Ontslag nemen op staande voet OK na bedreiging werkgever?

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

Ontslag nemen op staande voet OK na bedreiging werkgever?

#1 , 06 jun 2011 22:59

Beste forumleden,
Ik zit geplaagd met een (dringend) probleem: Is het wettelijk in orde ontslag te nemen op staande voet nadat uw werkgever u bedreigd heeft met fysiek geweld? De persoon in kwestie heeft mij bedreigd met een honkbalknuppel en heeft die ten allen tijde op mijn werkplek klaarliggen tijdens mijn werkuren...! Na het gebeurde voel ik mij zeer onveilig en wil ik meteen weg... alleen: kan ik om die reden op staande voet ontslag nemen? Er waren geen getuigen op het moment van de bedreiging (zaak was net gesloten) maar kan het volstaan dat ik de politie de aanwezigheid van de honkbalknuppel laat vaststellen? Bij nader inzien toch een 'verboden wapen' volgens mij... Dringend advies gewenst aub!
dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 06 jun 2011 23:26

vakbond raadplegen.
aangifte doen bij politie dit zijn bedreigingen met vertoon van een wapen..

xena

#3 , 07 jun 2011 03:27

gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

uw grootste probleem is de feiten bewijzen , probeer een gesprek terzake op te nemen

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 09 jun 2011 15:59

Het grootste probleem zal inderdaad zijn om de bedreiging(en) te bewijzen. Het laten vaststellen door de politie kan een begin zijn, maar volgens mij onvoldoende. Contacteer eerst de vakbond(indien aangesloten)
Wat je ook kan doen is proberen te praten met de werkgever, en in onderling overleg arbeidsovereenkomst verbreken zonder(of met beperkte) opzegperiode (Wel opletten hier ivm stempellen/stempelgeld)

Heb in mijn directe omgeving ook zo'n geval meegemaakt, maar omgekeerd, werknemer bedreigd werkgeefster en haar man:"ik weet u wonen", "ik maak u kapot",... en krijgt mondeling zijn ontslag omwille van dringende reden. Na de bespreking, waar verder geen directe getuigen van waren zegt werknemer tegen zijn directe collega: "Voila ik heb ze het eens goed gezegd, en had dit al veel eerder moeten doen" of zoiets, en vertrekt naar huis. Thuis krijgt hij zijn ontslag ook nog eens per deurwaarder dus wettelijk in orde, maar werknemer betwist "het gesprek" en stapt naar vakbond. Uiteindelijk rechtzaak geworden en werknemer heeft gelijk gekregen omdat er geen objectieve getuigen waren van het gesprek en de werkgever dus niet kon bewijzen dat de dringende reden gerechtvaardigd was. Ook de schriftelijke verklaring dan de directe collega wat de werknemer had gezegd was niet voldoende.

Koeke
Berichten: 57

#5 , 17 jun 2011 22:25

Dit bewijst nog maar eens dat een werkgever zeer ver kan gaan . Vaak met slechte gevolgen , depressie zelfmoord van werknemer.

Bewijs het dan maar als werknemer.

Neem je het recht in eigen handen , met andere woorden neem je zelf ontslag omwille van de reden dat je het nimmer aankan , dan komt de RVA langs om je nog eens te straffen .

Zodus eigenlijk zou deze mijnheer zich eerst moeten laten doodknuppelen voor hij een reden heeft om onmiddellijk zijn ontslag in te dienen en de werkplaats te verlaten en geen schorsing op te lopen van de RVA .
Wat natuurlijk dan niet kan want hij is dood. .

Vakbond inschakelen hoor ik hier.

Kom nu , wat zal een vakbond hiertegen kunnen ondernemen , zeker niets wanneer er bvb maar 3 mensen in deze zaak of dit bedrijf werken .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 jun 2011 10:14

nee, de RVA redeneert niet zo. En de vakbond kan idd tussenkomen. Dit bvb door samen met die persoon naar het werk te gaan en eventueel vaststellingen proberen te doen. Komt de werkgever/collega dan af met zijn baseballknuppel, kan er direct aangifte gedaan worden.

Bovendien is er hier sprake van verboden wapendracht: op het werk mag geen baseballknuppel liggen.

Zijn dus feiten die eenvoudig aan te geven zijn en voor de RVA zal de aanwezigheid van zo'n wapen wss al meer dan voldoende zijn om geen probleem te maken over ontslag door de werknemer. Op voorhand (nét voor het ontslag) contact opnemen met de RVA kan daarvoor ook al helpen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”