Vraagje omtrent wet Claeys

Spiderke
Topic Starter
Berichten: 1

Vraagje omtrent wet Claeys

#1 , 27 dec 2006 17:51

Beste,


Mijn brutojaarloon ligt is 30.250 euro...Hierbij zou een wettelijke opzegvergoeding van toepassing zijn van minimaal 3 maand, indien ik dit bereken volgens de wet Claeys is dit slechts 1 maand. Aangezien er wegens gezondheidsproblemen een ontslag dreigt te komen had ik graag geweten op voorhand wat de wettelijke regel is? Als mijn overste de wet Claeys inroept word ik benadeeld aangezien er WETTELIJK 3 maand bepaalt is?

Met vriendelijke groet,

Gerrit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 28 dec 2006 09:42

'Claeys' is geen wet maar een aanbeveling/richtlijn waarop rechters zich eventueel kunnen baseren om een vergoeding toe te kennen. Veel zal afhangen van de omstandigheden van je ontslag. In eerste instantie kan je gratis informatie omtrent ontslag bekomen bij je vakbond.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 dec 2006 12:21

?Art.82...? 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100(=27597 ge?ndexeerd) EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter.Indien de opzegging wordt gegeven door de werkgever, mag de opzeggingstermijn niet korter zijn dan de in ? 2, eerste en tweede lid, vastgestelde termijnen.Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100(=27597 ge?ndexeerd) EUR zonder 32 200(=55193 ge?ndexeerd) EUR te overschrijden...? 4. De opzeggingstermijnen moeten berekend worden volgens de verworven anci?nniteit op het ogenblik dat de opzegging ingaat...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De formule Claeys (http://www.vacature.com/scripts/indexpa ... ingID=3227) staat niet boven de wet,maar helpt ze toe te passen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#4 , 12 jan 2007 16:01

Als u vreest omwille van gezondheidsredenen ontslagen te worden, zou ik mij niet focussen op de formule-Claeys maar op de mogelijkheden om op die basis een schadevergoeding te vorderen!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”