ontslag met dringende reden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: ontslag met dringende reden

#16 , 04 aug 2011 20:44

werkgevers zijn in het algemeen tegen prikklokken :). Vakbonden zijn zelfs voorstander van verplichte prikklok (omdat het overuren tegengaat én de registratie van tewerkstelling vergemakkelijkt), maar werkgevers willen dit natuurlijk niet :p.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#17 , 05 aug 2011 08:57

Vakbonden zijn zelfs voorstander van verplichte prikklok (omdat het overuren tegengaat
Helaas worden prikklokken natuurlijk net vaak door de werknemers gebruikt om overuren te genereren. In theorie zou het een goed systeem kunnen zijn, in de praktijk is het dat echter zelden.

Los van wie daar verantwoordelijk voor is, zie je hier bij de initiële vraag ook duidelijk dat de klok zijn doel van correcte registratie ook volledig voorbijschiet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 05 aug 2011 09:31

tuurlijk. prikklok wil niet zeggen dat je je werknemers niet meer moet/mag/kan controleren op effectieve aanwezigheid op de bureau. Het is ook niet de bedoeling dat mensen van kwart voor twaalf hun bureau verlaten om aan te schuiven in de wachtrij van de prikklok die pas werkt vanaf 12 uur ;).

Deze topic zou misschien ook gestart zijn (maar dan in andere inhoud) als er géén klok was. De discussie over wie al dan niet gelijk heeft zou dan echter moeilijker te voeren zijn

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 aug 2011 09:38

Een prikklok die brengt masas geld op, en is het meest rechtvaardige die een werkgever kan doen, iedereen gelijk ,mensen die altijd stipt zijn zullen nooit tegen een prikklok zijn!
Een prikklok registreert inderdaad op een rechtvaardige manier wie wanneer AANWEZIG is. Ze registreert echter niet wie wanneer WERKT. En ze registreet zeker niet wie EFFICIENT en KWALITATIEF GOED werkt.

Bij mijn vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor een aantal programmeurs. Er was er eentje die regelmatig om 10u 's middags binnen kwam en dan tot 19u werkte, lang nadat ikzelf al naar huis was, en die soms ook 's morgens belde dat hij een dag van thuis ging werken. Die programmeur leverde echter prachtig werk af: haalde steeds zijn deadlines, proper gedocumenteerde code, programma's die deden wat verwacht werd, performant waren enz... Waarom zou die werknemer met een prikklok in een werkregime moeten geduwd worden waardoor hij misschien minder rendeert? Ik kon op hem vertrouwen en hij bewees iedere keer weer dat hij dat vertrouwen waard was.

Langs de andere kant werkte er ook een (Waalse, maar doet niet terzake) programmeur die dagelijks mooi zijn uurtjes deed (van 8 tot 16u30) maar die op een dag bijne geen werk verzette. Hij was er wel, maar productief was hij zeker niet.

Wie had je dus gestraft bij het invoeren van een tikklok in die situatie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”