Verbrekingsvergoeding bij ontslag laatste dag van de maand

VHB
Topic Starter
Berichten: 3

Verbrekingsvergoeding bij ontslag laatste dag van de maand

#1 , 29 jun 2011 12:17

Situatie:
Ik kreeg onverwacht op 31/05 ll. rond 16u een brief onder de neus van mijn werkgever met daarin de boodschap dat het dienstverband werd stopgezet en dat ik vanaf 01/06 niet meer hoefde te komen werken. Er zou mij een verbrekingsvergoeding worden uitbetaald.
De brief heb ik voor ontvangst ondertekend.
Dezelfde brief werd mij de week nadien ook per AS bezorgd (niet meer op 31/05 dus), wanneer precies weet ik niet meer.
Deze week kreeg ik dan de berekening van mijn ontslagvergoeding en mijn C4 (postmerk enveloppe 23/06, gefrankeerd op het bedrijf zelf).
Daarin staat dat mijn opzegtermijn loopt vanaf 1 juni en eindigt op 31 augustus. Volgens de C4 werd de ontslagbrief op 31/05 per AS verstuurd.
Met een brutomaandloon van 2459.76 euro krijg ik echter een verbrekingsvergoeding van 8817.53 euro (bruto vóór aftrek rsz). Daarnaast werd ook het vakantiegeld en de eindejaarspremie berekend (op vijf maanden dienst in 2011).
De berekening werd volgens de brief opgemaakt op 3 juni. De C4 werd opgemaakt op 1 juni.

Ik heb sterk het gevoel dat hier een en ander niet klopt. Nog los van het feit dat ik drie weken moest wachten op de berekening en mijn C4 (ruikt naar antedatering, maar zoiets kan je natuurlijk nooit bewijzen), heb ik toch enkele vragen.
Ten eerste hoorde ik deze week dat de opzegtermijn eigenlijk pas op 1 juli zou ingaan en niet op 1 juni. Hoe dwing je zoiets af?
Ten tweede: mijn verbrekingsvergoeding. Die bedraagt meer dan drie keer mijn brutomaandloon, maar minder dan het viervoud. Hoe zit dat? Ik vermoed dat ik nog enkele wettelijke feestdagen kreeg uitbetaald, maar dan nog lijkt mij het verschil te groot.

Algemene vraag dus: wat moet ik hiermee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jun 2011 14:47

wat zijn je extra-legale voordelen die je had? Die moet je ook meerekenen. En wat is je ancienniteit?

Fiekes
Berichten: 95

#3 , 29 jun 2011 15:16

Heb je een gedateerde kopie van de brief die ze jou laten tekenen hebben ?

Reclame

VHB
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 jun 2011 15:18

Ik kreeg maaltijdcheques met werkgeversaandeel van 4,46 euro per cheque. Daar houdt het op.
Ik heb 1 jaar en 1 maand bij het bedrijf gewerkt.

@ Fiekes: ik heb een kopie meegekregen, ja. Ik heb hem nu niet bij de hand, maar ik vermoed dat die gedateerd zal zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2011 16:54

Vrij "vuile" streek van je werkgever om je die brief te laten tekenen op dat moment. Is het niet zo dat de werkgever verplicht is je via AS te ontslaan? In dat geval zou je opzeg inderdaad pas op 1 juli ingaan, niet op 1 juni. Ik zou je aanraden je vakbond te raadplegen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#6 , 29 jun 2011 16:57

Ten eerste hoorde ik deze week dat de opzegtermijn eigenlijk pas op 1 juli zou ingaan en niet op 1 juni. Hoe dwing je zoiets af?
bij een verbreking is er geen opzeggingstermijn enkel een vergoeding die daar mee overeenstemt

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. De vergoeding is nochtans steeds gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, wanneer de opzegging uitgaat van de werkgever en met miskenning van het bepaalde in artikel 38, § 3, van deze wet of in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971.
De opzeggingsvergoeding behelst niet alleen het lopende loon, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst.

xena

#7 , 29 jun 2011 17:01

Vrij "vuile" streek van je werkgever om je die brief te laten tekenen op dat moment. Is het niet zo dat de werkgever verplicht is je via AS te ontslaan? In dat geval zou je opzeg inderdaad pas op 1 juli ingaan, niet op 1 juni. Ik zou je aanraden je vakbond te raadplegen...
er is geen opzegging van de arbeidsovereenkomst maar een verbreking de werkgever moet enkel kunnen bewijzen dat hij de arbeidsovereenkomst heeft verbroken indien het zou gaan om een opzeggingsvergoeding ipv verbrekingsvergoeding heb je wel gelijk

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending,

VHB
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 29 jun 2011 17:47

Dus: ik heb de brief getekend, dus de kennisgeving van ontslag (verbreking) is geldig? De verbrekingsvergoeding is dan gewoon drie maanden, en dekt de periode 1 juni tem 31 augustus?

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#9 , 01 dec 2011 13:58

De verbreking gaat pas in 3 dagen na verzending, dus vanaf 3 (of 4) juni en dekt 3 maanden. Ik vraag mij af hoe het zit met de RVA, zij betalen vanaf 3/4 september I guess.

Een andere interessante vraag voor jou, maar daar ga je weinig aan kunnen doen: telt de periode van de verbreking mee als "geleverde" arbeid voor het bepalen vh pensioen?
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

xena

#10 , 01 dec 2011 14:07

De verbreking gaat pas in 3 dagen na verzending,
toch maar beter eerst eens controleren of dit wel juist is

zie art 37 en 39§1wao

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”