eindejaarspremie bij ontslag werkgever

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

eindejaarspremie bij ontslag werkgever

#1 , 13 jul 2011 17:43

Ik heb mijn ontslag gekregen bij mijn vorige werkgever op 1 mei 2011. Ik was daar tewerkgesteld als bediende, deeltijds contract, 20h. Mijn opzeg was drie maand, ik was er al aan de slag sinds juli 2010. Mijn ex-werkgever had mij meegedeeld dat hij mij 'voorlopig' ging ontslaan. De kost voor een tweede personeelslid was hem te hoog. (er was naast mij slechts nog 1 bediende in dienst). Hij zou mij misschien na mijn opzeg terug aannemen maar dat was hij niet zeker.
Hij schrok toen hij te horen kreeg van het sociaal secretariaat dat ik daar nog eind augustus bleef werken. Mijn opzeg en vier weken collectief verlof. Tijdens de opzegperiode begon hij dan ook heel vervelend te doen. Ik kreeg geen werk meer, of moest poetsen. Hij liet meermaals vallen dat ik hem toch heel wat geld kostte en daar nog zo lang moest blijven.

Na verschillende sollicitaties vond ik een nieuwe toffe job en ik mocht daar direct aan de slag. Mijn ex-baas was heel blij, ik kon vroeger weg. Ik heb mijn opzeg maar half gewerkt, want ik ben 20 juni ad slag gegaan bij mijn nieuwe werkgever.

Toen ik nu mijn laatste loonbrief kreeg stond daar geen eindejaarspremie op vermeld. Ik dacht wel dat men als bediende pro rata een eindejaarspremie kreeg als men onslag kreeg. Nu kreeg ik te horen dat dit niet zo is, aangezien ik mijn opzeg niet volledig heb gewerkt en op zelf vroeger ben weggegaan. In mijn omgeving zegt de meerderheid dat dit niet klopt. Een bediende zou die premie moeten krijgen ook indien de opzeg niet volledig gewerkt. Wat is hier nu juist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 jul 2011 05:27

hoe is de arbeidsovereenkomst beeindigd ?

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 14 jul 2011 08:54

door ontslag van de werkgever. Ik heb zelf geen ontslag genomen. (PC 218)

Reclame

xena

#4 , 14 jul 2011 13:56

door ontslag van de werkgever. Ik heb zelf geen ontslag genomen. (PC 218)
>>>>>>>>ik heb mijn ontslag gekregen op 1 mei (moet je gekregen hebben vóór 1 mei)en er is een opzeggingstermijn van 3 maanden

wat staat er in het document (dat je hebt ondertekend) zodat je op 20 juni op een ander kon beginnen .
zolang je dat niet meedeeld kan er op jou vraag geen correct antwoord worden gegeven

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 14 jul 2011 14:29

Ik heb mijn ontslag gekregen 26 april, de opzegperiode ging toen in op 1 mei. Ik heb mijn aangetekende brief gekregen woensdag 27 april. Ikzelf heb enkel een brief moeten opmaken waarop stond vermeld dat we overeenkomen dat de opzegperiode vroeger wordt stopgezet om bij mijn nieuwe werkgever aan de slag te kunnen. ( Mijn werkgever had op dat moment een brief klaar waarop stond 'ontslag met wederzijdse toestemming', dit wou ik niet ondertekenen.) Het sociaal secretariaat zei toen dat er een brief moest opgemaakt worden waarin we onderling overeenkomen dat de opzegperiode vroeger stopt. Dit heb ik dan ook zo gedaan.

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 14 jul 2011 15:36

dit antwoord kreeg ik van het sociaal secretariaat toen ik hen mailde:

"Geachte,

U heeft uw opzeg gekregen van uw werkgever maar volgens onze gegevens hebt u de opzegperiode niet volledig gewerkt en bent u op eigen verzoek vroeger gestopt.
Voor de eindejaarspremie wordt dit aanzien als vrijwillig uitdienst en dan moet u 5 jaar dienst hebben om recht te hebben op een eindejaarspremie.


met vriendelijke groeten, "

xena

#7 , 14 jul 2011 16:29

Ik heb mijn ontslag gekregen 26 april, de opzegperiode ging toen in op 1 mei. Ik heb mijn aangetekende brief gekregen woensdag 27 april. Ikzelf heb enkel een brief moeten opmaken waarop stond vermeld dat we overeenkomen dat de opzegperiode vroeger wordt stopgezet om bij mijn nieuwe werkgever aan de slag te kunnen. ( Mijn werkgever had op dat moment een brief klaar waarop stond 'ontslag met wederzijdse toestemming', dit wou ik niet ondertekenen.) Het sociaal secretariaat zei toen dat er een brief moest opgemaakt worden waarin we onderling overeenkomen dat de opzegperiode vroeger stopt. Dit heb ik dan ook zo gedaan.
veel zal afhangen hoe document is opgesteld en wat je hebt gemaild geef eens de tekst zonder namen of ga er eens mee naar je vakbond
inkorten opzeggingstermijn kan niet , beeindigen met onderling akkoord kan wel

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 14 jul 2011 16:39

Bedankt voor je antwoord !

Het document was heel kort:

"Hierbij deel ik mee dat ik ... en .... (werkgever) onderling overeenkomen dat de opzegperiode van drie maanden met ingang van 1 mei 2011 vroeger eindigt op 17 juni 2011."

+ handtekening beide.

Volgens collega vd boekhouding daar en sociaal secretariaat was dit voldoende.

Mijn mail naar het sociaal secretariaat bevatte enkel de vraag waarom de eindejaarspremie niet zichtbaar was op de laatste loonfiche.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 15 jul 2011 10:55

‘Ik heb mijn opzeg maar half gewerkt‘ houdt in dat u uw arbeidsovereenkomst beëindigd hebt met wederzijdse toestemming.

Ga naar http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708#" onclick="window.open(this.href);return false; en vul in 218 en eindejaarspremie waarvoor u 0 resultaten vindt.

Onderzoek of een eindejaarspremie toegekend werd door een bedrijfs-CAO en lees deze zorgvuldig in dat geval.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#10 , 15 jul 2011 14:01

‘ Ga naar http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708#" onclick="window.open(this.href);return false; en vul in 218 en eindejaarspremie waarvoor u 0 resultaten vindt.

in de cao van 21/4/2001 art 5 vind u een wijziging van art 5 cao van 29/5/1989

Het document was heel kort:

"Hierbij deel ik mee dat ik ... en .... (werkgever) onderling overeenkomen dat de opzegperiode van drie maanden met ingang van 1 mei 2011 vroeger eindigt op 17 juni 2011."
mijne inziens is dit een inkorting van de opzeggingstermijn

men kan met een onderling akkoord reglementair de arbeidsovereenkomst beeindigen maar niet de opzeggingstermijn inkorten

ViCR
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 15 jul 2011 17:37

Dank voor de antwoorden!

Het is inderdaad een inkorting van de opzegperiode. Maar uiteindelijk blijf ik toch ontslaan door de werkgever en is het niet omdat ik de opzeg niet gans werk dat dit plots verandert in ontslag met wederzijdse toestemming. Ik informeer nog eens bij mijn ex-werkgever en de vakbond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 22 jul 2011 13:36

Volgens mij heeft hij recht op een eindejaarspremie pro rata.

Je moet de CAO als volgt lezen:

Code: Selecteer alles

Hebben recht op de premie berekend naar rato van de prestaties van het lopende werkjaar, wanneer zij de onderneming verlaten voor de datum van betaling van de premie en voor zover zij een anciënniteit hebben van zes maanden op het ogenblik van hun vertrek: a) de bedienden die, behalve om dringende reden, door de werkgever in de loop van het jaar werden ontslagen; b) de gepensioneerden; c) de bruggepensioneerden (in toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 17 tot invoering van een regeling van aanvullende vergoeding ten gunste van sommige bejaarde werknemers indien zij worden ontslagen, gesloten in de Nationale Arbeidsraad op 19 december 1974, (algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 16 januari 1975, aangevuld bij de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 17bis gesloten op 29 januari 1976 en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 10 mei 1976); d) de genieters van een brugrustpensioen (in toepassing van het koninklijk besluit nr 95 van 28 september 1982 - Belgisch Staatsblad van 29 september 1982). Hebben recht op een premie naar rato van de prestaties van het lopende werkjaar, de bedienden die in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voor zover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen. (gewijzigd door de CAO van 25 april 2001.) Voornoemde bepalingen zijn niet van toepassing op: - de ondernemingen welke in de loop van het jaar een evenwaardig voordeel toekennen, welke ook haar benaming weze, hetzij onder de vorm van een conventionele premie, hetzij ten titel van gift; - de ondernemingen welke op hun niveau bij overeenkomst de lonen en andere arbeidsvoorwaarden van hun bedienden regelen, voor zover de in deze overeenkomst toegekende voordelen samengenomen ten minste gelijk zijn aan de voordelen voorzien door deze collectieve arbeidsovereenkomst.
"Hebben recht op de premie berekend naar rato van de prestaties van het lopende werkjaar, wanneer zij de onderneming verlaten voor de datum van betaling van de premie en voor zover zij een anciënniteit hebben van zes maanden op het ogenblik van hun vertrek:
a) de bedienden die, behalve om dringende reden, door de werkgever in de loop van het jaar werden ontslagen;"

Daaruit blijkt dat hij er recht op heeft. Nergens later staat er dat iemand die geen 5 jaar ancienniteit heeft, geen recht heeft. Wel wordt er een éxtra recht toegekend aan mensen die zelf hun ontslag namen als ze vijf jaar recht hebben. Een "negatief recht" staat daar niet in.


(ViCR: wetttelijk heb je door dat onderling akkoord trouwens ook zelf ontslag genomen)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”