Nieuwe job met contract bepaalde duur

kdo
Topic Starter
Berichten: 9

Nieuwe job met contract bepaalde duur

#1 , 06 aug 2011 12:38

Hallo,

Ik werk momenteel met een contract van onbepaalde duur, maar ben een beetje op die job uitgekeken. Momenteel ben ik aan het solliciteren voor een functie, maar dit is met een contract van bepaalde duur (12 maanden) en eventueel kans op verlenging. Gezien de jobinhoud zou ik dit zeker overwegen.
Als na het contract van 12 maanden de werkgever beslist om de samenwerking stop te zetten, kom ik dan in aanmerking voor een uitkering tot ik iets anders heb? of redeneert de rva hier dat ik geen recht heb op uitkering, omdat ik contract van onbepaalde duur twaalf maand eerder zelf heb opgezegd en dus door mijn eigen schuld werkloos ben?

alvast bedankt voor enige info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 06 aug 2011 12:59

werkloosheidsbesluit 25/11/1991
Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon

art 51 De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :
1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste vier weken;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2011 11:54

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon
Dit is net de vraag van de TS. Als hij nu weet dat hij binnen 12 maanden zonder werk kan zitten, maar hij neemt nu die baan aan, dan zit hij binnen 12 maanden zonder werk, maar 100% buiten zijn wil om is dit niet, want hij heeft het contract toch getekend.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 aug 2011 12:00

De vraag wordt telkens op het moment zelf gesteld en dan wordt gekeken naar de laatste tewerkstelling(en)van minstens 4 weken. Naar vorige tewerkstellingen wordt niet gekeken. Dus is er geen probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”