Ontslag na overname onderneming

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslag na overname onderneming

#1 , 17 jun 2011 21:10

Gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jun 2011 10:15

opzegtermijn van 21 maanden kan normaal gezien enkel als je nog bediende was. Ergens klopt de tijdslijn van je verhaal dus niet.

Ontslag wegens medische redenen, hoe is dit gebeurd (door wie, welke vaststellingen van ongeschiktheid, eventuele verklarignen van dokter, ...? )

xena

#3 , 18 jun 2011 11:39

. Ergens klopt de tijdslijn van je verhaal dus niet.
heb ook die indruk

Reclame

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 18 jun 2011 16:17

gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 18 jun 2011 16:21

gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 jun 2011 16:37

opzegtermijn van 21 maanden kan normaal gezien enkel als je nog bediende was. Ergens klopt de tijdslijn van je verhaal dus niet.
Hebben aangetekend aangeven dat ik arbeider werd met behoud anciënniteit bediende. Wet Claeys brengt dit op 21m.
Opzegtermijn voor arbeiders is (meestal) maximaal 112 dagen. Formule Claeys (er bestaat geen wet claeys) is enkel van toepassing voor bedienden.

Enige manier hoe ik je verhaal een beetje logisch kan maken is dat je ontslagen werd als bediende, maar een nieuwe arbeidsovereenkomst beloofd kreeg als arbeider. Ontslagen worden als arbeider met een opzegtermijn van 21 maanden is totaal onlogisch en is, behalve in het geval van een flater van de werkgever, niet aan te nemen.

Nu, laten we veronderstellen dat je ontslagen werd als bediende (hoewel er mss op je loonfiche arbeider staat). Dan heb je met die 21 maanden waarschijnlijk niks in te brengen tegen het ontslag op zich, behalve indien er verzwarende omstandigheden zouden zijn. Dat je ontslag genomen hebt om medische redenen maakt echter dat je opnieuw niet echt sterk staat ivm het ontslag, je hebt immers de opzegtermijn zelf onderbroken.

Heb je ooit klacht ingediend tegen de pesterijen of heb je enige bewijzen daarvan? Enkel dan zou je, op basis van het pesten, niet op basis van het ontslag op zich, een schadevergoeding kunnen eisen, lijkt me.

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 18 jun 2011 17:24

gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#8 , 18 jun 2011 18:38

Enige manier hoe ik je verhaal een beetje logisch kan maken is dat je ontslagen werd als bediende, maar een nieuwe arbeidsovereenkomst beloofd kreeg als arbeider. Ontslagen worden als arbeider met een opzegtermijn van 21 maanden is totaal onlogisch en is, behalve in het geval van een flater van de werkgever, niet aan te nemen.

kan perfect dan spreekt men van een conventionele arbeidersstatuut je kan dan als werknemer van 2 walletjes eten je kan dan ontslag nemen als arbeider en moet onstslagen worden als bediende maar in de meeste gevallen is het andersom dan worden arbeiders bedienden met een conventioneel bediendenstatuut

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 jun 2011 21:19

't is dat, het kan logischerwijs niet. WannesH: veel bewijzen heb je niet en je verhaal komt vreemd over. Zal dan ook moeilijk worden om hier te helpen.

Op wat baseer je je eigenlijk concreet dat je ontslaan werd als arbeider? Puur omdat er op je loonfiche arbeider staat?

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 18 jun 2011 21:52

gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 jun 2011 21:59

Nee, het eenzijdig veranderen van een arbeidsovereenkomst staat niet automatisch gelijk aan contractbreuk. Je moet dit immers expliciet inroepen en nergens zeg je hier dat je contractbreuk ingeropen hebt. Er is trouwens geen vaste termijn om contractbreuk in te roepen, de termijn kan dus niet (strikt) vervallen.

Best even het volledige verhaal hier posten, er zijn, naast dat al dan niet contractbreuk inroepen, wss nog zaken die elementair zijn die we niet weten.

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 18 jun 2011 22:19

gewist uit veiligheidsmaatregel
Laatst gewijzigd door WannesH op 19 jun 2011 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

WannesH
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 18 jun 2011 22:45

Ik vind het trouwens jammer dat u hier mensen, al dan niet in problemen, tracht te helpen als u zelf niet volledig op de hoogte bent van de wetgeving

xena

#14 , 19 jun 2011 00:23

JVP, ik heb een prof arbeidswetgeving onder de arm geroepen en het éénzijdig wijzigen van een essentieel deel van uw contract is weldegelijk contractbreuk!
Na protest werd ik enige tijd later ontslaan
je bent ontslagen en je hebt de verbreking van de arbeidsovereenkomst vastgesteld
volgens de rechtspraak moet je de verbreking van de arbeidsovereenkomst binnen een redelijke termijn vaststellen een redelijke termijn dat zijn weken en geen maanden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 19 jun 2011 08:12

Ik vind het trouwens jammer dat u hier mensen, al dan niet in problemen, tracht te helpen als u zelf niet volledig op de hoogte bent van de wetgeving
Ik vind het jammer dat mensen die zelf niet op de hoogte zijn van wetgeving, verwijten dat anderen niet op de hoogte zijn van de wetgeving. Ik kan je een cursus van zo'n 70 pagina's voorleggen enkel over eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. Wat ik zei klopt en zal een prof arbeidsrecht me beamen: vooraleer je je kan beroepen op contractbreuk door een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst, moet er een expliciete vaststelling daarvan zijn. Het protest op zich is niet voldoende. Gezien je ontslag om medische redenen hebt genomen, lijkt mij een contractbreuk moeilijk aan te wrijven.

En een rechtzaak weerhoud je niet om je verhaal hier te komen doen (wat je reeds deels gedaan hebt, maar duidelijk onvolledig).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”