Ontslag geven?

Debby N
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag geven?

#1 , 15 aug 2011 09:57

Hallo,

Ik heb al wat zitten lezen op dit forum, maar zie door de bomen het bos niet meer ...

Mijn situatie is devolgende:

Bij mijn huidige werkgever heb ik een anciënniteit van 5 jaar, en een bruto-jaarloon van +/- 33000 EUR.

Aangezien ik uitgekeken ben op mijn werk, ben ik aan het solliciteren. Momenteel ben ik in een selectieproces, waar ik een redelijke kans maak. Als ik deze job zou krijgen, word ik verwacht om op 1 november te starten bij mijn nieuwe werkgever. Omdat er nog 1 selectieronde zal plaatsvinden, zal ik ten vroegste in september weten of ik de nieuwe job krijg of niet.

Ik werk als consultant, dus vermoedelijk zal mijn opzeggingstermijn afhangen van het project (met bijhorend contract tussen de klant en mijn werkgever) waarop ik op dat moment werkzaam zal zijn. Mijn huidig project loopt tot eind september. Als ik vóór eind september zou weten of ik de nieuwe job heb, is er geen probleem, want dan kan mijn huidige werkgever hier rekening mee houden bij een eventuele verlenging of nieuw project. Ik maak me echter zorgen voor het geval mijn huidig contract verlengd zou worden (bv tot december), en ik bij mijn nieuwe werkgever verwacht word vanaf 1 november.
Ik zou ook het risico kunnen nemen en mijn onstslag geven ingaande vanaf 1 september...

Kan er iemand mij advies geven?

Alvast bedankt,
Debby

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2011 15:23

Een oud gezegde heb ik al gans mijn leven in gedachte !

Smijt nooit een mes weg vooraleer je een nieuw mes heeft

Anders kan je geen vlees meer snijden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 aug 2011 16:08

Wat is je vraag eigenlijk? Risico-analyse van je situatie? da's onmogelijk...

Als je weg wil, riskeer je een opzegvergoeding te moeten betalen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2011 09:40

Mag ik uit uw vraag afleiden dat u geen contract van onbepaalde duur hebt? (Je spreekt over een contractverlenging...) Indien niet, is het misschien best dat u wat meer details post over uw huidige contract?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Debby N
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 16 aug 2011 20:30

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Momenteel heb ik een contract van onbepaalde duur bij mijn werkgever. Wat ik bedoel met contract-verlenging, is het contract tussen mijn bedrijf en de klant.

Mijn vraag is vooral de voor-en nadelen van mijn ontslag nu al geven, of wachten tot ik effectief een andere job heb.

Ter info: ik heb een wetenschappelijke universitaire master, en daarnaast ook een bachelor boekhouden.

Alvast bedankt!
Debby

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 aug 2011 20:41

Tjah, de nadelen kan je waarschijnlijk zelf raden: geen recht op werkloosheidsuitkeringen, kans bij een grote economische crisis dat je toekomstige werkgever zich bedenkt, ...

Waarom teken je het contarct met die nieuwe werkgever niet nu al?

Debby N
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 16 aug 2011 20:51

Ter info: Ik heb nog geen nieuw contract, er moet nog 1 selectie-ronde plaatsvinden.

Wat is mijn opzegtermijn eigenlijk? Ik had dit opgezocht, en dacht dat het 3 maanden was, maar na hier wat gelezen te hebben, begin ik daar aan te twijfelen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 aug 2011 21:22

best even je exact brutojaarloon berekenen. Hangt wel daarvan af.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2011 09:03

Uw opzegtermijn hangt helemaal niet af van het contract tussen uw werkgever en de klant. Uw opzegtermijn is wettelijk geregeld en uw werkgever kan daar niet van afwijken (tenzij in onderling overleg, maar dat is ten stelligste af te raden).

Mijn advies: zorg eerst dat u een contract getekent hebt bij de nieuwe werkgever dat start NA uw wettelijke opzeg die u dient te respecteren als u zelf uw ontslag geeft (die opzeg kan u berekenen op http://content.jobat.be/nl/artikels/ber ... zegtermijn" onclick="window.open(this.href);return false;), en geef pas daarna uw ontslag bij uw oude werkgever. Zolang u geen zekerheid hebt (= contract is getekend) bij een nieuwe wergever, zou ik mijn oude contract niet opzeggen, moest ik van u zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#10 , 17 aug 2011 10:40

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Debby N
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 17 aug 2011 20:29

Het resultaat via de link naar Jobat is: "Je opzegtermijn moet worden overeengekomen tussen jou en je werkgever, met een maximum van 4,5 maanden. Als jullie niet tot een overeenkomst komen, kan een arbeidsrechter over de opzegtermijn beslissen. Hij maakt hiervoor gebruik van de formule Claeys."
Heb dan ook de formule Claeys uitgerekend, en die komt op 6 maanden.

Als ik het goed begrijp, ligt er qua opzegtermijn enkel vast dat het maximum 4.5 maanden zal bedragen. De concrete termijn zal in samenspraak met mijn werkgever worden vastgelegd. (en zal wss afhangen van het contract tussen mijn werkgever en de klant, aangezien mijn werkgever anders een 'boete' verschuldigd is aan de klant).

Correct?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 17 aug 2011 21:18

De opzegtermijn als jij ontslag neemt, heeft niks, maar dan ook niks te maken met formule Claeys. Die geeft enkel een indicatie van de opzegtermijn bij ontslag door werkgever. Bij ontslag door werknemer is de opzegtermijn de tijd die de werkgever nodig heeft om een vervanger voor jou te vinden (NIET om die op te leiden). In het geval van consultants, waar het verloop groot is, zal dit mijn inziens niet al te veel zijn (max 1-2 maand in jouw geval?), als een rechter dit moet betalen.

Dat je werkgever boetes riskeert, is je zorg niet en mag eigenlijk niet meespelen in je beslissing.

xena

#13 , 18 aug 2011 00:15

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 18 aug 2011 10:27

Tuurlijk:

Hof van Cassatie, speciale zomerzitting 18/08/11: "Zij die de p met t omwisselen, worden veroordeeld tot het opnemen van 1 dag vakantie"

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”