Groepsverzekering

Vino1952
Topic Starter
Berichten: 6

Groepsverzekering

#1 , 29 mei 2011 22:17

Heb in de vele jaren dat ik gewerkt heb geen enkel item gekend waar zoveel "mist" rond hing dan de groepsverzekering.
Mijne eerste baas in de jaren '80 deed altijd eerst de deur dicht en begon dan al fluisterend te praten over dit onderwerp.
Inmiddels ben ik er ook al een aantal jaren achtergekomen dat het zeer moeilijk is om echt info te vinden/krijgen over dit onderwerp.
Vroeger was zo dat een groepsverzekering afgesloten werd ten vroegste op je 25 ste verjaardag en een looptijd had van 40 jaar. Probleem is nu dat er bijna niemand meer werkt tot zijn 65ste en dus ook nooit het vooropgestelde bedrag zal innen.
Ik probeer nu uit te vissen wat ik straks wel zal optrekken maar dat verloopt absoluut van een leien dakje.
Elk jaar als de uittreksels van het voorbije jaar verdeeld werden was er op het werk discussie over de betekenis van een aantal termen op het uittreksel. Officiële info krijgen van AG Insurance is kwasi onmogelijk.
Alle draait rond de betekenis van " Verworven prestaties" en "Verworven reserves"
Volgens mij is de betekenis het volgende : - Verworven reserve : dit bruto bedrag ontvang ik als ik vandaag stop met bijdragen en vandaag het bedrag opvraag. - Verwoven prestaties : dit bruto bedrag ontvang ik als ik vandaag stop met bijdragen maar het bedrag ( de verworven reserve ) laat staat tot de voorziene pensioendatum. Is deze interpretatie correct ?
Nog een vraagje / zoek iemand die echt meer weet over het systeem bij de groepsverzekering van het type Classical Life type DB ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 mei 2011 08:14

Groepsverzekreing heeft bij mijn weten nooit een looptijd van 40 jaar. Wel een looptijd tot op pensioengerechtigde leeftijd (dacht 65 jaar, maar normaal ook vroeger mogelijk).

Een uitleg: http://www.allianz.be/lvl0/emac/apps/eb ... _04_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vino1952
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 30 mei 2011 08:43

Moderater,

Jou antwoord geeft idd aan hoe ondoorzichtig deze materie is, in alles wat met geld te maken heeft is er een enorme evolutie geweest wat mogelijkheden betreft. De tijd van het ASLK spaarboekje , kasbon of in het beste geval een aandeel Petrofina is al lang voorbij.
Toen ik midden jaren 80 mijn groepsverzekering kreeg was dit nog geen gemeen goed, in de meeste bedrijven was dit alleen weggelegd voor directie + kader. En info krijgen was onmogelijk, dat is ook de reden waarom er in 2004 de wet over het WAP gekomen is.
Ik kan je alleen maar bevestigen dat de reglementering destijds was zoals ik ze vermeld heb, dus ben jij ook weer wat slimmer geworden, tenandere lees blz 2, rechtsboven van je link !! Deze avond ga ik me is verdiepen in de tekst van jou link, het is te mooi weer nu :D

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 mei 2011 16:11

Die pagina 2 is een voorbeeld van iemand die 25 jaar was bij indiensttreding, dan is dit 65 - 25 = 40 jaar. is dus toeval dat dit 40 jaar is. Iemand die 35 jaar is bij indiensttreding zal een looptijd hebben van 30 jaar.

Vino1952
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 30 mei 2011 18:54

JPV,

Je slaat de bal volledig fout, vandaag valt alles onde de term " groepsverzekering". Er wordt bev. in een cao afgesproken om 0,5% loonsverhoging toe te kennen als premie voor een groepsverzekering of men stort de bruto anciënniteitspremie in een groepsverzekering, vandaag zijn de mogelijkheden legio.
Maar vroeger was dit niet zo. Stel dat je als 20 jarige begon te werken dan kreeg je pas een groepsverzekering op je 25ste verjaardag, looptijd was 40 jaar en op je 65ste kreeg je 40/40ste uitbetaald. Begon je later te werken en kreeg je de groepsverzekering op je 35ste dan kreeg je op je 65ste slechts 30/40ste uitbetaald. En hier wringt nu het schoentje, niemand had toen verwacht dat de meesten voor hun 60ste al thuis zitten en hierdoor wordt er minstens 5 jaar geen premie meer betaald en dat scheelt uiteindelijk meer dan een slok op een borrel !!
Dus ik kom terug met mijn oorspronkelijke vraag van verworven reserves en verworven prestaties.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 mei 2011 20:09

Vino1952, je mag gerust wetgeving citeren waaruit dit zou blijken. Ik heb echter al voorlopers van huidige groepsverzekeringen gezien waar men rechten opent vanaf de leeftijd van 18 jaar.

Het is niet omdat het in 1 bedrijf op manier X geregeld wordt, dat dit overal zo is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”