Ondragelijke werksituatie. Wat kan ik doen?

kleineReus
Topic Starter
Berichten: 2

Ondragelijke werksituatie. Wat kan ik doen?

#1 , 16 aug 2011 11:14

Geachte mensen,

ik weet niet goed waar te beginnen met mijn uitleg, het is zeker geen gemakkelijke situatie maar ik weet echt niet meer wat doen.

Ik werk ondertussen al 2 jaar voor mijn vader (dat op zich is meestal al geen goed idee...) als administratieve bediende met een contract van onbepaalde duur.
Ik heb nooit gevraagd om beter of anders behandeld te worden dan de andere werknemers, maar ik word niet eens 'normaal' behandeld.

Mijn werkgever is op zich geen slechte werkgever maar hij is een slechte baas. Hij is spijtig genoeg niet leidinggevend genoeg en zeer beïnvloedbaar, en dit door iedereen maar vooral door mijn collega en mede secretaresse.

Het probleem met mijn werkgever is dat onze relatie op de werkvloer nog steeds dochter-vader is en niet werknemer-werkgever.
Hij is zeer agressief en dit zelfs op de werkvloer...
Hij behandelt mijn problemen, klachten nooit en luistert niet naar mijn ideeen of probleemoplossingen.
Volgens mijn werkgever ben ik geen meerwaarde voor het bedrijf, ik wordt constant vernederd door zowel mijn werkgever als mijn collega en toch word ik niet ontslagen...

Ik doe mijn job graag, en ik ging dan ook zeer graag werken, het eerste jaar. Maar wanneer mijn inspanningen niet eens worden opgemerkt,
en daar nog eens bovenop wordt beweerd dat ik niets doe en mijn loon nooit correct wordt betaalt...Dan wordt het me echt te veel.

Mijn collega heeft stilletjes aan (niet meteen vanaf het begin), mijn naam vuil gemaakt en ik krijg niet eens de kans om mij te verdedigen...
Ik ben ondertussen al +- de 5de of meer dat ze op enkele jaren tijd buiten probeert te krijgen...De vorige is na 1 jaar vertrokken omdat ze het mentaal niet meer aankon van met haar samen te moeten werken.

De oplossing lijkt vanzelfsprekend, ontslag nemen...
Ik vind het niet eerlijk dat terwijl ik niets fout heb gedaan, ontslag zou moeten nemen waardoor ik dan ook nog eens geen recht zou hebben op werkloosheidsuitkering.
Hoe zou het dan trouwens zijn met mijn mutualiteit?
Mijn werkgever zal me niet ontslagen. Daar ben ik bijna zeker van.
Het is ook allemaal niet zo simpel aangezien ik ondertussen ook vooral 's avonds tweedekansonderwijs aan het volgen ben om mijn middelbaar diploma te behalen en ik al bij al momenteel toch goed verdien (wanneer mijn loon correct betaald wordt)...

Ik heb al het één en ander opgezocht op internet ivm pesterijen op het werk enz. en ergens stond dat ik bij onze preventie adviseur terecht moet, maar dat is spijtig genoeg diezelfde collega...

Ik kan het soms echt niet aan. Het is niet meer normaal dat ik me er dagelijks slecht over voel en de gedachte alleen al om te moeten gaan werken me in tranen doet uitbarsten...
Ik heb geprobeerd er met mijn huisarts over te spreken, maar deze kent mijn vader spijtig genoeg. En mijn vader vertelt heel ons leven op zijn manier aan hem waardoor deze meestal gewoon denkt dat we (ik + mijn moeder en zussen) overdrijven.
Dus daar valt niks mee aan te vangen...

Ik hoop dat iemand met een mogelijke oplossing of goede tips kan afkomen en alvast bedankt om mijn uitleg te lezen.


Groetjes,


kleineReus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2011 11:50

hoe groot is de onderneming (aantal werknemers)?

Sowieso ben je niet verplicht om bij je huisarts te blijven, je kan perfect een andere kiezen. Dat kan al een eerste stap zijn.

kleineReus
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 aug 2011 11:53

hoe groot is de onderneming (aantal werknemers)?

Sowieso ben je niet verplicht om bij je huisarts te blijven, je kan perfect een andere kiezen. Dat kan al een eerste stap zijn.
Momenteel iets van een 14 werknemers.

Dat is op zich geen slecht idee...Maar gaat een compleet vreemde mijn situatie misschien niet verkeerd inschatten en denken dat ik overdrijf of gewoon 'ziekteverlof' wil krijgen? :?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 aug 2011 13:41

Als je minder dan 50 werknemers hebt in je bedrijf, kan je collega geen preventieadviseur zijn. Dan moet er immers een externe preventiedienst ingeschakeld worden. Waarschijnlijk zal de collega een "vertrouwenspersoon" zijn, maar die heeft geen juridische waarde.

Check eens je arbeidsovereenkomst/arbeidsreglement, daar staat de contactgegevens van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Dat lijkt me dan nog altijd de eerste stap.

Ivm werkloosheid: indien je relatie met je vader onmogelijk is en je dit enigszinds op papier kan bewijzen (verwijten, getuigenissen van collega's (niet anoniem, maar RVA speelt de namen niet door), ...) kan je bij de RVA wel uitkeringen krijgen na zelf ontslag genomen te hebben. Neem hier wel vooraf inlichtingen bij de RVA, gezien de aanvaarding van je dossier sterk kan afhankelijk zijn van het bevoegde RVA-kantoor (ik kan me indenken dat men in bvb Brussel daar minder vlug oren naar zal hebben dan in pakweg Oudenaarde).

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#5 , 21 sep 2011 12:46

Ik zou om te beginnen eens een goed gesprek met je vader hebben buiten de werkvloer om. Hoe is die relatie? Een baas die toelaat dat zijn werknemer/dochter weggepest wordt en zwartgemaakt wordt, er zijn niet veel bazen die de pestende werknemer niet zouden ontslaan.

heb jij er zelf belang bij dat het bedrijf goed draait? Sowieso moet je vader toch inzien dat de situatie op de werkvloer in het nadeel is van zijn bedrijf als 1 van zijn werknemers, vermoedelijk eentje die een streepje voor heeft, al x aantal collega's heeft weggepest.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”