten invullen. Kan ik dat per post opsturen met een briefje bij: gelieve dit in te vullen en terug te sturen? kwestie van geen nodeloze bezoekjes te doen ( interimbureau ligt niet in mijn buurt) en nog wat gepreek te aanhoren.
Dit kan je doen. Neem echter zeker kopieen van documenten die je naar hen opstuurt. Als ze moeilijk doen en zeggen dat de documenten verloren gegaan zijn, heb je dan toch de kopien nog. Je zou ze ook aangetekend kunnen versturen, uiteraard.

Bedankt
Kort samengevat: als zij wilden dat ik bleef, hadden ze me maar een vast contract moeten aanbieden? ze weten dat het een risico is iemand met weekcontracten aan te werven? Alle rest is wschl emotionele chantage?
Inderdaad. Tuurlijk is dat interimkantoor en het bedrijf niet gelukkig dat je weg gaat (is een teken dat men je echt wel wou houden en je dus je job meer dan behoorlijk deed), maar dan hadden ze maar over de brug moeten komen. Als zij "kiezen voor zekerheid" beschouwen als "jobhoppen", is dit hun probleem. Daarenboven is er nergens een wet die jobhoppen verbiedt.

En er is ook nergens een wet die je verbiedt te kappen nadat je je weekcontract hebt uitgedaan, denk ik.

Ik had bij mijn eerste wergever een gelijkaardige situatie: mijn werkgever ging er van uit dat ik daar eeuwig zou blijven. Mijn suggesties dat bepaalde kennis die enkel bij mij zat, misschien eens moest gespreid worden over andere medewerkers, werd genegeerd. Toen ik dan op een dag mijn ontslag gaf omdat ik een veel beter betaalde, veel interessantere job gevonden had, waren ze stom verbaasd en vonden ze dit niet kunnen aangezien mijn kennis onmogelijk tijdens de termijn van de opzegperiode kon overgedragen worden. Tja... wiens probleem was dat? Was het mijn schuld dat er geen ruimte voor kennisoverdracht gemaakt werd tijdens mijn loopbaan daar? Hadden ze verwacht dat ik een jaar op voorhand ging zeggen: "Mannen, misschien moet er eens wat kennisoverdracht gebeuren, want ik ben stilaan naar een andere job aan het uitzien"? Ik ben niet gek, hé.

Mijn diensthoofd, dat steeds vriendelijk was tegen mij, heeft me vanaf dan met de nek aangekeken tijdens mijn opzegperiode, maar ik heb er niet van wakker gelegen. Het heeft me geleerd steeds eerst voor mezelf te zorgen, en pas dan naar de belangen van de werkgever te kijken, maar wel op een faire manier: ik verwacht dat de werkgever mijn fair behandelt, en in ruil zal ik de werkgever fair behandelen. Beiden kunnen niet zonder elkaar.

Ik heb uiteindelijk meer dan mijn plicht gedaan. Ik heb hen laten weten dat ik niet meer kwam, had ik wettelijk gezien zelfs niet moeten doen. Ik had ook geen reden moeten opgeven.
Ze klagen vooral over het feit dat iemand wiens plaats ik heb ingenomen me voor zijn vertrek nog even heeft opgeleid en dat ik daardoor zomaar niet kan vertrekken, want nu is er binnen het bedrijf niemand meer om dat soort opleidingen te geven ( logisch: niemand anders doet die job en hun plan was: tijdens de laatste werkweken van persoon x leidt persoon x zijn vervangster op zodat die rustig kan vertrekken) . Nu is er binnen dat bedrijf niemand meer met de grondige kennis van persoon x en zitten ze dik in de problemen. Want de persoon die mij nu moet vervangen, kan geen opleiding genieten zoals ik die kreeg.

Misschien was het in zo'n geval gewoon dom om iemand aan te werven via interim.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2011 14:38

Inderdaad. Een gebrek aan organisatie bij dat bedrijf, is hun probleem. Zeker niet dat van "de interim". Veel succes in uw nieuwe job!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#11 , 28 aug 2011 11:54

bedankt! Gisteren kwam ik het afdelingshoofd van dat bedrijf in de supermarkt tegen en sprak die me over de zaak aan ( kans was groot dat ik die nog zou tegenkomen, woont in mijn buurt) . Ik heb gewoon gezegd dat ik alles netjes volgens de regels heb gedaan en die zei van: dat gaat zomaar niet.
Mag dat eigenlijk? in een niet-werkomgeving mij aanspreken over zo'n zaken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2011 13:58


Mag dat eigenlijk? in een niet-werkomgeving mij aanspreken over zo'n zaken.
En waarom niet ???

Jij hangt het wel aan de grote klok, op internet wereldwijd kan men het lezen en internet is ook geen werk omgeving !

Vergeet niet dat je bijna nooit anoniem op een forum komt.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#13 , 28 aug 2011 14:40

Ik noem geen namen, noch van interim, noch van de klant. Ik schets gewoon een situatie en het gaat hier ook niet over de poetsvrouw die eens vraagt: waarom kom je niet meer? Maar een persoon die er belang bij heeft te weten hoe en waarom.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 aug 2011 11:49

bedankt! Gisteren kwam ik het afdelingshoofd van dat bedrijf in de supermarkt tegen en sprak die me over de zaak aan ( kans was groot dat ik die nog zou tegenkomen, woont in mijn buurt) . Ik heb gewoon gezegd dat ik alles netjes volgens de regels heb gedaan en die zei van: dat gaat zomaar niet.
Mag dat eigenlijk? in een niet-werkomgeving mij aanspreken over zo'n zaken.
Waarom zou dit niet mogen? Niemand verplicht je om te antwoorden, natuurlijk. Maar de uitspraak van het afdelingshoofd "dit gaat zomaar niet", is vrij belachelijk. Mijn antwoord zou geweest zijn "Mijn contract is ten einde en er is geen nieuw opgesteld, ik kan dus weldegelijk vertrekken. U kan best met het interimkantoor contact opnemen, aangezien zij diegenen zijn die mijn contracten opstellen. De fout ligt bij hen. Prettige middag nog!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”