Zwanger - ontslag om oneigenlijke redenen

Vlinder1983
Topic Starter
Berichten: 12

Re: Zwanger - ontslag om oneigenlijke redenen

#16 , 04 aug 2011 20:59

Hoi


Ter info voor diegenen die meelezen, ik heb mijn vraag gesteld aan de vakbond, en dit was hun antwoord:

Als je dit document ondertekent, moet de werkgever nog uw loon tot en met de laatste gewerkte dag en uw vertrekvakantiegeld uitbetalen.
Stel dat je nog andere tegoeden hebt (bijvoorbeeld premies, ecocheques, …) kunnen deze niet meer opgevraagd worden. Ook de beschermingsvergoeding wegens ontslag omwille van zwangerschap kan dan niet meer opgevraagd worden.

Indien je een onderling akkoord tekent, en je begint ergens anders deeltijds te werken, word je door de RVA als ‘vrijwillig deeltijdse’ beschouwd. Dit betekent dat, als je werkloos wordt, je werkloosheidsuitkeringen berekend worden op je deeltijds loon. Ik vermoed dat ook je uitkeringen mutualiteit dan op je deeltijds loon berekend worden.
Indien je eerst je opzegperiode uitdoet en je begint daarna deeltijds te werken, kan je het statuut ‘deeltijdse met behoud van rechten’ aanvragen. Dit betekent dat, als je werkloos wordt, je werkloosheidsuitkeringen op je voltijds loon berekend worden.

Dit betekent dus dat het eigenlijk zinloos is om ander werk te zoeken in mijn geval omdat ik anders de reden van ontslag niet meer kan aanvechten. Vind ik een spijtige zaak want ik ben liever gelukkig in een andere job dan nog drie maanden ongelukkig waar ik nu ben ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 04 aug 2011 21:06

Stel dat je nog andere tegoeden hebt (bijvoorbeeld premies, ecocheques, …) kunnen deze niet meer opgevraagd worden.
Op de ecocheques voor de gepresteerde dagen hebt u wel degelijk recht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 04 aug 2011 21:14

't komt er eigenlijk op neer dat je geen nieuwe rechten meer kan claimen

Reclame

Vlinder1983
Topic Starter
Berichten: 12

#19 , 05 okt 2011 10:24

Even een update. Ondertussen wel verbrekingsvergoeding gekregen tijdens een periode van ziekte in mijn opzeg. C4, vakantie-attesten, MC's, EC's... nog altijd niet ontvangen. Ze dringen erop aan dat ik erom ga naar daar, ik vermoed om mij iets te laten tekenen of om me onder druk te zetten om geen zaak te beginnen. En telkens als ik een afspraak vraag lukt het niet omdat het buiten de kantooruren ligt (zelfs al is dat maar tien minuten); tuurlijk neem ik geen verlof om mijn documenten op te halen, ik heb ondertussen ook weeral werk. Kunnen wel iemand drie maanden loon betalen maar een aangetekende zending is hen te duur ...
De vakbond zit er nu op, en na het ontvangen van mijn documenten starten we de zaak op. Ik denk wel dat we een kans maken ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 05 okt 2011 11:03

anders ook inspectie erop zetten

Vlinder1983
Topic Starter
Berichten: 12

#21 , 05 okt 2011 12:44

Je bedoelt het toezicht op de sociale wetten?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”