Ontslagen vlak voor bevallingsverlof

1sa
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslagen vlak voor bevallingsverlof

#1 , 12 jul 2011 14:30

Ik ben 35 weken zwanger en ondanks het feit dat ik eigenlijk beschermd zou moeten zijn tegen ontslag, werd ik toch ontslagen vanwege "niet het juiste profiel" :roll:
Mijn ontslag is meteen ingegaan, ik moet geen opzegtermijn meer doen en het bedrijf betaalt mij een opzegvergoeding van 3 maanden uit ( tot mid-oktober dus).
Uiteraard ging ik normaalgezien 1 van de komende weken op zwangerschapsverlof. Ga ik nu nog steeds op zwangerschapsverlof? Maw betaalt de mutualiteit mij 15 weken uit of verlies ik deze uitkering omdat ik al uitbetaald wordt door het bedrijf? En vanaf wanneer heb ik dan recht op een werkloosheidsuitkering?
Ik was voltijds tewerkgesteld als bediende.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 12 jul 2011 14:35

Hoelang werkte u er al?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

1sa
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 jul 2011 14:55

Net 6 maanden. Gelukkig had ik in mijn contract laten opnemen dat mijn proefperiode maar 3 maanden zou bedragen. Aanvankelijk waren ze dit bij HR wel uit het oog verloren. De timing is dus niet toevallig, vermoed ik ...

Reclame

xena

#4 , 12 jul 2011 15:03

Ik ben 35 weken zwanger en ondanks het feit dat ik eigenlijk beschermd zou moeten zijn tegen ontslag,
hebt je uw werkgever per aangetekend schrijven op de hoogte gebracht van uw zwangerschap ?

1sa
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 12 jul 2011 15:07

Niet per aangetekend schrijven. Ik heb wel op mijn eerste werkdag een verklaring van de gynaecoloog afgegeven.

Fore
Berichten: 1298

#6 , 12 jul 2011 15:09

Laten tekenen voor ontvangst?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

1sa
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 12 jul 2011 15:18

Neen, ik heb de verklaring gewoon afgegeven. Via mails zou ik eventueel wel kunnen aantonen dat HR wel degelijk op de hoogte was. Lichamelijk kan je er ook echt niet langskijken trouwens :-) Maar ik neem aan dat dit enkel van belang is, indien ik mijn ontslag zou willen aanvechten?

xena

#8 , 12 jul 2011 16:15

Neen, ik heb de verklaring gewoon afgegeven. Via mails zou ik eventueel wel kunnen aantonen dat HR wel degelijk op de hoogte was. Lichamelijk kan je er ook echt niet langskijken trouwens :-) Maar ik neem aan dat dit enkel van belang is, indien ik mijn ontslag zou willen aanvechten?
een email kan een begin van bewijs zijn ,
maak een afspraak met de inspectie van de sociale wetten en neem kopie's van je emails mee zij kunnen aan de hand daarvan u het juiste advies geven , of ga naar de juridische dienst van je vakbond


http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is aan te raden om de werkgever te informeren door een geneeskundig getuigschrift aangetekend te versturen of het geneeskundig getuigschrift te overhandigen en hiervan een bewijs van ontvangst te vragen.

1sa
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 12 jul 2011 16:29

Bedankt voor de info. Maar mijn vraag is vooral gericht op het feit door welke instanties ik de komende maanden uitbetaald word. Heb ik recht op de uitkering van de mutualiteit zolang mijn opzegtermijn loopt? Zo ja,vanaf wanneer laat ik mijn bevallingsrust starten, zo vroeg of zo laat mogelijk ...

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 13 jul 2011 00:01

Normaal kan u niet ontslagen worden als de werkgever weet dat u zwanger bent ... uw ontslag gaat pas daarna in.
Ga naar de vakbond die kunnen u dadelijk bijstaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 14 jul 2011 10:42

“Art.40.Behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling, mag een werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, de periode van acht weken gedurende dewelke de werkneemster in voorkomend geval haar verlofdagen van postnatale rust moet opnemen inbegrepen. De werkgever dient te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn. Op verzoek van de werkneemster stelt de werkgever haar er schriftelijk van in kennis. Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, zal de werkgever aan de werkneemster een forfaitaire vergoeding betalen welke gelijk is aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen aan de werkneemster verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

‘werd ik toch ontslagen vanwege "niet het juiste profiel"‘

Dit is een reden die vreemd is aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap..

Verzoek uw werkgever te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn en u daarvan schriftelijk in kennis te stellen. Vecht dit bewijs eventueel aan voor de arbeidsrechtbank.

‘Mijn ontslag is meteen ingegaan’ houdt in dat u vanaf dan geen werknemer meer bent en dus ook niet meer met zwangerschapsverlof gaat. Na het beëindigen van uw opzegvergoeding ontvangt u ofwel een ziekte- ofwel een werkloosheidsvergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 24 jul 2011 15:55

Je kan die reden natuurlijk (vaak met succes) betwisten. Dan is het aan de werkgever om te bewijzen dat je niet het juiste profiel had. En dat bewijs is moeilijker te leveren.

Maar idd, normaal gezien zal je geen uitkering krijgen van de werkloosheid/mutualiteit en vooral hoef je het ook niet noozdakelijk meer te melden. Gewoon de peridoe die je verbrekingsveergoeding dekt afwachten (tenzij die te kort is en je mogelijks nog een stuk zwangerschapsverlof moet doen?).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”