mijn baas wil me niet laten gaan

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

mijn baas wil me niet laten gaan

#1 , 02 jul 2011 08:17

Hallo forumers,
Ik heb een bediendecontract bij een tandartsenpraktijk. Heb reeds 6 jaar dienst. Waarvan 5 jaar onder een contract als arbeider en 1jaar contract bediende, dit contract werd getekend zonder beindiging van het vorige contract. Dus mijn opzeggingstermijn bij ontslag bedraagt 3maand. Ik heb echter ander werk gevonden. Betere uren, beter betaald, maar zij zouden graag gehad hebben dat ik op 1 aug kon beginnen. Er zat niet anders op dan te onderhandelen met mijn baas om me in onderling akkoord te laten gaan. Dit gesprek heeft zich gisteren plaatsgevonden. Hij wou me eerst niet laten gaan,na een uur ongeveer spreken kwamen we tot een akkoord dat hij me op 31 aug wil laten gaan indien hij iemand anders vond. Gelukkig wil mijn nieuwe werkgever een maand wachten en me een contract geven dat begint op 1sept.mag ik nu die ontslagbrief aangetekend verzenden? anders heb ik nog altijd geen bewijs dat ik ontslag genomen heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 02 jul 2011 10:16

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 jul 2011 10:25

Dus ik kan een opzeggingstermijn vaststellen op 14 dagen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2011 12:33

Hallo forumers,
Ik heb een bediendecontract bij een tandartsenpraktijk. Heb reeds 6 jaar dienst. Waarvan 5 jaar onder een contract als arbeider en 1jaar contract bediende, dit contract werd getekend zonder beindiging van het vorige contract.
in dit geval heb je conventioneel bediendenstatuut en kan je van 2 walletjes eten

http://books.google.be/books?id=SgY15RQ ... ut&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
dat zou ik durven betwijfelen. gezien de poster een nieuw contract kreeg als bediende van dezelfde werkgever, lijkt het me logisch dat de poster momenteel énkel bediende is. Tenzij de hoofdactiviteit feitelijk arbeider zou zijn, dan kan je idd eventueel van 2 walletjes eten.

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 02 jul 2011 13:06

Ik ben voornamelijk stoelassistente, zet zelf orthodontische apparatuur, doe bleachings , maar heb ook administratieve taken zoals agendabeheer enz, ook ben ik van beroep tandtechnieker en voer af en toe een herstellingen uit prothese

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 02 jul 2011 13:31

Ik heb even mijn contracten nog eens ingekeken. Het eerste arbeiderscontract voltijds van onbepaalde duur werd ik ingeschreven als tandtechnieker met wanneer de noodzaak zich voordoet een andere taak te vervullen oa tandartsassistente.
Mijn 2de contract bediende functie tandartsassistente. Tandtechnieker wordt er niet in vermeld.
Dus ik vrees dat JPV gelijk heeft.

xena

#7 , 02 jul 2011 19:46

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 jul 2011 20:55

overname ancienniteit kan perfect voor een arbeidersfunctie. Voor opzeg van de functie van tandartsassistente kan er sowieso onmogelijk nog sprake zijn van een arbeidersstatuut.

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 02 jul 2011 22:37

is er dan echt juridisch geen andere weg. ik ben bang dat hij zijn woord niet zal houden en express niet zal kijken voor een nieuwe werknemer. zodat ik verplicht ben 3 maanden opzeg te doen. dan verlies ik de nieuwe job waarschijnlijk ook. dit is toch niet eerlijk. waar is het recht gebleven op een nieuwe en betere job. en als ik contractbreuk pleeg hoeveel schadevergoeding kan hij eisen?

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 02 jul 2011 22:46

U hebt recht op 2 dagen zoeken naar job.
U kan vakantie opnemen.
De overname moet zoals reeds gezegd wel in het contract staan...

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 02 jul 2011 22:57

de ancienniteit overname vind ik niet terug in het contract. maar op mijn laatste loonfiches staat wel 6 jaar ancienniteit.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 02 jul 2011 23:05

Dus overgenomen dan val je onder regeling 6 jaar.
Baas wil niets op papier .
Je kan altijd hem aangetekend in kennis stellen van het gesprek dat jullie hebben gehad waarin een onderlinge overeenkomst voor x maand was overeengekomen.
Dat is al een begin van bewijs want dan moet hij het tegenspreken.
Wat doet je vakbond???

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 02 jul 2011 23:15

ik heb die brief vandaag aangetekend verstuurd, zo dacht ik namelijk ook, dan heb ik al tenminste een bewijs. de vakbond had mij gezegd dat ik enkel kan afgaan op zijn goodwill (dat er niet is) en mij een contract in 2voud van 'beeindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord' meegeven. verder ben ik van plan maandag nog eens langs te gaan om de nieuwe situatie uit te leggen.

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 03 jul 2011 09:16

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(= € 30535 geïndexeerd in 2011=B.S. 12/11/2010),bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever. Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Met WEDERZIJDSE toestemming kan die opzegtermijn beperkt worden tot de maand augustus.

“Art.37.§ 1...Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

U kan best kennis geven door afgifte aan uw werkgever van een geschrift.
Vraag hem zich DAAROP akkoord te verklaren met de opzegtermijn,vooraleer u verbintenissen aangaat met uw nieuwe werkgever.
U kan eventueel die opzegging doen onder de ontbindende VOORWAARDE dat uw arbeidsovereenkomst met uw nieuwe werkgever tot stand komt binnen de n dagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

natalieallonsius
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 03 jul 2011 09:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het heeft me flink op weg geholpen. Ik zal de adviezen zeker gebruiken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”