ontslag nemen tijdens tijdskrediet

bloem84
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag nemen tijdens tijdskrediet

#1 , 15 jun 2011 22:27

hallo,

sind april 2011 ben ik voor 1 jaar in tijdskrediet, dus tot eind maart 2012.
nu heeft m'n werkgever me vandaag verteld dat ze de zaak waarschijnlijk gaan stopzetten (een overname), hopelijk in september al. voordat ik in tijdskrediet ging, moest ik al mondeling toezeggen dat, indien ze zouden stoppen, ik zelf m'n ontslag zou geven. als ik dus zelf ontslag neem, verlies ik dan de rva uitkeringen voor tijdskrediet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 16 jun 2011 05:17

moest ik al mondeling toezeggen dat, indien ze zouden stoppen, ik zelf m'n ontslag zou geven.
aiaiai , in dergerlijke situaties nooit zelf ontslag nemen onverschillig of de zaak wel of niet wordt overgenomen .
wat u mondeling hebt gezegd is niet te bewijzen dus niet toegeven dat je dat hebt gezegd .
teken geen enkel document voor akkoord als ze zeggen "ge moet dit tekenen" !!!
en als ge toch zou tekenen wat ten strengste af te raden is ;
voor ontvangst ; onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

regel alles via uw vakbond en ga er al eens langs voor een babbel vóór dat ge dik in de problemen zit , ben u nog geen lid dan wordt het hoog tijd .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jun 2011 10:12

Zoals xena zegt is dit een gevaarlijke belofte. Doe dit dus zeker niet! Je verliest niet alleen je uitkeringen voor tijdskrediet (na je het einde van eventuele opzeg), maar ook je recht op werkloosheidsuitkeringen.

Reclame

bloem84
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 19 jun 2011 12:47

bedankt voor jullie reactie.

ik zou sowieso niet opnieuw daar gaan werken, ik wilde m'n ontslag geven tegen het einde van het tijdskrediet. dat wisten ze op m'n werk ook.
stel dat zij me m'n onstag geven, verlies ik het tijdskrediet dan ook nog? financieel is dat wel een belangrijk verlies...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jun 2011 12:51

als ze je ontslag geven, zal je tijdskrediet eindigen na het einde van de opzeg (werkgever zal wel moeten kunnen aantonen dat ontslag niks te maken heeft met je opname van tijdskrediet). Daarna kan je dan werkloosheidsuitkeringen krijgen. Normaal gezien zijn die hoger dan tijdskrediet (tenzij je een bijberoep hebt).

Als je een ontslag in onderling akkoord neemt/krijgt (en dus zelf je handtekening bij je ontslag zet), krijg je géén werkloosheidsuitkeringen.

xena

#6 , 20 jun 2011 05:50

als ze je ontslag geven, zal je tijdskrediet eindigen na het einde van de opzeg
Toch niet het gaat om een voltijds tijdskrediet die opzeggingstermijn wordt geschorst tot het einde van het voltijdse tijdskrediet .

9 JULI 2004. - Programmawet.
Art. 267. - Ingeval van opzegging gegeven door de werkgever, loopt de opzeggingstermijn niet gedurende de volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=551" onclick="window.open(this.href);return false;
Opzegging
Ingeval de arbeidsovereenkomst door de werkgever wordt beëindigd door middel van een opzeggingstermijn zal deze niet (verder) lopen tijdens de duur van de volledige schorsing van de arbeidsprestaties in het kader van tijdskrediet. Ingeval van een vermindering van arbeidsprestaties verloopt de opzeggingstermijn normaal.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 jun 2011 07:45

oops, zjust :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”