Ontslag - Zwangerschap

Lynne
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag - Zwangerschap

#1 , 04 aug 2011 15:17

Hey iedereen
Ik wilde hier eens even mijn verhaal kwijt en jullie mening/idee hier over aanhoren. Ik weet namelijk niet meer welke stappen ik best nog onderneem.

Ik heb twee jaar lang gewerkt bij een bedrijf als administratief bediende. Nu het laatste half jaar was het daar niet meer aangenaam om te werken omwille van een slechte sfeer tot zelfs pesterijen toe. Omdat dit maar niet beterde en het niet meer aanvaardbaar was heb ik stappen ondernomen en ben ik met mijn verhaal/situatie naar mijn vakbond gestapt. Nu ondertussen was ik uiteraard ander werk aan het zoeken. Nu had ik geluk dat ik vrij snel ander werk gevonden had maar daar deed het probleem zich voor dat ik onmiddellijk beschikbaar moest zijn en ze konden dus niet wachten op iemand die nog een opzegperiode moest uitdoen. Nu tegen alle verwachtingen in wilde de werkgever toch meewerken en heeft hij op aandrang van de vakbond mij een ontslag gegeven met wederzijds akkoord. Op die manier kon ik dus onmiddellijk gaan zonder opzegtermijn. Nu had de vakbond gezegd dat ze een ontslag met wederzijds akkoord meestal afraden omdat dit later voor problemen kan zorgen om een werkloosheidsuitkering te krijgen. Maar omdat ik vrijwel direct op die andere job kon beginnen leek dit volgens hen de beste oplossing. Zo gezegd zo gedaan 2 dagen later was ik op die nieuwe job bezig.

Nu toen ik drie weken aan het werk was bij men nieuwe werkgever ben ik er achter gekomen dat ik zwanger was. Uiteraard als ik dit eerder geweten had dan had ik het risico niet genomen om ergens anders te beginnen werken en had ik nog wel even op mijn tanden kunnen bijten bij de vorige werkgever. Nu ben ik ontzettend dom geweest en heb ik toen ik wist dat ik zwanger was dat per ongeluk laten vallen bij de naaste collega's maar ik had het nog niet officieel aan de werkgever gemeld.
Twee dagen later kon ik naar het hoofdbureau komen en kreeg ik een brief onder men neus geduwd waar op stond dat ze het contract wilden verbreken en dat ze niet met me verder wilden. Ik kon onmiddelijk gaan en kreeg een verbrekingsvergoeding voor een periode van 7 dagen.

Nu op mijn c4 hebben ze als reden gezet dat ik niet voldeed aan de eisen. Ik heb hier mijn twijfels bij omdat ik nog aan het leren was en nog volop in opleiding was. Naar mijn gevoel ben ik ontslagen omwille van de zwangerschap maar dit kan ik dus niet bewijzen.
Nu zit ik ook nog met het probleem dat mijn ontslag bij de rva in twijfel wordt getrokken omdat ze het een rare opmerking vinden "voldeed niet aan de eisen". Nu gaan ze dus onderzoeken of ik zelf schuld heb aan mijn ontslag. Verder maken ze dan ook nog eens problemen over het feit dat ik op mijn voorlaatste job dat ontslag met wederzijds akkoord heb aanvaard en op men nieuwe job net geen maand gewerkt heb.

Nu is het zo dat ik dus momenteel werkloos ben, heel moeilijk ander werk vind omwille van de zwangerschap en dus ondertussen al bijna 4 maanden zonder uitkering leef omdat ze het maar niet eens geraken of ik nu wel of niet recht heb op de uitkering.. Nu vraag ik mij af of ik hier niets aan kan doen.. Of ik geen stappen kan ondernemen. En of de Rva zomaar kan beslissen dat ik geen recht heb op een uitkering. Want volgens mij ben ik toch gewoon maar ontslagen en dan zelfs nog niet eens op een eerlijke manier? Ik heb het gevoel dat ik een beetje met men rug tegen de muur sta en weet niet wat ik hier nog aan kan doen..

alvast bedankt voor de meningen/reacties.
Excuses voor het lange verhaal maar ik probeer het duidelijk uit te leggen!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 04 aug 2011 16:53

.
Laatst gewijzigd door xena op 25 okt 2011 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lynne
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 04 aug 2011 17:33

ja dit was ook als bediende..

Reclame

xena

#4 , 04 aug 2011 18:02

.
Laatst gewijzigd door xena op 25 okt 2011 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Lynne
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 aug 2011 20:07

ja klopt.. maar het zou ook hoofdzakelijk om de reden van het ontslag gaan. Op men c4 hebben ze gezet "voldeed niet aan de eisen". Voor één of andere reden lijken ze bij de rva te denken dat ik zelf mijn ontslag heb uitgelokt. Maar dit begrijp ik niet goed want ik ben volgens mij toch gewoon maar ontslagen..? Nu heb ik vandaag ook iemand gesproken bij de rva en die mevrouw begreep ook niet goed waar het probleem zat en waarom er nu zo moeilijk over gedaan wordt. In elk geval moet er nu eerst onderzocht worden hoe dat ontslag juist gegaan is en wat daar juist gebeurd is. Maar ik maak me een beetje zorgen omdat ze zei "het zal er een beetje van af hangen wie uw dossier in handen krijgt". Met andere woorden.. De beslissing of ik uitkering zal krijgen of niet hangt er van af of de persoon die het op dat moment in handen krijgt goed of slecht gezind is.. Dat is toch geen doen. Dat kan toch niet juist zijn..

Vlinder1983
Berichten: 12

#6 , 04 aug 2011 20:49

Hoi Lynne


Ik kan je geen advies geven maar ik begrijp heel goed hoe onrechtvaardig je je behandeld voelt.

Zit ook met een gelijkaardig (maar zeker geen gelijk) probleem ...

Zie topic http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=30788" onclick="window.open(this.href);return false; :D


Groetjes en veel sterkte! Absoluut niet leuk om op deze manier zwanger te zijn!
V.

Lynne
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 05 aug 2011 09:55

Hej vlinder

heb het gelezen dat het bij jou iets gelijkaardigs is =)
ja plezant is anders he.
Ik zit me meer zenuwachtig en druk te maken in alles dan dat ik kan genieten van de zwangerschap..
Maar ja kmocht nu volgende week terug bellen naar de rva en nog eens horen hoe de zaken dan staan.
Heb het gevoel dat ik nu een mevrouw aan de haak heb geslagen die me toch echt wilt helpen dus dat is ook al positief he..
hopen op het beste =)

groetjes

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 aug 2011 21:18

Voor (quasi) elke nieuwe steunaanvraag stuurt de RVA een brief naar de werkgever om de reden van ontslag te weten te komen. Als er daar dan ook maar iets negatiefs instaat (bvb: "was onbeleefd"), zal de RVA je uitnodigen voor een gesprek. Dit kan wat duren, maar normaal gezien nooit langer dan een maand of 2 na het indienen van je volledig dossier. Indien ze na 40 werkende dagen na het ontvangen van je steunaanvraag trouwens geen uitnodiging gestuurd hebt, kan je in principe uitbetaald worden (doe navraag bij je uitkeringsinstelling).

mel1986
Berichten: 2

#9 , 03 sep 2011 14:25

Hallo,
Heb hier ook eens een vraagje over, werk een jaar als arbeidster bij een bedrijf, ben nu zwanger, heb de werkgever op de hoogte gebracht, maar ben al een maand ziek thuis, heb een beetje bang dat hij me toch zou ontslagen wegens economische reden.
Vorig jaar is dit ook gebeurt bij een aantal mensen die niet 'goed genoeg' waren volgens de werkgever, maar iets daarna nam hij wel weer nieuwe mensen aan.. Dit kan volgens mij al niet?
Het bedrijf heeft meestal in juli en augustus economisch werkloosheid, maar de rest van de maanden niet.

Kan hij me zomaar ontslagen voor economische reden terwijl er toch werk genoeg is en hij regelmatig met 'extra's ' werkt?

Bedankt alvast..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 sep 2011 22:17

Nee. Als zwangere vrouw ben je zo beschermd tegen ontslag, dat je werkgever de andere reden moet bewijzen als je daar naar vraagt. ALs je dus een rechtzaak start, zal hij met effectieve dalingen in bestellingen, verkoop, ... moeten afkomen. Wat hij in de praktijk niet vlug zal proberen, gezien rechters op dit vlak héél streng zijn. In de praktijk is het zelfs zo dat men eerder anderen dan jij zal proberen te ontslaan zelfs al zijn er economische redenen.

(iemand die niet zwanger is, is daarentegen wel gemakkelijk om economische redenen te ontslaan).

Gezien ik vermoed dat je in de horeca werkt (term extra's), moet je natuurlijk wel oppassen dat je nog gemakkelijk avondshifts kan doen indien dit het gebruik is. Als je na je zwangerschap terugkeert kan je hij je na 1 maand na het terugkeren wel opnieuw gemakkelijk ontslaan, bvb als je moeilijk avondwerk kan doen..

mel1986
Berichten: 2

#11 , 04 sep 2011 10:41

Hey JPV bedankt voor je snelle reactie!!
Stelt me weer een beetje gerust :-)
Ja ik werk idd in de horeca, maar ben zowiso van plan om er te stoppen nadat ik m'n zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof heb opgenomen.
Ik ga borstvoeding geven, maar heb gelezen dat het voor de werkgever niet verplicht is om te geven, dus de kans dat ik dit ga krijgen is wss heel klein, dus dacht het daardoor al gwn niet aan te vragen..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 04 sep 2011 15:11

borstvoedingsverlof is niet alleen meestal geen recht, maar ook meestal onbetaald... Dus niet echt nuttig. Beste optie is idd ouderschapsverlof.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”