Wat zijn mijn rechten als zwangere bij contract tekenen??

mama1234
Topic Starter
Berichten: 4

Wat zijn mijn rechten als zwangere bij contract tekenen??

#1 , 22 jun 2011 14:21

Ik ben al een jaar op zoek naar een goede job die te combineren valt met mijn zoontje. Ik zou eindelijk in september kunnen beginnen werken bij de overheid. Dit is een unieke kans en ik wil die echt niet laten schieten. Nu blijkt dat ik ongepland zwanger ben geworden en in september zou ik 20 weken zwanger zijn.
Ik worstel al een tijdje met de vraag of ik dit kindje wel kan houden en deze jobaanbieding maakt het allemaal nog veel moeilijker. Mijn vraag is, wanneer ben je verplicht om je werkgever op de hoogte te brengen van de zwangerschap? Ik vermoed dat ik het contract zelf pas kan tekenen in september en ben bang dat ze me dan niet meer gaan willen aannemen omdat ik dan toch al een buikje zal vertonen en ik heb bij mijn vorige zwangerschap ook ervaren dat ze je dan onder 1 of ander uitvlucht ontslaan, terwijl iedereen goed genoeg weet dat het om de zwangerschap draait. Bestaan er bijvoorbeeld contracten waarin tussen de lijntjes vermeld staat dat je verklaart niet zwanger te zijn bij moment van ondertekening? En wat als je het nog een maand verborgen kan houden, nemen ze dit dan achteraf niet kwalijk? Ik zou dan ook 12 maanden als 'stagair' aangenomen worden, en na een jaar als statutair. Ik zou het risico niet willen lopen om die kans kwijt te spelen. Wat zijn mijn rechten en plichten bij het ondertekenen van een contract als ik op die moment al 20 weken zwanger ben? Wie kan mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 jun 2011 14:47

Met "stagair" bedoelt u stage voor een vaste benoeming? In dat geval bent u al statutair op het moment dat u begint. U tekent dan ook geen contract, u wordt aangesteld bij ministrieel besluit. Bovendien blijft uw loon gewoon doorlopen tijdens uw zwangerschapsverlof (u komt niet op ziekenkas).
Bovendien bent u extra beschermt tegen ontslag vanaf het moment dat u uw werkgever op de hoogte brengt.
Het ontslaan van een statutair ambtenaar is trouwens nog moeilijker dan een "gewone" werknemer.
Bij de Vlaamse Overheid wordt uw proefperiode gewoon verlengt met de periode van uw zwangerschapsverlof boven een aantal dagen (bij stage van 12 maanden zijn dit 25 dagen).
Slechte eindevaluatie van uw stage kan u ook nog altijd tegen in beroep gaan, waarbij uw evaluator (directe chef) zal moeten bewijzen dat deze volledig niets te maken heeft met uw zwangerschap, wat zeer moeilijk zal zijn.

xena

#3 , 22 jun 2011 15:20

Met "stagair" bedoelt u stage voor een vaste benoeming? In dat geval bent u al statutair op het moment dat u begint. U tekent dan ook geen contract,
dat ik het contract zelf pas kan tekenen
zou wel eens een contractueel kunnen zijn

@mama1234 het beste is uw zwangerschap te verzwijgen indien mogelijk tot na de proeftijd en dan uw zwangerschap melden per aangetekend schrijven . houd er aub rekening mee dat het slechts gaat om een kans op een tewerkstelling en dan allicht nog met een proeftijd , en niks verplicht u mee te delen dat u zwanger bent tenzij dat er gezondheidsrisico's zijn bvb werken met chemische stoffen die schadelijk zijn voor de embryo/fhoetus . naar mijn mening is de beste keuze het kindje houden en tegelijkertijd voor de job gaan .

Reclame

mama1234
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 23 jun 2011 09:07

Het zou inderdaad gaan om een stage van 12 maanden om uiteindelijk statutair in dienst te zijn. Ik weet niet of ik een contract moet tekenen. Ik heb 2 jaar geleden een examen mee gedaan voor de overheid, en uiteindelijk kreeg ik nu een brief in de bus dat ik daar kan beginnen. Ze zeiden niets over proeftijd, enkel over de stage periode van 12 maanden. Maar denk je dat ik daar dan in september gewoon kan aankomen, 20 weken zwanger, en dat ze mij niet meer kunnen weigeren? We hebben tenslotte niets getekend he??

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 jun 2011 09:38

Het zou inderdaad gaan om een stage van 12 maanden om uiteindelijk statutair in dienst te zijn. Ik weet niet of ik een contract moet tekenen. Ik heb 2 jaar geleden een examen mee gedaan voor de overheid, en uiteindelijk kreeg ik nu een brief in de bus dat ik daar kan beginnen. Ze zeiden niets over proeftijd, enkel over de stage periode van 12 maanden. Maar denk je dat ik daar dan in september gewoon kan aankomen, 20 weken zwanger, en dat ze mij niet meer kunnen weigeren? We hebben tenslotte niets getekend he??
Zoals ik het begrijp gaat u ook niets gaan tekenen (stage na examen is voor vastbenoemde functie). Zodra u toekomt, kunnen ze u niets meer maken (tenzij u niet zou voldoen aan uw functie).
@mama1234 het beste is uw zwangerschap te verzwijgen indien mogelijk tot na de proeftijd en dan uw zwangerschap melden per aangetekend schrijven .
Beter zo snel mogelijk aan de personeelsdienst melden, u bent dan extra beschermt, en geen enkele overheidsdienst zou het nog maar durven overwegen om een zwangere vrouw te ontslaan zonder 100% te kunnen bewijzen dat ze haar werk niet goed doet, de vakbonden zouden er nogal opspringen.
Zou trouwens moeilijk worden om bij een stage van 12 maanden een zwangerschap te verbergen...

mama1234
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 23 jun 2011 10:20

Ok, hartelijk bedankt voor de informatie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”