Wanneer Ontslagbrief afgeven (werkdagen of kalenderdagen)

flyware1965
Topic Starter
Berichten: 5

Wanneer Ontslagbrief afgeven (werkdagen of kalenderdagen)

#1 , 11 jul 2011 15:15

Beste,

Ik wil ontslag geven maar ik zit nog in mijn proefperiode.
Voor de duidelijkheid ik heb een fulltime bediendecontract.

Ik ben gestart op 23/05/2011.
Ik start bij mijn nieuwe werkgever op dinsdag 16/08/2011.

Ik weet al dat ik een periode van 7 dagen opzeg heb.
Maar mijn vraag is nu, zijn het 7 kalenderdag of 7 werkdagen?
Maw dien ik mijn brief af te geven op donderdag 04/08/2011 (7 werkdagen) of op dinsdag 09/08/2011 (7 kalenderdagen).

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord
Mvg
Jean

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes
Berichten: 95

#2 , 11 jul 2011 15:18

tijdens de proef 7 kalenderdagen ...

xena

#3 , 12 jul 2011 07:01


Maw dien ik mijn brief af te geven
en wat als uw werkgever uw brief niet in ontvangst neemt ?

u kan nu reeds uw ontslagbrief laten tekenen voor ontvangst en uw opzeggingstermijn op de gewenste (latere)datum laten ingaan
je ontslagbrief moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden

Reclame

flyware1965
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 12 jul 2011 11:16

Nu al afgeven?

Loop ik dan niet het risico dat mijn 7 dagen dan al beginnen te lopen?
En dat ik als bij gevolg 3 weken zonder wedde zit?

jojan
Berichten: 739

#5 , 12 jul 2011 11:30


Maw dien ik mijn brief af te geven
en wat als uw werkgever uw brief niet in ontvangst neemt ?

u kan nu reeds uw ontslagbrief laten tekenen voor ontvangst en uw opzeggingstermijn op de gewenste (latere)datum laten ingaan
je ontslagbrief moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden
Ik weet echt niet hoe dat beter kan gezegd worden? Misschien met een voorbeeld:

Als u schrijft in uw ontslagbrief: "per 1 augustus 2011 neem ik ontslag" dan gaat uw ontslag in per 1 augustus 2011.

fp64
Berichten: 43

#6 , 13 jul 2011 10:30

Even inpikken...
In ontslagbrief zet je idd. begindatum en duur opzeg.
Maar als dit nog weken ver is, kan (zeker in proefperiode) de werkgever toch eenvoudig tegenopzeg doen? Dewelke dan ook maar 7 dagen duurt?
Ik zou denken dat je in proefperiode hiermee toch voorzichtig moet zijn.

Anderzijds kies je om voor een andere werkgever te gaan werken.... dan moet je een eventuele 'onbetaalde overgangsperiode' erbij nemen. Een werkgever is iemand die betaald voor werk, geen sociale voorziening.

flyware1965
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 13 jul 2011 11:56

Beste fp64,

Je uitleg en commentaar is duidelijk, waarvoor mijn danl
Maar ik ben iemand die voor zijn werkgegever werkt tot de laatste minuut, ook al heb ik voor een andere gekozen.
Mijn ervaring is dat het meestal de werkgever is die er anders over denkt...

jojan
Berichten: 739

#8 , 13 jul 2011 12:49

De kennisgeving van de opzegging gebeurt door de bediende:

door afgifte aan de werkgever van een geschrift dat door de werkgever voor ontvangst ondertekend wordt;
bij een ter post aangetekende brief (die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending);
bij deurwaardersexploot (dat dadelijk uitwerking heeft bij overhandiging van de opzegging door de deurwaarder).
Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft. Indien de opzeggingstermijn van 7 dagen wordt betekend tijdens de eerste maand van de proefperiode op die wijze dat zij afloopt vóór het einde van deze eerste maand, zal de beëindiging niettemin pas uitwerking hebben op de laatste dag van deze maand. M.a.w. de arbeidsovereenkomst zal dan een einde nemen op de laatste dag van de eerste maand.

De kennisgeving van de opzegging moet het begin en de duur (steeds 7 dagen) van de opzeggingstermijn vermelden. De opzeggingstermijn mag nooit een einde nemen nà de duur van de proefperiode.

Mag een werkgever na een opzeg tegenopzeg geven? Een werknemer heeft dit recht maar heeft een werkgever dit ook?

xena

#9 , 13 jul 2011 13:57

Beste fp64,

Je uitleg en commentaar is duidelijk, waarvoor mijn danl
Maar ik ben iemand die voor zijn werkgegever werkt tot de laatste minuut, ook al heb ik voor een andere gekozen.
Mijn ervaring is dat het meestal de werkgever is die er anders over denkt...
als je zolang mogelijk ermee wenst te wachten houd er rekening mee dat een aangetekend schrijven pas de derde werkdag na verzending uitwerking heeft als je ermee wacht tot de voorlaatste werkdag en werkgever neemt niet in ontvangst kan je nog op eigen kosten een deurwaarder sturen

stel ;je biedt je ontslag aan op de laatste mogelijke werkdag en werkgever neemt je ontlagbrief niet in ontvangst . wat ga je dan doen ?

jojan
Berichten: 739

#10 , 13 jul 2011 15:54

Je moet ook een dubbel laten ondertekenen "voor akkoord" als je de brief wil afgeven. In principe moet de werkgever in elk geval voor ontvangst tekenen. Doet hij dit niet zal u toch aangetekend moeten versturen (of gerechtsdeurwaardersexploot).

xena

#11 , 13 jul 2011 17:35

In principe moet de werkgever in elk geval voor ontvangst tekenen.
en volgens welk principe is dit dan ? niet voor ontvangst noch voor akkoord moet er getekend worden .

laaste nuttige werkdag werkgever tekent niks kantoor van deurwaarder is s'avonds dicht , wat kan je nog doen en wat zijn de mogelijke gevolgen want u dreigt gebonden te zijn door 2 onverenigbare arbeidsovereenkomsten .

jojan
Berichten: 739

#12 , 13 jul 2011 21:20

dit principe:

3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Art. 37. (§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.) <W 1987-11-07/30, art. 73, 015; Inwerkingtreding : 01-01-1988>
(§ 2. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd gesloten in het kader van wedertewerkstellingsprogramma's, bedoeld in artikel 6, § 1, IX, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, dan heeft de werknemer het recht om die op te zeggen. De vermeldingen die in die opzegging moeten voorkomen en de kennisgevingsmodaliteiten ervan, zijn in overeenstemming met § 1.) <W 1991-07-20/31, art. 115, 025; Inwerkingtreding : 1991-09-01>

fp64
Berichten: 43

#13 , 14 jul 2011 00:43

Beste fp64,

Je uitleg en commentaar is duidelijk, waarvoor mijn danl
Maar ik ben iemand die voor zijn werkgegever werkt tot de laatste minuut, ook al heb ik voor een andere gekozen.
Mijn ervaring is dat het meestal de werkgever is die er anders over denkt...
Een lovenswaardige ingesteldheid (en langzamerhand ook zeldzamer)
Maar idd., de werkgever kan raar reageren. En ik spreek uit ervaring.
Bij ontslag zal de werkgever in eerste instantie aan zijn eigen belangen denken, wat ook kan betekenen dat hij eventueel sneller van jou 'af wil zijn'.

Is hier nog niet beantwoord geweest, maar ik dacht dat werkgever ook tegenopzegging kon doen, wat in proeftijd betekend dat je erg snel weg kan zijn, eerder dan je had gepland.

jojan
Berichten: 739

#14 , 14 jul 2011 10:05

gevonden op: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU140905" onclick="window.open(this.href);return false;

"Als werkgever kunt u geen tegenopzeg in de echte zin van het woord geven. Wel aanvaardt de rechtspraak dat u op uw beurt nog het contract kunt beëindigen (tijdens de lopende opzegtermijn) met een ‘gewone' opzegging of verbreking. Bijgevolg wordt u als werkgever dan wel beschouwd als degene die finaal een punt heeft gezet achter de arbeidsrelatie en dus als de partij die het contract heeft beëindigd. Het Hof van cassatie is zelfs nog verder gegaan (in een arrest van 26.11.1990) en beschouwt de partij die als laatste beëindigt altijd als de finaal ontslaggevende partij (los van het feit of dat nu met een tegenopzeg of met een ‘gewone' opzeg gebeurt)."

xena

#15 , 14 jul 2011 13:21

dit principe:
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
je intrepreteert de tekst verkeerd ; de handtekening is noodzakelijk wil je een geldige kennisgeving bekomen
dat de werkgever verplicht is te tekenen voor ontvangst kan je daar niet uit afleiden .

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”