Bediende : ontslag na +6 md ziekte : berekening

vandevelde
Topic Starter
Berichten: 26

Bediende : ontslag na +6 md ziekte : berekening

#1 , 09 aug 2011 20:56

hallo,

Graag had ik wat advies gehadd bij volgende situatie;

ik ben ziek sinds 15 januari 2011 en heb vandaag ontslag gekregen, via verbreking.
De eerste maand had ik gewaarborgd loon. De opzegvergoeding bedraagt 3 maand, verminderd met de maand gewaarborgd loon.

Hoe wordt de berekening precies gedaan bij mijn ontslag (Vertrekvakantiegeld berekend op hoeveel maanden of is er een gelijkstelling ?) ?

Dank voor raad !!

V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 aug 2011 06:02



ik ben ziek sinds 15 januari 2011 en heb vandaag ontslag gekregen, via verbreking.
De eerste maand had ik gewaarborgd loon. De opzegvergoeding bedraagt 3 maand, verminderd met de maand gewaarborgd loon.
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.

Lanfrancus van Pavia
Berichten: 46

#3 , 14 aug 2011 22:41

Aangezien je deze brief hebt ontvangen op 9 augustus begaat uw werkgever een inbreuk op de arbeidswetgeving. Voor het uitdrukkelijk voorbijgaan van een periode van 6 maanden heeft de werkgever een verbod om u te ontslaan. Doch de wetgever heeft als enige sanctie voorzien de ontslagvergoeding.
Voor bedienden is het verboden om de lonen betaald na het intreden van de arbeidsongeschiktheid in mindering te brengen van de verschuldigde ontslagvergoeding zodat het te vroeg beëindigen van de arbeidsovereenkomst toch nog wordt bestraft door de wet.
Art 78 van de AOW mag slechts worden toegepast indien de 6m effectief verstreken zijn.
Cassatie zaait wat mist

Reclame

xena

#4 , 15 aug 2011 05:33


Voor bedienden is het verboden om de lonen betaald na het intreden van de arbeidsongeschiktheid in mindering te brengen van de verschuldigde ontslagvergoeding
art 78
.........na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid,.........

wat mag ik dan hier uit afleiden ?

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 15 aug 2011 09:44

Gewoon dat de periode van 30 dagen gewaarborgd maandloon in casu niet van de contractbreukvergoeding mag afgetrokken worden

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 15 aug 2011 09:45


Voor bedienden is het verboden om de lonen betaald na het intreden van de arbeidsongeschiktheid in mindering te brengen van de verschuldigde ontslagvergoeding
art 78
.........na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid,.........

wat mag ik dan hier uit afleiden ?

Gewoon dat de periode van gewaarborgd loon van 30 dagen in het begin van de ziekte niet van de contractbreukvergoeding mag afgetrokken worden

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 15 aug 2011 09:48

hallo,

Graag had ik wat advies gehadd bij volgende situatie;

ik ben ziek sinds 15 januari 2011 en heb vandaag ontslag gekregen, via verbreking.
De eerste maand had ik gewaarborgd loon. De opzegvergoeding bedraagt 3 maand, verminderd met de maand gewaarborgd loon.

Hoe wordt de berekening precies gedaan bij mijn ontslag (Vertrekvakantiegeld berekend op hoeveel maanden of is er een gelijkstelling ?) ?

Dank voor raad !!

Er is bij ziekte maximaal 1 jaar gelijstelling voor de vakantievergoeding ( en vakantiedagen ), vooor bedienden wordt de gelijkstelling beperkt tot het moment van ontslag.

V.
Er is bij ziekte maximaal 1 jaar gelijstelling voor de vakantievergoeding ( en vakantiedagen ), vooor bedienden wordt de gelijkstelling beperkt tot het moment van ontslag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 aug 2011 16:12

Aangezien je deze brief hebt ontvangen op 9 augustus begaat uw werkgever een inbreuk op de arbeidswetgeving. Voor het uitdrukkelijk voorbijgaan van een periode van 6 maanden heeft de werkgever een verbod om u te ontslaan.
euh?

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 15 aug 2011 17:03

Het is inderdaad juist anders om : de werkgever heeft wel 6 maanden gewacht om te ontslaan bijgevolg mag hij wel de 30 dagen gewaarborgd loon in mindering brengen van de contractbreukvergoeding

Enkel indien de werkgever GEEN 6 maanden had gewacht had hij een inbreuk gedaan, en had hij die 30 dagen gewaarborgd loon niet in mindering mogen brengen

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 15 aug 2011 17:07

Aangezien je deze brief hebt ontvangen op 9 augustus begaat uw werkgever een inbreuk op de arbeidswetgeving. Voor het uitdrukkelijk voorbijgaan van een periode van 6 maanden heeft de werkgever een verbod om u te ontslaan.
euh?

Het is inderdaad juist anders om : de werkgever heeft wel 6 maanden gewacht om te ontslaan bijgevolg mag hij wel de 30 dagen gewaarborgd loon in mindering brengen van de contractbreukvergoeding

Enkel indien de werkgever GEEN 6 maanden had gewacht had hij een inbreuk gedaan, en had hij die 30 dagen gewaarborgd loon niet in mindering mogen brengen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 aug 2011 19:30

zelfs dan nog niet... je kan perfect binnen de 6 maand ziekte ontslagen worden. Alleen mag je niet ontslagen worden OMWILLE van ziekte.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”