Sollicitatie

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Sollicitatie

#16 , 04 jun 2011 15:50

sollicitant een bewijsschrift te overhandigen waarop de datum en het uur van het bezoek worden vermeld alsook desgevallend de reden waarom hij niet wordt in dienst genomen.

strikt genomen kan je dus de reden eisen, als je kan bewijzen deelgenomen te hebben aan zo'n selectiegesprek ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 04 jun 2011 17:07

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#18 , 04 jun 2011 20:19

Artikel 9 kan vandaag op geen enkele juridische manier afgedwongen worden. Dus de werkgever is niet verplicht te antwoorden op een sollicitatiebrief.

"De sociale partners hebben in CAO nr. 38 betreffende de werving en selectie van werknemers, die werd gesloten in de Nationale Arbeidsraad op 6 december 1983, een aantal gedragsnormen opgelegd aan werkgevers en sollicitanten in het kader van de werving- en selectieprocedure. Zo zijn de werkgevers, ingevolge artikel 9 van CAO nr. 38, verplicht om sollicitanten die beantwoorden aan de in de werkaanbiedïng vermelde functieeïsen maar wiens sollicitatie niet in aanmerking werd genomen binnen een redelijke termijn van de ten aanzien van hen genomen beslissing schriftelijk op de hoogte te brengen. Nu deze bepaling, in tegenstelling tot de artikelen 1 tot 6 en 19 van CAO nr. 38, niet algemeen verbindend werd verklaard, kunnen de werknemers zich bij een inbreuk niet op deze bepaling beroepen."

Reclame

xena

#19 , 04 jun 2011 23:26

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#20 , 05 jun 2011 08:41

Xena: vraag het dan na bij de vakbond, de Nationale Arbeidsraad, de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, ... of nog beter, stuur een mailtje naar Hans Bonte. Hij heeft vorig jaar een wetsvoorstel ingediend om werkgevers te verplichten te antwoorden op sollicitaties en wil boetes tot 500 euro opleggen. Alleen al het feit dat hij het verplicht wil maken, betekent dat het vandaag niet verplicht is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 05 jun 2011 09:04

Het is niet omdat het niet algemeen bindend verklaard werd, dat bedrijven zich daar niet aan te houden hebben. Enkel bedrijven die niet aangesloten zijn bij een vereniging die die CAO ondertekend hebben, hoeven zich daar niet aan te houden.

bartvdv
Berichten: 1911

#22 , 05 jun 2011 09:46

'Niet algemeen verbindend' is een juridische term en wil zeggen dat, zelfs al onderteken je de cao, je je niet moet houden aan de artikels opgelegd in deze cao. In tegenstelling tot de artikels 1 tot en met 6 en artikel 19 die wel bindend zijn. 'Algemeen verbindend' wil zeggen dat het via de wet kan afgedwongen worden. Een cao heeft niet noodzakelijk een verplichtend karakter maar kan gewoon een reeks aanbevelingen/gedragsnormen bevatten. Het verplichtend karakter voor een cao moet specifiek aangevraagd en goedgekeurd worden door alle partijen. Dus het antwoord op de initiële vraag: "moet een bedrijf een sollicitatiebrief beantwoorden." is "neen". Uiteraard heeft elk bedrijf - zoals Tom zegt - er belang bij wel te antwoorden op een sollicitatiebrief, al was het maar uit elementaire beleefdheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 05 jun 2011 10:40

'Niet algemeen verbindend' is een juridische term en wil zeggen dat, zelfs al onderteken je de cao, je je niet moet houden aan de artikels opgelegd in deze cao. In tegenstelling tot de artikels 1 tot en met 6 en artikel 19 die wel bindend zijn. '
euh? Ik ben nu wel niet echt helder (ziek, nee, niet door een feestje gisterenavond), maar bij mijn weten is een CAO die niet algemeen bindend verklaard is nog altijd rechtsgeldig in alle punten voor zij die tekenen.

mss kan je dit eens lezen: http://www.pharmeus.be/CAOs/Eerste_hulp ... Os.PDF.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

xena

#24 , 05 jun 2011 11:45

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#25 , 05 jun 2011 12:04

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#26 , 05 jun 2011 12:14

Zucht, ik laat het hierbij...

xena

#27 , 05 jun 2011 12:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 06 jun 2011 09:17

Leerrijk? Verwarrend zal je bedoelen! De topic starter heeft nog steeds geen éénduidend antwoord. Sommigen zeggen hier dat het verplicht is, anderen dat het helemaal niet verplicht is. Hoewel ik de indruk krijg dat diegenen die zeggen dat het niet verplicht is, in de meerderheid zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 06 jun 2011 09:45

Voor zover ik de discussie en de teksten hierover gelezen heb, zit het zo:
- ben je niet uitgenodigd voor een selectiegesprek (sollicitatieronde), dan heb je géén recht op een reactie
- ben je wél uitgenodigd voor een selectiegesprek, dan heb je wél recht op een reactie, als je kan bewijzen dat je uitgenodigd was voor een selectiegesprek én de werkgever aangesloten is bij een vereniging die CAO 38 mee heeft ondertekend (quasi alle grotere bedrijven). (en je kan bewijzen dat die werkgever effectief lid is (wat praktisch moeilijk is, behalve bij grote bedrijven).

Hans bonte wil het verplicht maken voor elke sollicitatie, ook indien deze géén selectiegesprek opleverde. Bovendien is (idealiter) de bedoeling om een motivatieplicht in te voeren , zoals ook bij ontslag de bedoeling/realisatie is.

xena

#30 , 06 jun 2011 09:56

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”