werkgever vraagt 4.5mnd opzeg ipv 6 weken

Renske
Topic Starter
Berichten: 6

werkgever vraagt 4.5mnd opzeg ipv 6 weken

#1 , 31 mei 2011 15:32

Hallo,

Vorige maand heb ik mijn ontslag ingediend als verpleegkundige. Ik heb in mijn ontslagbrief startdatum 1-06 vermeld en een opzegtermijn van anderhalve maand.
Ik heb een brutojaarloon van ongeveer 31000 euro en 2 jaar anciënniteit bij deze werkgever.
Mijn werkgever wil dat ik 4.5 mnd opzeg presteer in plaats van mijn gevraagde anderhalve maand.
Ik wil gerust een 'geste' doen en de zomermaanden overbruggen maw werken tot 1 september.

Ik zou dit graag op een correcte manier regelen met mijn werkgever zonder de arbeidsrechtbank erbij te halen.
Hoe pak ik dit aan?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2011 16:04

Heb je al even berekent wat je opzeg is volgens de formule Claeys?

Probeer die opzegperiode te bekomen bij baas en verwijs er duidelijk naar dat je deze volgens de methode Claeys berekend hebt. Uw werkgever zal ook weten dat dit normaal gezien de opzegperiode zal worden als jullie er niet uitegeraken en toch naar de arbeidsrechtbank moeten. Uw werkgever heeft er dus weinig belang bij om die opzegperiode niet toe te staan (tenzij hij er op gokt dat je het toch niet voor de arbeidsrechtbank zal brengen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 mei 2011 16:59

Formule Claeys is zoals frequent hier gezegd de opzegtermijnformule bepaald uit rechtzaken bij ontslag door werkgever. Heeft dus niks te maken met ontslag door werknemer. Zelfs formule Claeys delen door 2 is niet altijd OK.

Mij lijkt hier tot 1 september zéker voldoende. Je zit met verpleegkundige echt wel met een knelpuntberoep, dat is wel nadelig, maar meer dan 1 september lijkt me straf.

Reclame

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#4 , 31 mei 2011 17:23

Hallo,

Vorige maand heb ik mijn ontslag ingediend als verpleegkundige. Ik heb in mijn ontslagbrief startdatum 1-06 vermeld en een opzegtermijn van anderhalve maand.
Ik heb een brutojaarloon van ongeveer 31000 euro en 2 jaar anciënniteit bij deze werkgever.
Mijn werkgever wil dat ik 4.5 mnd opzeg presteer in plaats van mijn gevraagde anderhalve maand.
Ik wil gerust een 'geste' doen en de zomermaanden overbruggen maw werken tot 1 september.

Ik zou dit graag op een correcte manier regelen met mijn werkgever zonder de arbeidsrechtbank erbij te halen.
Hoe pak ik dit aan?

Vriendelijke groeten
als die 6 weken de wet is ,pech voor de werkgever.
denkt ge dat als men u zou ontslaan en gevraagd nog wat langer , men er zal op ingaan ?
dacht van niet , wet is wet en de rest is uw probleem niet.

xena

#5 , 31 mei 2011 18:02

wet is wet en de rest is uw probleem niet.
er is ook nog rechtspraak , en die zegt de redelijke tijd dat de werkgever nodig heeft om iemand anders te vinden

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 31 mei 2011 18:14

Ze kunnen je toch nooit langer houden dan wat de wet voorschrijft, niet ?!

xena

#7 , 31 mei 2011 18:39

Ze kunnen je toch nooit langer houden dan wat de wet voorschrijft, niet ?!
en schrijft de wet in dit geval 6 weken voor ?

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 31 mei 2011 18:46

Ze kunnen je toch nooit langer houden dan wat de wet voorschrijft, niet ?!
en schrijft de wet in dit geval 6 weken voor ?
Heb ik daar over gesproken?

Lightning

#9 , 31 mei 2011 19:43

In dit geval zegt de wet: "In onderling overleg tussen werknemer en werkgever, met een maximum van 4.5 maanden".

Renske
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 01 jun 2011 09:36

Hoe komt u bij 4.5 maand in onderling overleg?

Als ik via formuleclaeys.be de berekening maak kom ik aan 3 maanden.

Aangezien ik zelf mijn ontslag indien is dit dus méér dan toegeeflijk dat ik 3 maanden opzegtermijn uitdoe?

Nu nog de boodschap overmaken .. via gesprek of aangetekend?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2011 09:47

Formule Claeys is zoals frequent hier gezegd de opzegtermijnformule bepaald uit rechtzaken bij ontslag door werkgever. Heeft dus niks te maken met ontslag door werknemer. Zelfs formule Claeys delen door 2 is niet altijd OK.
De formule is steeds een richtlijn. Ze kan dus steeds als "objectieve maatstaf" gebruikt worden. Maar uiteraard is niemand VERPLICHT deze formule toe te passen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#12 , 01 jun 2011 10:23

Hoe komt u bij 4.5 maand in onderling overleg?

Als ik via formuleclaeys.be de berekening maak kom ik aan 3 maanden.
Omdat "in onderling overleg, met een MAXIMUM van 4.5 maanden" de algemene regel is voor ontslag gegeven door de werknemer (bediende) als het jaarloon tussen 30.535 euro en 61.071 euro bedraagt. Indien er geen onderling overleg mogelijk is zal u bij de rechter moeten passeren, die gebruik kan maken van de formule Claeys om een billijke termijn te bepalen.

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 01 jun 2011 10:36

“Art.82...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR(= € 30535 geïndexeerd in 2011=B.S. 12/11/2010),) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter....Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100 EUR zonder 32 200 EUR te overschrijden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Renske
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 01 jun 2011 11:55

Als ik het goed begrijp:
- wordt de formule claeys gebruikt bij ontslag door werkgever of arbeidsrechtbank, is objectief
- normaal gezien bij 2 jr ancienniteit en ontslag door werknemer: anderhalve maand opzeg
- volgens kb .. maximum opzegtermijn 4.5 maanden

Wil dit zeggen dat ik die 4.5 maanden die mijn werkgever 'eist' moet aanvaarden?

Ik zie even het bos door de bomen niet meer..

Lightning

#15 , 01 jun 2011 12:02

Neen, u moet dat niet aanvaarden. Uw voorstel is 1.5 maanden, uw werkgevers gaat voor het maximum van 4.5 maanden. "In onderling overleg" wil zeggen dat jullie door te onderhandelen, trachten tot een overeenkomst te komen. U geeft wat toe, de werkgever geeft wat toe. Indien er niet kan overeengekomen worden is het uiteindelijk aan de rechter om een beslissing te nemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”