Bevestiging opzegtermijn door werkgever

Line35
Topic Starter
Berichten: 3

Bevestiging opzegtermijn door werkgever

#1 , 29 jul 2011 09:25

Beste,

Ik heb op 27 juni mijn ontslag ingediend. Ik werk sinds 12 jaar bij mijn huidig bedrijf (dus opzeg min. 6 weken, max 4,5 maand).
In mijn ontslagbrief had ik vermeld dat mijn opzegtermijn inging op 1 juli en zou willen laten eindigen op 31 augustus. Mijn wergever heeft de brief getekend voor akkoord, maar wel een nota onderaan gemaakt: "In de mate van het mogelijke zullen we trachten om de opzegtermijn zo kort mogelijk te houden".

We zijn nu exact 5 weken verder, en ik heb nog steeds geen bevestiging van mijn laatste werkdag.

Mijn vraag is nu: staat er een maximum tijd op het geven van een antwoord. Maw: is hij wettelijk verplicht om mij dit binnen een bepaald termijn te laten weten?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jul 2011 09:57

Er staat zelfs geen verplichting om een antwoord te geven :).

Als hij getekend heeft voor akkoord, gaat hij akkoord met de daarin vermelde opzegtermijn. De vermelding dat hij die opzegtermijn zal trachten zo kort mogelijk te houden, kan je evengoed interpreteren als "korter dan 2 maand". Mij lijkt 2 maand dus, op basis wat je hier vertelt, de opzegtermijn die door beide overeengekomen is.

De exacte formulering van de brief en mss zelfs de plaatsing van die opmerking zou wel belangrijk kunnen zijn.

Zoals altijd is bij het ontslag door een werknemer (met die loongrenzen) de opzegtermijn bij betwisting gelijk aan de nodige tijd om iemand anders te vinden (niet de tijd om hem op te leiden, wel de tijd om die in dienst te kunnen nemen). 2 maand kan dan perfect als redelijk beschouwd worden, tenzij je job een uiterst moeilijk profiel zou hebben.

Line35
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 jul 2011 10:24

Hij heeft getekend "voor ontvangst", niet "voor akkoord". Verandert dit iets?

Kan ik hem, na 5 weken, op één of andere manier verplichten om me een antwoord te geven?

Reclame

Line35
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 jul 2011 10:26

het is trouwens een administratief profiel, dus op zich niet moeilijk om een vervanging te zoeken/vinden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 jul 2011 13:01

voor ontvangst wil idd zeggen dat hij daar niet noodzakelijk mee akkoord gaat.

De "strategie" die je nu moet volgen is moeilijk in te schatten:
- enerzijds kan je een aangetekende zending sturen met de melding dat je door het stilzwijgen uitgaat van die 2 maand opzeg. Je geeft hem hier nog een gelegenheid om die toch te betwisten. Als ze stilzwijgen, sta je natuurlijk sterk.
- anderzijds kan je zélf stilzwijgen en er vanuit gaat dat ze die 2 maand stilzwijgend zullen aanvaarden. Als dit niet zo is, lijken ze me echter in een zwakke positie te staan als ze effectief niks laten weten.

En idd, 't is een gemakkelijk te zoeken profiel. Ik zou persoonlijk van die 2 maanden uitgaan. De winst die de werkgever zou kunnen behalen lijkt me te klein om daarvoor naar de rechter te stappen.

Twixi00
Berichten: 3

#6 , 01 aug 2011 15:26

Hallo,
Ik zit in gelijkaardige situatie momenteel.
Ik werk 11 jaar bij mijn huidige werkgever en heb mijn ontslagbrief op 26 juli 2011 aan mijn rechtstreekse chef overhandigd.
Daarin heb ik vermeld dat ik mijn ontslag aanbood en of ze de mogelijkheid wouden onderzoeken om de arbeidsovereenkomst af te sluiten op 1 oktober.
Mijn rechtstreekse chef heeft de brief voor ontvangst getekend en daarbij geschreven dat "volgens de bussine" zal bepaald worden wanneer ik de firma mag verlaten.

Vandaag heb ik echter een email ontvangen dat mijn contract verbroken zal worden half december (4,5 maand dus).

Moet ik dit nu aanzien als de werkelijke datum dat ik mag vertrekken of kan mijn huidige werkgever dit alsnog vervroegen zoals hij zelf aanhaalt "als de bussines het toelaat"?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 aug 2011 21:38

wat wil je zelf?

Twixi00
Berichten: 3

#8 , 02 aug 2011 14:38

Graag zou ik natuurlijk zo snel mogelijk vertrekken. Maar ik versta dat mijn huidige werkgever een nieuwe vacature moet openstellen en er nog een overdracht dient te gebeuren maar 4,5 maand hiervoor is echt wel lang.
Ik had in mijn achterhoofd om op 1 oktober of ten laatste 1 november te kunnen vertrekken, wat mij een degelijke termijn lijkt om opvolging te voorzien.

Heb vandaag nog een gesprek gehad met HR en heb hen verteld dat ik hun document waarop de opzegtermijn van 4,5 maand vermeld staat niet wens te ondertekenen omdat mondeling en schriftelijk (hetgeen mijn chef op mijn ontslagbrief heeft bijgeschreven) afgesproken werd dat ik de firma misschien vroeger zou kunnen verlaten.
Nu verneem ik stilletjes aan ook dat mijn chef mij nog aan een nieuw project wil laten beginnen (ongeveer 40 werkdagen extern), ik versta er gewoonweg niets meer van... hoe kan ik overdracht geven terwijl ik extern zit en op die manier zal de business het natuurlijk niet toelaten dat ik de firma eerder kan verlaten.
Bedankt voor jullie advies!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 aug 2011 14:48

Aangetekend een brief sturen dat je niet akkoord gaat met 4,5 maanden en dat je bij 1 oktober blijft.

Twixi00
Berichten: 3

#10 , 02 aug 2011 14:57

Maar wettelijk kunnen ze mij hier toch 4,5 maanden houden? Of niet? Ik heb een bediende contract en werk er al 10 jaar.
De situatie is dat ik bij mijn nieuwe werkgever al een contract getekend heb zonder datum van indienst treding, ik zou er graag zo snel mogelijk een datum gaan opzetten maar zelf wanneer ik een aangetekende brief stuur dat ik op 1 oktober de firma wil verlaten zal mijn huidige wergever dit niet aanvaarden...

xena

#11 , 02 aug 2011 17:59

je kan altijd weg mits betalen van een verbrekingsvergoeding

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 03 aug 2011 08:31

Maar wettelijk kunnen ze mij hier toch 4,5 maanden houden? Of niet? Ik heb een bediende contract en werk er al 10 jaar.
Als je een loon hebt van meer dan 30.535 EUR op jaarbasis (wat wss wel het geval zal zijn), maar lager dan het dubbel, dan is de opzegtermijn minimaal 0 seconden en maximaal 4,5 maand.

Die opzegtermijn moet onderhandeld worden. Dat wil niet zeggen dat het dus 4,5 maand zal worden. Jij kan dus voor 0 seconden kiezen, je werkgever voor 4,5 maand. Bereik je geen akkoord over de opzegtermijn, bepaalt een rechter die opzegtermijn. En deze houdt dan als maatstaf de tijd die een werkgever nodig heeft om een vervanger te vinden (NIET om een vervanger op te leiden). Zo zijn er opzegtermijnen (in bedragen uitgedrukt) van 1 frank bepaald.

Zie concrete tekst met referenties in pm.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”