verbreking contract als vakbondsafgevaardigde

nietmeerbinnen
Topic Starter
Berichten: 3

verbreking contract als vakbondsafgevaardigde

#1 , 13 jun 2011 13:28

Het contract tussen mij en de werkgever werd verbroken. Ik deed volgens hen mijn werk maar van mij als afgevaardigde moesten ze niet meer weten.Het kwam voor de verzoeningscommisie en mij werd 2 jaar beschermingsvergoeding en 1 jaar niet-reintegratie betaald. Weet iemand of je nog vakantiegeld word uitbetaald op deze vergoedingen? Heeft iemand ook ervaring met eventuele maaltijdchecques voor deze 3 jaar en eindejaarspremie?

Alle tips zijn welkom!


Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Spectator
Berichten: 29

#2 , 13 jun 2011 18:26

Mag ik hieruit afleiden dat je " verhouding " met de vakbond die jij vertegenwoordigde op een heel laag pitje staat ??

nietmeerbinnen
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 jun 2011 18:49

Toch Niet, maar dit gebeurde in april en volgens mij , omdat ik geld gekregen heb, maken ze geen vaart om te bekijken of alles wel klopt. Misschien wegens tijdgebrek, maar ik wil alles zo vlug mogelijk afgehandeld hebben zodat ik terug kan solliciteren bij een andere firma. Ik kan nl niet stempelen gedurende 1 jaar.
En geld is ook niet alles. En de ene zegt het zo, de andere anders. Ik heb het eens aan de belastingsdienst getoond, wordt je erop belast als loon of aan een ander tarief? Niemand zegt exact hoe het is. En ik wil er komaf mee maken, en aan iets nieuws beginnen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2011 19:30

maaltijdchecques daar heb je geen recht op .

Wat eindejaarspremie betreft zal je ook geen recht op hebben daar ze geen opzeg vergoeding hebben betaalt maar een verbrekingsvergoeding dus een schadevergoeding.

En het ergste is dat je een stempel op je heeft en dit je jaren zal achter volgen, heb dit ooit zelf aan de lijve ondervonden, "bomen komen elkaar niet tegen maar mensen wel".
Ik hoop dat je dit onthoud.
 
De mensen waar je voor gestaan heb bij je werkgever die zien je volgende maand zelfs niet meer staan, en lachen nu in hun vuistje en zeggen nu den domen ligt buiten!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jun 2011 20:27

Ik denk dat je zal belast worden op het totale bedrag. Gezien het waarschijnlijk een hoog bedrag is, zal je ook in de hogere regionen belanden qua aanslag.

Lightning

#6 , 13 jun 2011 23:01

Verbrekingsvergoeding wordt afzonderlijk belast volgens de gemiddelde aanslagvoet van het jaar dat voorafgaat aan de uitbetaling van de vergoeding.
Vakantiegeld dat u nu krijgt uitbetaald zal afhankelijk zijn van uw statuut (arbeider/bediende) en van uw gepresteerde dagen in 2010 en 2011. Als arbeiders krijgt u uw vakantiegeld van het bevoegde vakantiefonds in de loop van volgend jaar. Als bediende krijgt u uw enkel + dubbel vakantiegeld waarop u dit jaar nog recht hebt (opgebouwd in 2010) EN het enkel + dubbel vakantiegeld dat u reeds opgebouwd hebt dit jaar, uitbetaald bij de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Maaltijdcheques t.e.m. de laatste gewerkte dag.
Eindejaarspremie, in het beste geval krijgt u voor dit jaar nog uitbetaald pro rata (maar dat is niet de regel) maar even waarschijnlijk is dat u niks meer krijgt.

xena

#7 , 14 jun 2011 05:03

En het ergste is dat je een stempel op je heeft en dit je jaren zal achter volgen, heb dit ooit zelf aan de lijve ondervonden, "bomen komen elkaar niet tegen maar mensen wel".
Ik hoop dat je dit onthoud.
 
De mensen waar je voor gestaan heb bij je werkgever die zien je volgende maand zelfs niet meer staan, en lachen nu in hun vuistje en zeggen nu den dommen ligt buiten!
erg hé

mijn antwoord hierop is werk genoeg voor wie wil werken . maar eerlijk gezegd kom je er inderdaad beter vanaf als je alleen aan u eigen denkt en een bazep....per zijt en ge hebt er zo die op t werk niks durven zeggen en thuis is t kot te klein

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 14 jun 2011 18:50

1 Jaar niet-regintergratievergoeding = de gewone ontslagvergoeding die iemand anders die geen vakbondsafgevaardigde is ook zou krijgen. Enkel dit is loon(gemiddelde aanslagvoet, dus voordelig fiscaal ). Daarom dat je 1 jaar ipv 3 jaar geen stempelgeld krijgt.
De beschermingsvergoeding is een morele schadevergoeding ( belastingvrij ) en geen loon, komt niet in aanmerking voor je pensioen enz. Moest dit allemaal wel het geval zijn dan kon je 3 jaar geen stempelvergoeding krijgen.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 14 jun 2011 19:38

't is in ieder geval een schone cent. Mij mogen ze ook buitenzetten op die manier.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 14 jun 2011 21:51

3 jaar is zoveel nog niet, er zijn gevallen gekend op tv tot 8 jaar ( als het mandaat juist loopt kan dat ).

Maar zelfs met zo een grote vergoeding kan je nog hopeloos in de miserie geraken. Werkgevers zijn soms niet erg happig om die mensen aan te nemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 jun 2011 09:03

8 jaar? mag je me toch eens uitleggen hoe je dat doet? Dan moet je toch al je 4 jaar mandaat + 4 jaar opzeg krijgen?

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 15 jun 2011 18:16

8 jaar? mag je me toch eens uitleggen hoe je dat doet? Dan moet je toch al je 4 jaar mandaat + 4 jaar opzeg krijgen?

Het kan uiteraard enkel bij het begin van het mandaat dat normaal 4 jaar loopt tel daar een heel hoog aantal dienstjaren bij ( ongeveer 1 maand vergoeding per gepresteerd jaar ) en je kan in de buurt van die 8 jaar komen. Heb toch al gehoord dat er mensen zijn die 6 jaar ontvangen hebben.

Een werkgever die een vakbondsafgevaardigde op die manier ontslaagt heeft dikwijls de bedoeling de andere vakbondsafgevaardigden bang te maken. Een of andere bekende voorzitter ( bullebak ) van een voetbalploeg ging ook die manier te werk met het personeel van zijn bouwfirma. Hij liet zien dat hij de baas was en niemand anders, nadien splitste hij zijn bedrijf in stukjes op om de vakbondsafgevaardigden helemaal weg te krijgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 15 jun 2011 20:44

6 jaar kan, 8 jaar lijkt em héél sterk. Zelfs met 40 jaar ancienniteit kom je daar normaal niet aan.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 18 jun 2011 14:58

En het ergste is dat je een stempel op je heeft en dit je jaren zal achter volgen, heb dit ooit zelf aan de lijve ondervonden, "bomen komen elkaar niet tegen maar mensen wel".
Ik hoop dat je dit onthoud.
 
De mensen waar je voor gestaan heb bij je werkgever die zien je volgende maand zelfs niet meer staan, en lachen nu in hun vuistje en zeggen nu den dommen ligt buiten!
erg hé

mijn antwoord hierop is werk genoeg voor wie wil werken . maar eerlijk gezegd kom je er inderdaad beter vanaf als je alleen aan u eigen denkt en een bazep....per zijt en ge hebt er zo die op t werk niks durven zeggen en thuis is t kot te klein
idd waarom zou je nog jezelf een sociale rol aanmeten, zeker op de werkvloer, als op een bepaald moment blijkt dat het alleen voor zichzelfve en niemand anders is. Zelfbehoud is zowat van de meest primitieve gevoelsorde en zelfs de meest rationele mens kan daar weinig of niks aan veranderen. Afzijdig blijven en iedereen zijn eigen boontjes laten doppen is heden niet zo'n slechte strategie. Wat niet wil zeggen dat ik daar akkoord mee ga. En het heeft of zal in ieder geval onze maatschappij geen goed doen. Vooral de grote werkgevers zouden daar wel eens gretig misbruik kunnen van gaan maken. Maar bij de vakbonden zitten ze met hetzelfde zoals zezeggen in het Engels I don' have to be f**ked every day the goverment and my boss will do that
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 27 jun 2011 13:05

6 jaar kan, 8 jaar lijkt em héél sterk. Zelfs met 40 jaar ancienniteit kom je daar normaal niet aan.


Heb al meermaals ergens gelezen dat het wel degelijk tot 8 jaar is
zie link in bijlage
http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/ftil ... sioen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”