zwanger en ontslag?

Lisa2011
Topic Starter
Berichten: 11

zwanger en ontslag?

#1 , 16 jun 2011 14:56

Hallo allemaal,


Op dit moment ben ik 2,5 maand zwanger en heb ik mij helaas door de zwangerschap een x moeten ziek melden.
Nu belde mijn werkgever dat ik op gesprek moet komen omdat ik te vaak afwezig zou zijn :shock:
Ik ben dit jaar idd ook al eens in maart ziek geweest en in 2010 heb ik een ontsteking gehad in mijn nek waardoor ik niet mocht werken en dus noodgedwongen 2 weken thuis zat.
Dit heb ik iedere x met een doktersbrief verantwoord.
Nu moet ik dus op gesprek komen en eigenlijk wilde ik mijn zwangerschap nog even voor mij houden aangezien het nog pril is maar nu voel ik mij noodgedwongen om het te melden omdat ik bang bent dat ze mij anders ontslaan.
Kunnen zij mij alsnog ontslaan als ik een attest van de arts laat zien dat ik zwanger ben?
IK vind het ook heel vervelend dat mijn werkgever doet voor komen dat ik iedere maand afwezig ben.
Ik ben dit jaar 1x ziek geweest ivm griep en nu dan ivm de zwangerschap door het vele overgeven en op aanraden van mijn arts dus thuis gebleven.

I kvroeg mij af als ik ontslagen word of ik dan nog recht heb ik een eventuele uitkering? uiteraard zal ik onmiddelijk werk proberen te vinden maar ik wil wel graag zeker zijn dat ik straks niet zonder inkomen zit.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 16 jun 2011 15:14

Ondanks uw prille zwangerschap had u er toch best aangedaan om uw werkgever hier van in te lichten. Doe dit nog zo snel mogelijk! Vanaf het ogenblik dat u zwanger bent (zelfs al zou de zwangerschap misgaan) treden er immers een aantal beschermingsmaatregelen in. Waaronder ontslagbescherming! Deze maatregel gaat in vanaf u de werkgever op de hoogte brengt. Best doet u dit met een attest van uw gynaecoloog. Zeker als u omwille van uw zwangerschap vaak afwezig bent is het in uw belang dat u uw werkgever de reden hiervan had laten weten.

Als u ontslagen zou worden: zwanger werk vinden zal niet gemakkelijk zijn, bovendien gaat u dan uw nieuwe werkgever hiervan onmiddellijk na de aanwerving op de hoogte moeten brengen dat u enkele maanden later langere tijd afwezig gaat zijn....

jojan
Berichten: 739

#3 , 16 jun 2011 15:14

"Vanaf het ogenblik dat de werkgever op de hoogte is van de zwangerschap, begint een speciale bescherming tegen ontslag te lopen. De werkgever mag vanaf dat ogenblik geen handeling meer stellen om aan de dienstbetrekking van de zwangere werkneemster een einde te maken omwille van het feit dat ze zwanger is. Deze ontslagbescherming loopt tot een maand na het postnataal verlof (met inbegrip van de verlengingen)."

U kan dus nog steeds ontslagen worden, maar de reden mag niet uw zwangerschap zijn. Dus omwille van dringende redenen (bv diefstal), economische redenen (bv een reorganisatie) of redenen ivm uw gedrag (bv steevast te laat komen) kan u nog wel ontslagen worden. In principe hoeft een werknemer de reden van ontslag niet mee te delen, maar in geval van ontslag bescherming kan u de werkgever hier wel om verzoeken en hij moet u dit schriftelijk mee delen.

Reclame

Lisa2011
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 16 jun 2011 16:08

Bedankt voor uw antwoord.

Ik verwacht niet dat ik onmiddelijk ontslagen zal worden het lijkt mij dat ik eerst een waarschuwing hoor te krijgen ?
Al blijf ik het heel vervelend vinden dat er gedaan word dat ik iedere maand ziek of afwezig ben.
Ik neem aan dat het doktersbriefje ook genoeg zegt over mijn afwezigheid?

Toevallig heb ik vorige maand een maand ouderschaps verlof aangevraagd voor de zomervakantie en misschien zijn ze daar niet zo blij mee dat ze nu redenen gaan zoeken eventueel om mijn contract te beeindigen?

Ik zal mijn werkgever inlichten tijdens het gesprek met een attest van de arts.

Bedankt voor uw antwoord in ieder geval.

Fiekes
Berichten: 95

#5 , 16 jun 2011 16:11

Ik zou het doktersatest asap aangetekend opsturen zodat er geen discussie kan zijn ...

Lisa2011
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 16 jun 2011 16:13

Maar is dat niet raar als ik dat per post doe? ik had het plan om het dinsdag af te geven tijdens het gesprek maar miss kan ik het idd voor het gesprek geven.

jojan
Berichten: 739

#7 , 16 jun 2011 16:54

Bekijk het ook eens van de kant van een werkgever. Iemand die regelmatig ziek is, kost een werkgever ook geld wat voor hem niet opbrengt - en er is veel ziekteverzuim in België. Ik ken uw werkgever, u en uw relatie onderling natuurlijk niet, maar vaak (hangt dus wel af van hoe uw werkgever is enzo) helpt het wel een beetje als een werkgever min of meer op de hoogte is van wat er aan de hand is, zeker in het geval van een zwangerschap bent u echt beter dat zo gauw u het weet dit meldt aan de werkgever.

xena

#8 , 16 jun 2011 17:06

Maar is dat niet raar als ik dat per post doe?
http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is aan te raden om de werkgever te informeren door een geneeskundig getuigschrift aangetekend te versturen of het geneeskundig getuigschrift te overhandigen en hiervan een bewijs van ontvangst te vragen.

als hij niet tekent voor ontvangst en geeft onmiddellijk uw ontslag hoe ga je bewijzen dat je uw werkgever op de hoogte hebt gebracht ?

vocht
Berichten: 83

#9 , 24 apr 2012 09:06

Goeie vraag xena

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”