voordelen voor de werkgever vervallen "Activaplan"

Tina001
Topic Starter
Berichten: 1

voordelen voor de werkgever vervallen "Activaplan"

#1 , 01 jul 2011 04:03

Mijn wergever roept mij (na 2 jaar dienst) op het matje. Blijkt dat hij me ineens volgt met de bewakingscamera's en ondervind dat ik mijn job niet meer naar behoren uitvoer.
Hij geeft aan dat hij me de komende dagen nauwkeurig zal blijven volgen met zijn bewakingscamera's. Hij vroeg me ook of ik mijn job nog graag deed en of ik bereidt was om eventueel een overeenkomst te sluiten betreffende mijn ontslag.
Hij zegt ook dat hij me goed betaald... zelfs 300 euro meer als een doorsnee verkoopster en dat hij het gevoel heeft dat ik tegen mijn zin op het werk ben.
Ik was van stomheid geslagen...ik doe mijn job graag en tot op heden heb ik geen problemen gehad. Ik vind niet dat ik zo een hoog loon heb, integendeel... ik heb ook geen bediende-contract terwijl ik kassawerk doe... maar ik werk er graag, liever een lager loon en een fijne job.. (dacht ik)

Maar ondertussen heb ik begrepen...
Mijn baas nam mij in dienst met de voordelen van "Activaplan"
Gedurende 2 jaar betaald de RVA een deel van mijn loon.
Ik werk er deze maand precies 2 jaar.

Vermits hij nu voor mij de volle pot moet betalen denk ik dat hij nu alles doet om mij weg te krijgen.
Ik ben in ieder geval niet van plan om zelf ontslag te nemen, maar toch...
Mag hij me zomaar controleren met de bewakingscamera's... heb ik enige rechten of kan hij me na 2 jaar ontslaan en vervolgens weer iemand in dienst nemen met de voordelen van Activaplan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 01 jul 2011 05:43

en of ik bereidt was om eventueel een overeenkomst te sluiten betreffende mijn ontslag.
laat u niet vangen !!!

teken niks voor akkoord je kan hiermee dik in de problemen komen

als je toch zou tekenen wat af te raden is
voor ontvangst ; onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

regel alles best via uw vakbond voordat u iets ondertekend

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 01 jul 2011 08:46

Camerabewaking op het werk is toegestaan, ook ter controle van de prestaties. Let wel, enkel controle op machines mag continue zijn, alle andere controle mag dat niet.
Het ophangen van bewakingscameras moet voorgelegd zijn op de ondernemingsraad, met vermelding van de reden (dus als reden veiligheid is, mag dit niet gebruikt worden voor controle prestaties werknemers). Een beoordeling van een werknemer mag ook niet gebeuren enkel op wat via camera is vastgesteld.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2011 10:29

Camerabewaking op het werk is toegestaan, ook ter controle van de prestaties.
Ook indien de werknemer hier niet van op de hoogte is?

Aan de topic starter: indien je je job daar graag doet, meld dit dan zo aan je baas, en laat hem weten dat je dus ook niet zou inzien waarom jij ontslag zou nemen of een ontslagregeling te aanvaarden.

Indien je werkgever je buiten wil, is het aan hem om jou te ontslaan en daar zelf de gevolgen van te dragen.

Een goede raad: zorg er voor dat je werkgever geen kans krijgt om je op "staande voet" te ontslaan (doe dus gewoon op een normale en rustige manier je job, met andere woorden. Laat je niet vangen door bijvoorbeeld in te gaan op een hoog oplopende discussie met je baas, ik zeg maar iets...).

Als de teneur van je baas dezelfde blijft, misschien toch best al eens uitkijken naar een adere job. Je baas kan je tenslotte nog steeds op de "normale manier" ontslaan. Je hebt dan wel recht op werkloosheidsvergoeding, maar je zal dan toch op zoek moeten naar een andere job.

Maar zoals gezegd: teken geen akkoord over je ontslag! Laat je werkgever je maar ontslaan, zodat je je recht op werkloosheidsuitkering niet verliest!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 01 jul 2011 10:35

Camerabewaking op het werk is toegestaan, ook ter controle van de prestaties.
Ook indien de werknemer hier niet van op de hoogte is?
Aan de andere wettelijke eisen betreffende privacy moet natuurlijk ook voldaan worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2011 13:49

Aan de andere wettelijke eisen betreffende privacy moet natuurlijk ook voldaan worden.
Wat betekent dit juist concreet voor de topic starter? Voor zover ik uit haar post kan opmaken, was ze niet op de hoogte dat haar werkgever haar via de veiligheidscamera's controleerde?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 01 jul 2011 15:18

Aan de andere wettelijke eisen betreffende privacy moet natuurlijk ook voldaan worden.
Wat betekent dit juist concreet voor de topic starter? Voor zover ik uit haar post kan opmaken, was ze niet op de hoogte dat haar werkgever haar via de veiligheidscamera's controleerde?
1)Werkgever moet voorafgaand de werknemers op de hoogte brengen van de camerabewaking.
2)Camera moet gebruikt worden voor doel dat hij opgehangen is, indien niet opgehangen voor controle prestaties, mag deze daar niet voor gebruikt worden.
3)Werkgever mag niet continue de werknemer opvolgen via camera.
4)Ontslag enkel op basis van camerabeelden kan niet, evaluatie mag niet enkel op camerabeelden gebasseerd zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2011 15:29

Daar is de Tina wel al iets mee, denk ik. Als ik het goed begrepen heb, is de werkgever dus zowat overal in de fout gegaan?
1. De topic starter was (vermoed ik) niet op de hoogte dat ze ging gecontroleerd worden.
2. De camera's waren volgens de topic starter "bewakingscamera's". Ik vermoed dat dit in de zin is van bewaking van de veiligheid in de winkel (dus tegen overvallers / dieven /...), niet voor de controle van de werknemers.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 01 jul 2011 15:36

Natuurlijk gaat de werkgever (als hij niet te dom is) nergens op papier zetten of vermelden in het bijzijn van getuigen dat hij de camerabeelden wel gebruikt voor evaluatie.
Heb de indruk dat de werkgever vooral probeert om druk te zetten op TS, om haar zo zelf ontslag te laten nemen.
Bewaking is trouwens ook bruikbaar als term van controle: bewaking van de prestaties.

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 03 jul 2011 16:40

Digitaal bandopnemertje gebruiken is nog kleiner dan gsm en opname is wettelijk.
Waren er van dat gesprek getuigen?
Uw vakbond al in kennis stellen....

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”