Zelf ontslag geven-werkgever vraagt gn opzegtermijn

tartine52
Topic Starter
Berichten: 2

Zelf ontslag geven-werkgever vraagt gn opzegtermijn

#1 , 31 mei 2011 13:41

Ik heb vorige week mijn ontslag ingediend. Mijn werkgever wacht hier al maanden op, want wil zo veel mogelijk werknemers kwijt met zo weinig mogelijk ontslagpremies. Ik heb meer dan 15 jaar voor het bedrijf gewerkt, dus mijn opzegtermijn zou 4,5 maand bedragen. Mijn werkgever vraagt me echter geen opzegtermijn te doen. Is hij dan niet verplicht loon voor die 4,5 maand uit te betalen? Hij beweert van niet, omdat ik mijn ontslag per 1 juni gevraagd heb en hij hier mee akkoord gaat. Help?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes
Berichten: 95

#2 , 31 mei 2011 13:43

Hij is pas verplicht uit te betalen indien hij jou ontslaagd ...
Laatst gewijzigd door Fiekes op 31 mei 2011 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2011 13:58

Ik begrijp uw probleem niet. Als je zelf weg wil en je hoeft geen opzeg te doen, dan geeft je toch je ontslag net voor je bij een andere werkgever begint? De meeste mensen zouden blij zijn als ze meteen bij een andere werkgever zouden kunnen beginnen en geen opzeg hoeven te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 31 mei 2011 14:04

U hebt gevraagd en bekomen om in onderling overleg de arbeidsovereenkomst te beëindigen op 31 mei? Indien zo is de werkgever u geen 4.5 maand opzeggingsvergoeding verschuldigd.

tartine52
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 31 mei 2011 14:06

Ik werd zodanig gepest dat ik uiteindelijk zelf mijn ontslag gegeven heb. Niet slim, ik weet het. Als mijn werkgever mij ontslagen had, zou hij een opzegvergoeding van 18maanden hebben moeten betalen. Maar om dat te vermijden, pesten ze mensen buiten. Het minste waar ik recht op heb, zou ik dus nog graag uit de brand slepen, en dat is loon voor die 4,5 maand. Maar blijkbaar geldt dit niet als je zelf je ontslag geeft? Dus hebben ze toch nog gewonnen, en dat met zo'n schandalige praktijken!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2011 15:06

Jij hebt een wel vreemde gedachtengang, hoor: jij wil dus 4,5 maand betaald worden, zonder er iets voor te doen? Vergeet niet dat die ontslagVERGOEDINGEN een soort "gunst" van je werkgever is, hé. Het komt er op neer dat hij sowieso verplicht is je een opzegperiode toe te kennen als hij je ontslaat, maar hij kan je wel toestaan om niet meer te hoeven komen, en toch dat loon te krijgen. In veel gevallen moet je tijdens de opzegperiode echter gewoon komen werken, hoor!

Als jij echter ontslag neemt, is het enige waar je recht op hebt, dat de baas maar een maximum periode kan eisen dat je blijft (4,5 maand dus in uw geval). Jouw baas eist echter geen opzeg. Dit is het beste dat je bij een eigen ontslag uit de brand kan slepen!

Als je vindt dat je gepest werd op je werk, had je dit pesten op zich moeten aanvechten met de middelen die ervoor bestaan. En dit is niet ontslag nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#7 , 31 mei 2011 17:00

Mijn werkgever vraagt me echter geen opzegtermijn te doen. Is hij dan niet verplicht loon voor die 4,5 maand uit te betalen?
wat hebt u juist in uw ontslagbrief geschreven (zonder namen)?
en wat is er bijkomend juist (schriftelijk)overeengekomen ?

er is wel degelijk een verschil tussen de arbeidsovereenkomst te beeindigen met een onderling akkoord en een overeenkomst om geen (of minder) opzeggingstermijn te presteren . toch opletten indien de opzeggingstermijn foutief in mindering werd gebracht zou men wel eens de verbreking ten laste van u kunnen leggen .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 mei 2011 17:01

Natuurlijk is het wel zo dat in sommige gevallen de te presteren opzeg van 4,5 maand wél de ideale formule is.

Tartine52, wat staat er in je opzegbrief exact?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 01 jun 2011 10:35

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(= € 30535 geïndexeerd in 2011=B.S. 12/11/2010), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende,worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ik ga ervan uit dat uw loon € 30535 niet overschrijdt,zodat uw opzeggingstermijn dan = (3 maanden + 2 x 3 maanden) / 2 = 4,5 maanden.

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder ...inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Indien ‘Mijn werkgever vraagt me echter geen opzegtermijn te doen‘ betekent dat uw werkgever de overeenkomst beëindigt zonder inachtneming van de opzeggingstermijn,dan is uw werkgever gehouden u een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn. Vraag uw werkgever de betekenis van zijn uitspraak schriftelijk vast te leggen vooraleer uw werk te verlaten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jun 2011 10:50

Ik denk dat "Mijn werkgever vraagt me echter geen opzegtermijn te doen" eerder moet gelezen worden als "‘Mijn werkgever stelt voor om geen opzegtermijn te doen." Het is aan de topic starter om hier al dan niet op in te gaan. Als zij echter verwacht betaald te worden om 4,5 maanden thuis te blijven vrees ik dat ze bedrogen zal uitkomen, en dat de werkgever zal eisen dat ze ook daadwerkelijk aanwezig is en haar werk doet, die 4,5 maanden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”