Ontslag in proefperiode

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

Ontslag in proefperiode

#1 , 11 jan 2007 20:12

Kan iemand mij zeggen hoelang de opzegperiode is in de proeftijd van een bediendecontract. Mijn dochter heeft 5 dagen gewerkt als bediende maar zit het niet zitten binnen dat bedrijf en wil het contract verbreken.
Welke punten moet zij in acht nemen ? Graag dringend antwoord.
Zij heeft een loon van 1200 ? brutto

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#2 , 12 jan 2007 12:36

Beste

Vooreerst dient u zich ervan te vergewissen dat het proefbeding geldig is. Hiervoor moet het noodzakelijk schriftelijk in de arbeidsovereenkomst opgenomen zijn (NIET in een CAO of zo). (art. 67 ?1 W.A.O.)
U heeft niet vermeld hoelang de proefperiode duurt. Deze moet voor dit bediendencontract minimum een maand duren, en kan maximaal 6 maand duren. Indien deze bepalingen niet nageleefd zijn, wordt de lengte van het contract teruggebracht op 1 maand (ook als een langere tijd was afgesproken!). (art. 67 ?2 W.A.O.)

Uw dochter kan haar contract tijdens de proefperiode verbreken mits een opzegtermijn van 7 dagen. Deze opzegtermijn kan evenwel niet eindigen voor het einde de eerste maand (verplichte minimumduur) van de proefperiode. Zij moet sowieso de eerste maand werken dus. (art. 81 ?1 W.A.O.)
In haar opzegbrief moet zij zeker de begindatum en de duur van de opzegtermijn vermelden.
Zij heeft drie mogelijkheden om deze brief aan haar werkgever te bezorgen: (art. 37 W.A.O.)
-ofwel een geschrift overhandigen, waarbij ze het dubbel laat tekenen voor ontvangst, waarbij het tijdstip van tekenen voor ontvangst geldt als kennisneming;
-ofwel een aangetekende brief zenden, waarbij de werkgever wordt geacht kennis te nemen van de brief de derde werkdag (alle dagen behalve zon- en betaalde feestdagen) na verzending;
-ofwel door betekening door een gerechtsdeurwaarder, waarbij de werkgever geacht wordt kennis te nemen bij betekening.

De opzegtermijn begint te lopen de eerste maandag na kennisneming door de wetgever. Deze duurt 7 dagen, maar wordt zoals gezegd automatisch verlengd tot aan het einde van de eerste maand van de proefperiode. Wanneer de kennisneming gebeurt, hangt af van de manier waarop uw dochter haar brief aan haar werkgever bezorgd heeft, het wordt in de drie gevallen hierboven telkens vermeld.

Uw dochter kan er uiteraard ook voor kiezen dit contract onmiddellijkl te be?indigen, maar dan zal zij een opzegvergoeding moeten betalen, gelijk aan het loon voor het resterende deel van de proefperiode. (art. 81 ?2 lid 1 W.A.O.)
Wanneer zij tijdens de eerste maand van de proefperiode die opzeg doet zonder opzeggingtermijn in acht te nemen (wat ik veronderstel dat het geval zal zijn) dan zal zij het resterende loon voor die maand moeten betalen, vermeerderd met het loon voor 7 dagen (de duur van de opzegtermijn). (art. 81 ?2 lid 2 W.A.O.)


Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest :)

Ik zal het tot slot trachten concreet te maken:

Als uw dochter de maand wil uitwerken:
Vandaag zijn we vrijdag 12 januari. Uw dochter kan dit weekend de brief maken en hem maandag meenemen naar het werk en daar aan haar werkgever aanbieden. Daarbij laat ze het dubbel ondertekenen voor ontvangst. De werkgever neemt onmiddellijk kennis, zodat de opzegtermijn maandag 22 januari ingaat. De opzegtermijn duurt 7 dagen, maar kan niet eindigen voor het verstrijken van de eerste maand. Uw dochter moet dus ??n maand werken.

Als uw dochter de opzegvergoeding wil betalen:
Zij kan onmiddellijk de werkgever in kennis stellen van haar opzeg.
Ik vermoed dat zij beginnen werken is maandag 8 januari. Zij heeft gewerkt tot en met vandaag, dat betekent dat zij 24 + 7 dagen loon moet betalen, dat is 1528,77 euro. (Loon verrekend per jaar = 12 x 1500 euro = 18.000 euro, gedeeld door 365 maal 31)

neleke
Berichten: 1

#3 , 01 feb 2007 17:35

Nog 2 weken en mijn proefperiode loopt af. Plots ontslagen. Wat nu?
Is ook hier een opzeg of vergoeding?
Ik heb nog 1 week overuren staan die ik op moet nemen. Aangezien ik volgende week mijn laatste dagen heb met mijn groep en deze dan gedaan is, is het logisch dat ook die week mijn ontslag ingaat.
Indien ik mijn overuren nog kan terug nemen (wat ik zeker hoop), zijn we 2 weken verder en is mijn proeftijd net verlopen. Hoe zit het dan?
Wat als mijn werkgever mijn overuren niet wil laten terug nemen om binnen mijn proeftijd te blijven??

Veel chaotische vragen, ik weet het. Sorry!!
Maar we hebben dan ook pas grond gekocht en moeten een lening aflsuiten... zonder werk is dit niet makkelijk!!!!

Wat een ellende...
Groetjes en bedankt alvast voor de reacties..
Nele

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 feb 2007 13:55

?Art.81.? 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden be?indigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Melissab
Berichten: 4

#5 , 04 feb 2011 11:06

Mijn dochter, was tewerkgesteld als arbeidster in Lunch garden. Er was een proefperiode voorzien van 14 dagen.
Zij heeft dit echter al snel doorgehad dat dit niets voor haar was en is niet meer terug gegaan. Wel heeft zij haar oversten op de hoogte gebracht.
Zij deed heeft dus de 14 dagen niet uitgedaan, wat staat haar nu te wachten?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 feb 2011 13:33

ze kan een opzegvergoeding moeten uitbetalen + een schorsing door de RVA. Na hoeveel dagen is ze gestopt met werken?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”