Sollicitatie

Nel
Topic Starter
Berichten: 10

Sollicitatie

#1 , 31 mei 2011 20:45

Is een werkgever verplicht te antwoorden op een sollicitatiebrief? Of m.a.w. moet de werkgever zeggen dat hij je niet uitnodigt op een gesprek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 31 mei 2011 22:33

Neen, hij is dat niet verplicht. Gelukkig staat het een bedrijf nog altijd vrij om wel of niet te antwoorden op een sollicitatie.

xena

#3 , 01 jun 2011 00:43

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 01 jun 2011 08:16

Wat maakt het uit of het gaat om een spontane sollicitatie, dan wel om een reactie op een advertentie? De werkgever is niet verplicht te reageren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2011 10:00

Het zou verstandig zijn van een bedrijf om WEL te reageren. Voor ik net begon te werken heb ik van enkele bedrijven ook geen enkele reactie op een sollicitatie gekregen. Wees maar zeker dat ik dit niet vergeet en deze bedrijf nooit meer zal aanschrijven in de toekomst. Door dergelijke vorm van "onbeleefdheid" lopen bedrijve potentieel goede kandidaten voor functies mis.

Maar ze zijn dus niet verplicht, neen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tope
Berichten: 916

#6 , 01 jun 2011 10:32

Sinds solliciteren per mail common practice geworden is, worden de regels van de beleefdheid gezwind met de voeten getreden.
Of het nu gaat om een spontane sollicitatie of om een sollicitatie voor een openstaande vacature, de sollicitant heeft recht op een reactie.
Zelfs wanneer je opgeroepen wordt voor een interview of test, is het tegenwoordig nog niet zeker of je bericht krijgt dat je sollicitatie niet weerhouden wordt.
Laat staan dat je dan een reden krijgt waarom je niet in aanmerking komt.
Daar mijn dochter druk aan het solliciteren is, maak ik dagelijks mee wat deze onverschillige houding van de werkgevers doet met een sollicitant.

Fore
Berichten: 1298

#7 , 01 jun 2011 10:38

Indien je niet geselecteerd wordt voor een job na een sollicitatie, kun je wel altijd vragen waarom niet. Dan zijn ze wel verplicht (als ik me lessen sollicitatietraining nog herinner) hier op te antwoorden.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2011 10:41

Indien je niet geselecteerd wordt voor een job na een sollicitatie, kun je wel altijd vragen waarom niet. Dan zijn ze wel verplicht (als ik me lessen sollicitatietraining nog herinner) hier op te antwoorden.
"Verplicht" is een groot woord. Maar je kan inderdaad steeds bellen achteraf en naar uitleg vragen, zodat je hieruit kan leren naar andere sollicitaties toe. Als je dan niet afgescheept wordt met "We hebben een kandidaat gevonden die beter aan het gezochte profiel voldeed", heb je geluk ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#9 , 01 jun 2011 11:59

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 01 jun 2011 12:15

(zucht)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2011 12:45

Verklaar "de zucht" nader? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nel
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 02 jun 2011 14:21

In mijn geval was het een reactie op een openstaande vacature.
Laatst gewijzigd door Nel op 05 jun 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

puttemanp
Berichten: 615

#13 , 02 jun 2011 17:17

Als werkgever plaats ik geregeld werkaanbiedingen op http://www.vdab.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Wanneer ik op een werkaanbieding een 'matching' doe, schrijf ik zelf een aantal 'gepaste' kandidaten aan.
Je gaat er dan van uit dat die mensen écht werk zoeken. Ik beperk me meestal tot recent geplaatste cv's (niet ouder dan een maand).

Op 20 kandidaten die ik aanschrijf, responderen er gemiddeld 5 (al dan niet bevestigend dat ze geinteresseerd zijn). Van de 5 die je dan uitnodigt voor een gesprek komen er gemiddeld 2 ook effectief opdagen.

Als werkgever neem ik dus de vrijheid niet te antwoorden op een spontane sollicitatie, of een reactie van iemand die totaal niet overeekomt met het gevraagde profiel.

De laatste keer dat de VDAB me om uitleg vroeg (en ook nog eens bij naam en toenaam wou weten wie ik dan wel aangeworven had) heb ik die mensen wandelen gestuurd. Nooit meer iets van gehoord.

Greetz,

P.

veeryus
Berichten: 18

#14 , 04 jun 2011 11:55

Ik heb de indruk dat bartvdv een zefstandige is (ook al aan vorige reacties op topics). En precies nogal gefrustreerd ook... Ik denk dat Nel gewoon wat info wou en iedereen probeerde gewoon zoveel mogelijk info te geven, toch geen reden om te zuchten lijkt me?

bartvdv
Berichten: 1911

#15 , 04 jun 2011 12:58

De zucht sloeg op de reactie van xena: er is een verschil tussen het versturen van een sollicitatiebrief en verwachten dat een werkgever daar een antwoord op formuleert - wat dus niet verplicht is - en uitgenodigd worden op een sollicitatiegesprek en van de werkgever een briefje meekrijgen als bewijs van het bezoek. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”