eigen ontslag door medische overmacht

Jeff_Mir
Topic Starter
Berichten: 27

eigen ontslag door medische overmacht

#1 , 17 aug 2011 13:15

Ik ben net naar de controle arts geweest, en die heeft mij verteld dat mijn ziekteuitkering eind deze maand wordt stopgezet.. ik zou een aangepaste job moeten vinden.. mijn onderrug is krom en ik mag geen belastend werk meer doen, al zit, sta of lig ik.. het doet allemaal pijn..
Nu moet ik van haar mijn werkgever op de hoogte stellen en 'ontslag door medische overmacht' vragen.. (ik ben al meer dan zes maanden thuis)
wat moet ik doen?

groetjes

mirella

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louise2
Berichten: 119

#2 , 05 sep 2011 19:33

Zeker nooit zelf uw ontslag geven !
Dan verliest u al uw rechten.

Mijn man was ooit in een soortgelijke positie.
Hij had zich gedurende zijn ziekteperiode (eveneens wegens rugproblemen) verschillende keren moeten aanmelden bij de bedrijfsgeneesheer en ook bij de controledokter van de mutualiteit.
Beiden waren het erover eens dat zijn werkgever hem een minder belastende job moest laten doen ivm zijn rugklachten.
De werkgever beweerde echter dat er geen dergelijke job beschikbaar was.

Na 6 maanden afwezigheid wegens ziekte, heeft de werkgever hem zijn C4 toegestuurd met als reden "langdurige afwezigheid".
Dat was vér van plezierig, maar tenminste behield mijn man op die manier zijn rechten :
namelijk na een bepaalde periode besliste de controle-arts van de mutualiteit dat hij niet ziek genoeg was om voltijds ziekteuitkeringen te blijven trekken.

Daar hij intussen zijn ontslag gekregen had, moest hij dan maar gaan stempelen.
Indien hij indertijd zélf zijn ontslag zou gegeven hebben, dan had hij zelfs geen recht gehad op stempelgeld.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 sep 2011 20:03

Op zich is, als je een stevig medisch dossier hebt, zelf je ontslag nemen geen probleem, je kan nog altijd werkloosheidsuitkeringen aanvragen. Alleen moet de RVA dan overtuigd zijn dat je :
- én voldoende ziek was zodat je niet zomaar ontslag nam
- én niet te ziek bent om je rechten te behouden als werkloze en niet ziek verklaard te worden

Het veiligst is natuurlijk om je om medische redenen te laten ontslaan. Geef dit best zo door (mondeling) aan de werkgever.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”