Jobstudent in grootwarenhuis

Niels89
Topic Starter
Berichten: 2

Jobstudent in grootwarenhuis

#1 , 07 jul 2011 19:00

Hallo

Ik werk gedurende het jaar in een restaurant en ben daar ingeschreven als oproepkracht (arbeider)
Ik kan in de zomer nu een studentenjob gaan doen in een grootwarenhuis (15 dagen).
Kan dit enige problemen geven met mijn huidige job?
Ik ben mij bewust van de 23 dagen regel en kom hier niet over.
Of wat zijn de voorwaarden bij aanwerving in het grootwarenhuis om geen extra belastingen te moeten betalen.

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 07 jul 2011 19:12

Je kan 23 dagen werken gedurende het jaar en nog eens 23dagen gedurende de zomer (juli, augustus en september). zolang je hier niet boven komt, dan heb je normaal geen problemen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jul 2011 19:40

Blijkbaar is poster geen student meer, want hij werkt gedurende het jaar in een restaurant. Full-time?
Kan die persoon dan nog studentenwerk doen?

Reclame

Niels89
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 jul 2011 00:34

Sorry voor mijn onduidelijke post maar ik ben nog wel student, ik werk gewoon in de weekends wat bij en ben daar ingeschreven als oproepkracht(arbeider) en probeer nu uit te vissen of ik wel mag werken als jobstudent omdat ik heb horen zeggen dat dit niet kan doordat ik nu het statuut van arbeider heb...

Fore
Berichten: 1298

#5 , 08 jul 2011 06:27

je bent afgestudeerd?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis
Berichten: 8841

#6 , 08 jul 2011 07:42

als niels zegt dat hij student is en gewoon in de weekends wat bijwerkt dan....
is hij nog niet afgestudeerd :-)

jojan
Berichten: 739

#7 , 08 jul 2011 09:24

Kinderbijslag (van belang het aantal uren dat je werkt).

Hoeveel je verdient speelt geen rol, enkel het aantal uren dat je werkt kan voor de kinderbijslag een weerslag hebben.
Zolang je werkt met een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten (= niet langer dan 6 maanden ononderbroken) behoud je het recht op kinderbijslag.
Er wordt niet langer gekeken met welk type contract je werkt maar wel naar het aantal te presteren werkuren. Het maximum is 240 uur per kwartaal.
Werk je meer dan 240 uur per kwartaal dan ben je je kinderbijslag kwijt voor dat kwartaal! Werk je meer uren, dan verliest het gezin voor dat kwartaal het bedrag van de kinderbijslag dat uitbetaald wordt voor het jongste kind.
Tijdens het 3e kwartaal (zomervakantie) mag je meer werken met behoud van kinderbijslag.
Let goed op: wanneer je je kinderbijslag verliest voor het 2e kwartaal, dan ben je hem ook kwijt voor het 3e kwartaal!!! Zo kan je meer geld verliezen dan dat je verdient!!

Belastingen (van belang hoeveel je verdient).

1) Jijzelf:
Je betaalt zelf belastingen wanneer je meer dan € 6.150 netto belastbaar inkomen hebt.
Ook wanneer je geen belastingen moet betalen, moet je een belastingformulier invullen om je eventueel vooraf betaalde bedrijfsvoorheffing terug te krijgen.
Bedrijfsvoorheffing is een voorschot op je belastingen. Dit wordt verplicht afgehouden van je loon door je werkgever van zodra je meer dan €540 bruto per maand verdient.
Je werkgever is verplicht je een fiscale fiche (281.10 fiche) te bezorgen!
Wanneer je tijdens de zomervakantie werkt met vrijstelling van RSZ of met een verlaagde RSZ afhouding tijdens het academiejaar, moet je werkgever geen bedrijfsvoorheffing afhouden van je loon.

2) Voor je ouders: Als jij teveel verdient wordt je niet meer beschouwd als persoon ten laste en gaan je ouders dus meer belastingen moeten betalen.

wanneer je ten laste bent van gehuwde ouders, mag je € 5.535 bruto verdienen.
wanneer je ten laste bent van een alleenstaande ouder, mag je € 7.010 bruto verdienen.
wanneer je als gehandicapt kind ten laste bent van een alleenstaande ouder, mag je zelfs € 8.297,50 verdienen.
Je blijft voor de belastingen persoon ten laste van je ouders wanneer je op 1 januari van het jaar waarin je je belastingbrief invult nog thuis gedomicilieerd staat.
De eerste schijf van € 2.250 die jij verdient uit arbeid met een overeenkomst voor studenten moet je niet meerekenen als bestaansmiddelen!
Wanneer je alimentatiegeld krijgt, dan krijg je tot een bedrag van € 2.700 vrijstelling. Alles boven dit bedrag moet voor 80% meegerekend worden als bestaansmiddelen.

RSZ
RSZ staat voor Rijkssociale Zekerheid. Elke werknemer betaalt een RSZ-bijdrage. Dit wordt door je werkgever afgehouden van je loon en doorgestort.
Je kan als jobstudent werken onder 3 verschillende RSZ-systemen
Tijdens het academiejaar heb je de keuze tussen:
werken met een volledige afhouding van 13,07% RSZ. Je kan - voor waar het de RSZ betreft - in dit systeem zoveel werken als je wil
werken met een verlaagde afhouding van 4,5% RSZ tijdens het 1e, 2e en 4e kwartaal voor maximum 23 werkdagen.
Tijdens de zomervakantie (3e kwartaal) kan je:
werken met een afhouding van 2,5% voor maximum 23 werkdagen.
Je kan systeem 2 en 3 zonder problemen combineren, zelfs bij dezelfde werkgever. Je kan ook de drie systemen combineren, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je tewerkstelling onder systeem 1 (13,07% RSZ) én tijdens het 4e kwartaal valt én bij een andere werkgever geschiedt dan waarbij je werkte in de vorige kwartalen.
In geval van systeem 2 en 3 moet er steeds een overeenkomst voor studenten opgemaakt worden. In geval van systeem 1 is dit geen absolute vereiste.
Vermits Belgische werkgevers hoge bedragen aan RSZ betalen op arbeid, is het niet eenvoudig om tijdens de zomer in systeem 1 een job te vinden. Men verkiest inderdaad de 2 maal 23 dagen regeling.
Bedenk ook dat je misschien niet voldoende kan verdienen om een heel jaar te betalen, wanneer je werkt in systemen 2 en 3.
Voor occasionele arbeid in het gezin van de werkgever (babysit, privé-les, tuinonderhoud, enz….) is er geen RSZ verschuldigd wanneer je als student niet meer dan 8u/week werkt.

jojan
Berichten: 739

#8 , 08 jul 2011 09:25

Wanneer je tijdens de zomervakantie maximum 23 kalenderdagen werkt is je nettoloon gelijk aan je brutoloon, verminderd met 2,5 % solidariteitsbijdrage.
Wanneer je tijdens het 1ste, 2de of 4 de kwartaal maximaal 23 kalenderdagen werkt is je nettoloon gelijk aan je brutoloon, verminderd met 4,5% solidariteitsbijdrage.

Verkies je meer te werken dan de 2 maal 23 dagen aan gunsttarief, dan is je nettoloon niet gelijk aan je brutoloon, want dan betaal je een RSZ-bijdrage van 13,07%. Dit impliceert wel dat je recht hebt op vakantiegeld. Je werkgever zal in dat geval ook bedrijfsvoorheffing inhouden van je loon, dit is verplicht van zodra je meer dan €540 bruto per maand verdient.

xena

#9 , 08 jul 2011 11:52

Kinderbijslag (van belang het aantal uren dat je werkt).

Hoeveel je verdient speelt geen rol, enkel het aantal uren dat je werkt kan voor de kinderbijslag een weerslag hebben.
Zolang je werkt met een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten (= niet langer dan 6 maanden ononderbroken) behoud je het recht op kinderbijslag.
Er wordt niet langer gekeken met welk type contract je werkt maar wel naar het aantal te presteren werkuren. Het maximum is 240 uur per kwartaal.
Werk je meer dan 240 uur per kwartaal dan ben je je kinderbijslag kwijt voor dat kwartaal! Werk je meer uren, dan verliest het gezin voor dat kwartaal het bedrag van de kinderbijslag dat uitbetaald wordt voor het jongste kind.
Tijdens het 3e kwartaal (zomervakantie) mag je meer werken met behoud van kinderbijslag.
Let goed op: wanneer je je kinderbijslag verliest voor het 2e kwartaal, dan ben je hem ook kwijt voor het 3e kwartaal!!! Zo kan je meer geld verliezen dan dat je verdient!!
is te zien hoe oud de jobstudent is en in welk kwartaal er wordt gewerkt

Fore
Berichten: 1298

#10 , 08 jul 2011 14:35

als niels zegt dat hij student is en gewoon in de weekends wat bijwerkt dan....
is hij nog niet afgestudeerd
ik ben afgestudeerd en werk momenteel als student :)

Je werkgever zal in dat geval ook bedrijfsvoorheffing inhouden van je loon, dit is verplicht van zodra je meer dan €540 bruto per maand verdient.
ik neem aan dat dit 2.5% is? want ik verdien bijna 3000 euro met 23 dagen te werken en betaal steeds slechts die 2.5%
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”